Forrás: 444.hu |
Egy ismerős hívta fel a figyelmemet a 444 egy röpke
írására az informatikaoktatás kapcsán. Annyira röpke, hogy gyakorlatilag egy
képhez fűzött hosszabb kommentár inkább, és szinte egy képernyőnyi területen is
elfér. A cím alapján az informatikaoktatás
sanyarú helyzetét hivatott illusztrálni.
Mely informatikaoktatás valószínűleg tényleg sanyarú
helyzetben van sok helyen. Elég az, ha belegondolunk az eszközigényébe, és az
iskolák anyagi helyzetébe. Pontosabban a kettő közt meglevő résbe. Ami nem egy
esetben inkább szakadék. A szakadék két partja közt aztán vitatható hidak
alakulhatnak ki. A szülők felajánlásait, a cégektől levetett, de még
használható eszközök használatát is beleértve. Meg a közös géphasználatot is
bevetve. Amikor is két-három diák használ egy számítógépet. Ami egy szint
felett lehet kínos, de az ismeretek elsajátításának kezdetekor talán még
hasznosnak is bizonyulhat a kis csoportok közös bölcsessége. Amelyről aztán
akár írásban is születhetnek összefoglaló „tanulmányok”. Mármint kézírásban. Amit
egyre inkább nélkülöz a felnövekvő generációk sora.
Ez utóbbi jól látszik a 444 által közölt képen is. A
helyesírási hibák, betűtévesztések, és az általános íráskép alapján aligha
lenne alkalmas a „szerző” kódexmásolónak. De valószínűleg nem is az lebeg a
szeme előtt. Ha nem is tudjuk azt sem, hogy mi lebeg a szeme előtt. Ez az
információ, valószínűleg okkal, hiányzik a az említett kommentből. Ahogy az az
információ is, hogy vajon az inkriminált kép a számítógépes ismeretek
összefoglalásaként született óravázlat összefoglalása, vagy magát a számítógép-használatot
is pótló iromány. Ha az utóbbi, akkor lehet tényleg szomorú. De ennek
ellentmondani látszik, hogy pár olyan információtöredék is megfogalmazásra
került, például az eszköztár megnevezése, amit számítógép nélkül elég nehéz így
megélni. A szövegben jelzett „szokásos
eszköztár” hivatalosan ugyanis „Kezdőlap”,
de tényleg ez a szokásosan megjelenő a Microsoft Word esetén. A „Mindent Mutat” opció pedig „Minden látszik” az eszköztárban. Ha
valaki könyvből tanulja, akkor szinte biztosan nem egyfajta hétköznapi
pongyolasággal írja le.
Ugyanakkor teljesen rendben van, ha a karakterkészletet
megbontja betűkre, számokra, és egyéb jelekre. Melyeknél megjelenik a „Pi” is,
ami azt jelzi, hogy a tanár megmutathatta a szövegszerkesztő belső
karakterkezelését is. Ahogy a diák láthatóan tisztában volt a formázásmegőrző,
bekezdésen belüli soremelés alkalmazásával (Shift+Enter). Amely egyébként
korántsem egyértelmű még a naponta szövegszerkesztőt használók számára sem. Ahogy
az sem, hogy a formázások milyen terjedelemben hatnak. Márpedig a képen látható
összefoglalás szerzője láthatóan gondot fordított erre az ismeretre is.
Kiemelve a karakterformázás hatáskörét.
Így aztán van egy publicisztikai cím-sugalom arról, hogy
a füzetlap az informatikaoktatás nyomorát hivatott illusztrálni. S van egy kép
egy füzetlapról, ami ezt nem támasztja alá. Sokkal inkább azt jelzi, hogy a
diák, illetve a tanára, elég széles információterjedelemben igyekezett
szétkalandozni. Minél többet igyekezve kihozni a helyzetből. A fogalmazás kétségtelenül kicsit pongyola, az íráskép rémes,
az írás nyelvtanilag is hibás. Informatikailag azonban nem túl necces. Mármint
akkor, ha a szerző nem műszaki informatikus egy egyetemen. De valószínűleg nem
az. Ahogy, valószínűleg, a 444-en megnyilatkozó szerző sem az. Bár nem is kell
mindenkinek érteni az informatikához vagy az oktatáshoz. Elvégre a tízmillió
alanyi szakember országa vagyunk. S már Karinthy Frigyes is tudta, hogy sokszor elég ha írni tud valaki. Meghagyva másnak az olvasás nyűgjeit.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése