Pál apostol (forrás:http://saints.sqpn.com) |
„A szeretet hosszútűrő, kegyes; a szeretet
nem irígykedik, a szeretet nem kérkedik, nem fuvalkodik fel” írta az egykor
volt katona (1Kor 13,4). A Karácsony a szeretet profétájának, s vele a
szeretetnek az ünnepe. Vagy legalább is annak kellene lennie. Egy ünnepnek, ami
a közösségekről, az emberi kapcsolatokról szól. De vajon akkor, ha Pál apostol
ma róná az utakat, kinek, és milyen leveleket írna. Mondjuk itt, Budapesten,
ahol a Karácsony előtti időszak aligha a feltétlen elfogadásról, és feltétlen
szeretetről szólt.
Kezdve attól, hogy
annak a generációnak az életét meghatározó törvény is volt abban a csomagban,
melyet rohammunkában, a Karácsony előtti napon igyekeztek lenyomni az
országgyűlés, és az ország lakosságának a torkán. Az előbbivel alighanem nincs
is technikai nehézség, hiszen bizonyos mennyiségű, gombmegnyomásra alkalmas
képviselő sokat tud tenni ennek érdekében. Az utóbbi talán már nehezebb dió, de
mindaddig, amíg él az emberséges megoldások iránti személyes igény a
többségben, végső soron ez is keresztül vihető. Legfeljebb kicsit szembemegy
azzal a szemlélettel, amit Pál is megfogalmazott. Mert vajon kegyes megoldás-e
azok bőrére törvénykezni, akik utánunk jönnek, és a gyermek jogán igényt
formálhatnak a feltétlen szeretetre. Még akkor is, ha esetleg fele-, és alig
fele barátainkkal szemben nem is mindig tartanánk be azt, hogy a szeretet nem
irigy és nem a viszonzásért létezik. Abban az értelemben biztosan nem, hogy nem
strigulázza befektetésként az adott gesztusokat és a kapott előnyöket. Mert
abban a pillanatban, amikor így áll valaki hozzá a szeretethez, már aligha
önzetlen, és irigységtől mentes az a szeretet. Sokkal inkább egyfajta lelki
prostituálódás felé vezető utat fémjelezhet az említett gesztusszámla vezetése.
Tulajdonképpen
morálisan az is megkérdőjelezhető lehet, ha a decemberi ünnepek sorának
felvezetéseként olyan politikai gesztusok zajlanak, melyek bárki szemében
alkalmasak egy közösség megosztására. Márpedig egy törvénykezési gesztus
óhatatlanul ilyen. Még akkor is, ha az adott törvénykezés nem a hazai és nemzetközi tiltakozások
kereszttüzében zajlik. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy milyen politikai erő
részéről került például átalakításra a már említett oktatásügy, ugyancsak szembeötlő lehet a törvénykezési munka időzítése. Elvégre az említett
jogszabálycsomagot az oktatásról éppen azt a kereszténységet zászlajára emelő
párt terjesztette elő, melyet Pál apostol is népszerűsíteni szándékozott. Ez,
végső soron, akkor is furcsálható lehet, ha a más tekintetben sem tekinthető
politizálásuk teljes mértékben konzisztensnek a cselekedettekkel és eszmékkel (http://endresy.blogspot.com/2011/12/elettisztelet.html).
De, természetesen, a többi törvény esetében, mely törvényeket nyugodtan nevezhetnénk karácsonyi csomagnak, ugyancsak ott volt és szavazott az említett
párt. Ha nem is
mindenki fogja azt ajándéknak tekinteni.
Amiért az említett
törvénykezési időzítés megkérdőjelezhető, az a kiszámítható reakciókat is
felöleli. A tiltakozó-akciók ugyanis aligha tekinthetőek a feltétlen szeretet
megnyilvánulásának. S vajon szóban, vagy gondolatban mennyire alkalmas annak
demonstrálására, hogy „a szeretet nem
illeti gonoszszal a felebarátot” (Róm. 13,10). Márpedig a Karácsony talán
erről is szólhatna. Arról, hogy ne a felindulások győzedelmeskedjenek, hanem a
közösséget összetartó megértés. Miközben az sem várható el, hogy míg az egyik
oldalon hatalmi demonstráció zajlik, addig a másik oldalon hallgassanak a
szájak. Mert az is nyilvánvaló, hogy azoknak, akiknek egy-egy törvénycsomag
betartása kijut, ugyancsak fellelősége leend a követező generációk felé a következő napokban is. Éppen
úgy, mint szűkebb környezete felé. A szenteste előtti
napra időzített akciók a politika részéről aligha tekinthető tehát gálánsnak.
Még akkor sem, ha tudjuk, hogy a Karácsony valójában nem december 23.-án, hanem csak
azt követően fémjelzi a napokat.
Ha ebből a
szempontból nézzük, akkor a karácsonyi törvénycsomag igencsak ünneprontónak
tekinthető. Rombolva azt a szellemiséget, melynek jegyében a szeretetet
prófétája tanított. Az, akinek emléknapjaként is tekinthetjük a Karácsonyt. Azt
az emléknapot, melyet idén, Budapesten csak akkor tud valaki a szeretet
ünnepeként kezelni, ha képes arra, hogy ne gondoljon azokra a napokra, melyek
majd az ünnepeket követik. Legalább időlegesen elfeledve mindazt, ami rá fog
várni a gazdasági és politikai törvényszerűségek következtében. S vele legalább
időlegesen a feledés homályába száműzni mindazokat, akik sokat megtettek a
szeretet ünnepének átértékelése érdekében. Azért, hogy a megélt szeretetet a
külvilágból ráboruló homály takarja sötétbe. Ha pedig sikerül legalább
időlegesen a szeretettek felé fordulni, és függetlenedni a napi politikától,
akkor talán legalább egy kis időre elmondhatja valaki, hogy „az éjszaka elmúlt, a nap pedig elközelgett;
vessük el azért a sötétségnek cselekedeteit, ...” (Róm. 13,12). Azért
persze lehet, hogy csak örülhetünk annak, hogy Pál apostol ma nem ír levelet,
és véleményével nem kell szembesülnie a ma politikájának.
Simay Endre István
Az idézetek forrása:http://mek.niif.hu/00100/00161
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése