1989. Egy évszám,
amiről páraknak talán a gyermekük születésének időpontja jut eszükbe. Ez sem
baj, és az sem, ha valakinek azok a társadalmi változások, melyek a „Rendszerváltásnak”
nevezett nagyobb társadalmi mozgást bevezették. Bár gyermekeim kicsit korábban
születtek, mi tagadás a kettő eredőjétől én sem voltam és sok szempontból ma
sem vagyok érintetlen. Ez pedig a gyermekek várható életpályája. Az
iskoláztatásuk várható lehetőségei, és annak személyes illetve társadalmi
haszna. Az oktatási rendszerünk kapcsán akkortájt volt egy beszélgetésem, ami, a
személyes benyomásokon is túlmutatóan, elég sok továbbgondolnivalót adott
ahhoz, hogy maradandó emlékké váljon.
A beszélgetés nem
is az oktatáspolitikáról szólt elsősorban, hanem annak akkor sem rózsás
következő szakaszáról, a mezőgazdasági kutatásról. A gmo-k körüli viták sem a
populizmus jegyében zajlottak. S érdemes figyelembe venni, hogy akkor még nem
fojtották meg ezt teljesen. Ez a mellékes megjegyzés lehetne a nosztalgia
szülötte is, és kár is lenne tagadni, hogy van benne nosztalgikus érzés.
Ellenben tény, hogy a sok száz- vagy ezermilliárdos kárt okozó érzelmi
gazdaságpolitika korszaka akkor még nem jött el. Virágoztak a nyírségi almakertek,
és az ott dolgozó idénymunkások nem a nagyvárosok parkjaiban csöveztek
munkahely híján. Az azonban már akkor is látszott, hogy az ország stabilitása
érdekében az oktatás, és a szellemi műhelyek fenntartása az első védvonal, az
azt ért támadások pedig az első vádvonalat fogják képviselni.
A beszélgetés
felidézésének aktualitását a jelen kísérletezései is indokolják. Akkortájt a
végkövetkeztetésünk az volt, hogy az országnak akár a politikai stabilitását is
jelentheti, ha a térségi oktatás „Svájcává” tud válni az ország. Az, hogy
külföldi diákok jártak egyetemeinkre akkor sem volt ritka. A következtetés
ennek ismeretében végső soron nyilvánvalónak tűnt. Ha az oktatáspolitika az
oktatási intézmények színvonalának, a képzés szélesítésének megalapozásába
fektet be, akkor elérhető, hogy iskoláink keresettek legyenek. Ha pedig a
környékből, és a nagyvilágból itt tanulnak a gyermekek, akkor iskoláikat
végezvén komoly kapcsolati, politikai tőkét lehet kovácsolni az általuk épített
hidakat tekintve alapnak. Túlmutatva az egyes országok gazdasági
berendezkedésén is.
Az elképzelés végső
soron sok szempontból érdemes lett volna a továbbgondolásra, de sajnos az
oktatáspolitika változásai nem ebbe az irányba hatottak. A gazdaságpolitika
sem, hiszen érzelmi alapon a közel teljes keleti piacot elvesztettük, és a
keleti irányba bármiféle nyitást sanda kísérletezésnek tekintették. Holott az
oktatáspolitikába való beruházásoknak éppen a politikai diszkriminációmentesség
adta volna meg a garanciális alapját. A gravitációs törvények ugyanis aligha
tekinthetőek pártfüggőnek. Mivel a bolygónk mozgását is befolyásoló egyik alaptörvényszerűség
még az inkvizíciót is túlélte. Egyben jelezve azt is, hogy a széles rétegek, és
a nemzetköziség felé nyitó oktatásban értelemszerűen a természettudományos
műveltségre tenni lett volna nyerő.
Ha ennek fényében
nézzük az elmúlt évtizedek történéseit, elmondhatjuk, hogy ez a hajó elment.
Amely elképzeléseket a rendszerváltás környékén csak lesajnáló mosollyal „jutalmaztak”
akkor, ha képviselni próbáltuk, azóta sem igazán sikerült megvalósítani.
Például azért sem, mert a kurzusonként újjászerveződő oktatáspolitika csak
sóval bevetett sivatagot hagy maga után ott, ahol legalább húszéves
elhatározások tudnák a lombot megöntözni. Nem váltunk az oktatás térségi
centrumává. Ellenkezőleg, a politika által folyamatosan kivéreztetett oktatás nem
egy esetben a gyermekekkel kísérletező antitalentumok terepévé vált. S erre
sajnos a közlemúlt ötletviharai csak ráerősíteni látszanak. Úgy tűnik tehát,
hogy a jelen oktatáspolitika egyetlen célja a poltikai haszonszerzést segítő
populizmus. Kerül, amibe kerül alapon. Mert erre futja. Azoktól, akik könnyen
teszik fizetőssé, kasztelvűvé a felsőoktatást. Karrierpolitikusként könnyen
szólják le a politikai ambíciót. Hiszen mást sem ismernek. A bárkin, bármin
keresztülgázoló törtetés csak csukott szemmel tehető meg. Csukott szemmel
azonban a szakadék sem látszik. Az a szakadék, melyben áldozatként a következő
nemzedékek tanítását dobják bele. Az érettségitől, a szakképzésen át az egyetemekig.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése