Júniusban az volt a
hír, hogy az ország lakóinak idegennyelv-ismerete a bányászbéka alatti
szinten mozog. A legújabb hír az, hogy a diploma megszerzéséhez nyelvtanulási
diákhitelt javasolna a Nemzeti (mi más?) Versenyképességi Tanács. Amely
javaslat arra remeknek tűnik, hogy a pályakezdő diplomásokat még kedvezőtlenebb
helyzetbe sodorják. A többi következményén hosszabban el lehetne gondolkodni.
Azon is, hogy a diploma
megszerzésének elég régóta feltétele a nyelvismeret. Egy idő óta nem csak
informálisan, hanem formálisan is. Bent is ragadnak azóta a diplomák. Ami
óhatatlanul a papíralapú társadalomképre irányíthatja a figyelmet. Nevezetesen
arra, hogy idegenül kell tudni, vagy papírral kell róla rendelkezni? Itt egy
röpke gondolat erejéig pár évtizednyit visszaugranék az időben. Az 1980-as évek
közepére kezdett kibontakozni az, hogy a „Rigóban” szerzett nyelvvizsga
egyfajta fétis-értékkel kezdett bírni. A vizsga pedig vizsgadíjhoz volt kötve.
A két hatás eredőjeként elég sokszor merült fel az informális kétség a
vizsgabizottságok elfogulatlanságát illetően. Tekintve, hogy minden
vizsgaközpont, amely pénzért vizsgáztatott érdekeltté vált a buktatásban.
Minden olyan esetben, amikor tudható volt: a vizsgázó kénytelen elmenni
legközelebb is. A különböző nyelvtanfolyamok keresettségére gyakorolt hatásról
nem is szólva.
Amiért ezt a régmúltból
maradt gondolat aktuális lehet, az a papír iránti kereslet mesterséges
felhajtása a diplomák, illetve az egyetemi beiskolázások kapcsán. Annak idején
számos tudományterületen egyszerűen nem lehetett minőségi diplomadolgozatot
leadni akkor, ha valaki nem volt tájékozott a szakterület külföldi
szakirodalmában. A diák szakmai nyelvismerete tehát akár ezzel lemérhető lett
volna. Minden külön papír nélkül. Ahogy azzal is, ha a védés egy, a
szakterülethez kötődő idegen nyelven megtörténhet. Mely utóbbi megoldás
egyébként ma is működhetne. A diplomadolgozat valószínűleg minden külön flepni
nélkül kiadható lenne, ha a diák megvédhetné a dolgozatát egy idegen nyelven.
Úgy, hogy a szakmai kérdéseket sem magyarul kapja, és akár a teljes
szakdolgozat-védés idegen nyelven zajlik. Akár úgy, hogy a beiskolázáskor, az
egyetemi felvételinél, szakválasztásnál közlik, hogy egy-egy szak milyen nyelv
ismeretéhez kötött. De lássuk be, hogy ennek a lehetőségnek a megteremtése nem
lehetne egyoldalú. Tekintve, hogy a teljes vizsgabizottságnak bírnia kellene az
adott, előre kommunikált nyelvet. Amikor tehát nem a valós, az „életvitelszerű”
szakmagyakorláshoz, hanem a papírhoz kötöttség, a gyakorlati követelményszintet
felváltó adminisztratív, bürokratikus kipipálás jelenik meg, akkor ez egyfajta
szegénységi bizonyítvány is lehet. Annak az informális elismerése, hogy a
felsőoktatásban ténykedőket percek alatt lehetne eladni rabszolgának „külföldiül”.
Amikor pedig az egyetem
„bemeneti” oldalán, mintegy előre kérik a papírokat, akkor elkezdhetünk
nyugodtan kutakodni, hogy kinek hoz hasznot a vizsgáztatás, illetve a nyelvtanfolyamok
sora. Mert a középiskolás diák satuba kerülhet. Ha sikerül a felvételihez
megszereznie egy papírt, akkor nő az esélye az egyetemre, míg ellenkező esetben
csökken. Így szinte tetszőleges számban buktatható egy pár éven keresztül, mert
szinte biztosan meg fog jelenni legközelebb is. Különösen, ha egy szakmai
ismereteket nem közvetítő iskolából, szakma, alternatív megélhetési út nélkül
küldik ki deszantosként az „életbe”.
Miközben a középiskolai nyelvoktatás színvonalát is bebetonozza a rendszer. Lehet
kifele mutogatni. Azzal, hogy az állam hitellel támogatja a különórákat, -tanfolyamokat.
Nem kell kérem a középiskolai nyelvtanár esetleges tehetségtelensége miatt
zajongani. Nincs ott kérem semmi látnivaló.
Az, hogy a középfokú
képzés egy adott iskolában olyan-amilyen, az ettől kezdve a kutyát sem fogja
érdemben érdekelni a döntéshozatali szinteken. Valószínűleg más sem. A valós nyelvtudás,
és papírral igazolt nyelvismeret közti olló sem. Legfeljebb az, aki megteheti
már csak ezért is távozni fog talán az országból. Egy német, angol, francia,
vagy bármely más, idegen nyelvi környezetet preferáló munkahelyen ugyanis aligha
a papírt fogják kérni a nyelvtudásról. Vagy tud kommunikálni a munkavégzéshez
szükséges szinten, vagy nem. Ha nem, akkor vagy nagyon gyorsan megtanulja a
mindennapi nyelvet, vagy igen könnyűnek fog találtatni. Azért persze jó dolog
ez a nyelvtanulási diákhitel-ötlet. Az oktatás felelősségét rátolja a diákra és a
szüleire. Ráadásul úgy, hogy sokan még majd tapsolnak is hozzá, hogy milyen
rendes dolog az államtól.
Azért nehéz szabadulni
attól a kérdéstől, hogy milyen hatása lenne, ha a diplomás nyelvtudást idegen
nyelvű szakdolgozat-védéssel, valós élethelyzeti kommunikációval mérnék fel, ha minden
nyelvvizsga, és esetleg a felkészítő tanfolyam is, ingyenes lenne. Nem
visszaigényelhető, hanem valósan ingyenes.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése