A felsőoktatás
illetve általában az oktatáspolitika szép lassan alakul a napi politika
hátterében. Nem azért esik szó róla talán súlyánál kevesebbet, mert annyira
érdektelen lenne, vagy annyira mentes minden problémáktól. Talán éppen azért,
mert annyira problémás, hogy valójában nehezen popularizálható témát jelent. A
közvélemény számára a hosszú távon ható oktatáspolitikai hibák aligha
jelentenek könnyen emészthető pletykatémát. A szakmai közvélemény pedig sokszor
a saját sebeinek nyalogatásával van elfoglalva. Súlyosbítva a tanárok cseppet
sem csekély egzisztenciális problémáival.
Mondhatnánk, hogy ez
van. Az egyre szélesebb rétegekre kiterjedő, és a tanárokat is bedaráló, egzisztenciális
zsarolás árnyékában lassan és csendben őrölnek azok bizonyos malmok. Ezt
mutatja az is, hogy az oktatáspolitikának az egész következő nemzedékre kiható
vonatkozásai ellenére csak ritkán kerülnek be a hírrovatok legolvasottabb cikkei
közé az ezzel foglalkozó publicisztikai munkák. S nem áltatom magam azzal, hogy a jelenleg ismert felsőoktatási koncepció
kapcsán, annak diák-agyszivattyút kenegető és felturbózó hatásáról írtak nem
jutnak hasonló sorsra. Különösen, mert a felsőoktatásban részt vevők körének
szűkítése nem önmagában kövezi ki az értelmiségi pokolba vezető utat. Sokkal
inkább korábbi oktatáspolitikai bakik, és a teljes társadalmi háttér összefüggésében
válhat hátrányossá a következő években, évtizedekben.
Miközben a napi
hírek egyike jelzi, hogy a bizonyos, és nem is okvetlen kismértékű, akadémiai
kasztosodás korántsem napjaink terméke. Az a bizonyos hír a köztársasági elnök
doktori dolgozatával kapcsolatos. A dolgozat plagizált összeollózására utaló hírfelröppenése után
természetesen megjelentek az első, jórészt szóbeli cáfolatok. Az eredeti hírből
azonban a felsőoktatás színvonala szempontjából sokkal szomorúbbak a
mellékkörülmények. Ezek egyike végső soron maga a plágiumgyanú
felröpíthetősége. S itt egyáltalán nem a hírzárlat, vagy az újságírói öncenzúra
hiányát nehezményezem. Sokkal inkább azt, hogy a dolgozatot bírálók kezén, majd
a védésen részt vevők agyán miként mehetett úgy keresztül a dolgozat, hogy még
a címbeli hasonlóság ellenére sem született komoly kérdés a forráselemzésekkel,
a forrásfeltüntetésekkel kapcsolatban.
Márpedig komoly, a
minősítésnél figyelembe vett kérdés aligha vetődhetett fel, mivel a védés
kiváló (summa cum laude) minősítéssel történt. Annak ellenére, hogy a dolgozat
a hírek szerint nyilvánvaló formai hibákkal került benyújtásra. Erre két
magyarázat kínálkozik. Az egyik a védésnek helyet adó intézmény politikai
szervilizmusa. Ez az 1992-es időpontot figyelembe véve talán még kisebb súllyal
nyomhatta le a mérleg serpenyőjét. Bár, ha így esett, elég szomorú az intézményre,
mint elismerésre számot tartó oktatási helyre nézve. A másik nem kevésbé
szomorú ok lehet a bírálók, a vizsgán részt vevők végzetes felkészületlensége. Abból
a szempontból mindenképpen, hogy saját ismereteik, háttérismereteik semmivel
sem voltak magasabb szinten, mint a védésre jelentkezőé. A nemzetközi
szakirodalomban való jártasságuk pedig még ott sem tartott valószínűleg. Abból
a témából, melyben elvégezték a bírálatot semmiképpen. Mert különben legalább
felvetődhetett volna, hogy „mintha már hallottak volna valakiről, aki
ilyesmiket írt”.
Az azonban
valószínű, hogy az intézmény és vizsgáztatói rendelkeztek az összes
bürokratikus kellékkel, ami szükséges volt a doktori cselekmény gardírozásához.
Intézményi beosztástól a nyelvvizsga-bizonyítványig bezárólag. Ahogy az kell
ilyen esetben. Elvégre ki gondolta volna, hogy évekkel később mégis pácban
maradnak, és hozzá nem értésük lelepleződik. Amiben talán nem is a személyes
felelősség megállapítása, vagy inkább a gyanítható meg nem állapítása, a
legnagyobb kárt okozó tényező. Az alighanem egy szűk, és már kellő
kontraszelekcióval összecsiszolódott csapat. Eddig is el voltak egymás között,
és eztán is el lesznek. De az ilyen jelenségek óhatatlan felszínre kerülését
követően kissé nehezebb dolga van annak, aki a tudás presztízsét, a tanulás
szükségességét, a felsőoktatásban való részvétel jóságát, vagy a kutatás
szépségét szeretné ecsetelni az ifjúságnak.
Mert azért egy
doktori cselekmény elkövetésekor, az nem egy egyszemélyes történet. Ha tehát a
plágium bebizonyosodik, akkor a közröhej szégyenpadjára a köztársasági elnök
mellé felsorakozhatnak a védésre bocsátó tanszék, illetve kar (Semmelweis
Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar, valamint jogelődjei), akkori vezetésében ténykedők
és opponensek egyaránt. Különösen, ha kiderül, hogy a jegyzőkönyvezett, és ezt a plágium-gyanút
a védéskor eloszlató kérdések sem hangzottak el annak idején. Emellett talán
eltörpül az, hogy formailag minek felelt meg az említett dolgozat. Pontosabban
mennyire felelt meg annak, ami egy dolgozattól elvárható. Még akkor is, ha
esetleg hasonló hibákért egy egyszerű diploma-, vagy szakdolgozatnál is fejét
veszik a diáknak. Elvégre a jelölt személyes képességeinek, hiánya esetleg a
formai követelmények lazítását is lehetővé tehetnék. S bár a köztársasági elnök
kapcsán emlegetett nyelvi lelemények inkább egy helyesírás-ellenőrző programra
való adakozást indokolnának, az intézmény jelenleg nyilvánvalónak látszó szakmai
inkompetenciáját azonban ez sem menti. Mert lehet sportszakmailag akár a csúcson
is, a doktorik kapcsán képzésileg, és a védés lebonyolítása, előkészítése során
szervezésileg és általánosságban pedagógiailag is kompetensnek kell, kellene
lenni. Márpedig ez a most kidurranó lufi ezek szerint igencsak szivárgott ezen
a téren.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése