A József Attila
verseinek jegyében zajló irodalmi hosszútávfutás mellett egy másik rendezvény
is zajlott a Kossuth téren, a parlament árnyékában. Ennek szervezői szintén
magánutas rendezvényként, vagy ahogy mostanában hívják, civil kezdeményezésként
hívták a térre azokat, akik nem mindenben szeretnék elviselni a házat. Még
akkor is, ha a tér tulajdonképpen tényleg a mienk, és a ház is rajta. Mert az
mégis csak az Ország Háza. Így nagybetűvel. Sőt, akár csupa nagybetűvel is. De
hogy néven is megneveződjék a szervezet, a HAT (Hálózat a Tanszabadságért)
szervezte azt a többnapos tiltakozó ülést, mely a sokat támadott köznevelési
törvény jegyében jött létre. S amelynek keretében az arra járókat is
beszélgetésbe vonó fogadóórák ugyancsak megtartattak.
A gyűlés
tulajdonképpen nem jöhetett volna létre, ha nincs egy Dr. Hoffmann Rózsája
tisztelt háznak. Azért valószínűleg mégsem teljesen a hála hangjai azok, melyek
megszólaltak a 2011. november 15.-ével indult rendezvénysorozatnak. Mert nem
egy egynapos fagyoskodásról, hanem egy több előadást, és a látogatók számára
nyitott beszélgetéseket is felölelő tiltakozóakcióról van szó. Az persze
kérdéses, hogy az oktatáspolitika hivatalos irányvonalát mennyire tudja befolyásolni
a civil tiltakozás, de ezt majd a jövő megmutatja. Kár is lenne ebben előre
jóslásokba bocsátkozni, mivel a pillanatnyi helyzet az, hogy még a kormányzati
csatornák között sincs teljes egyetértés abban, hogy a köznek az ő nevelését
milyen csapásirányok mentén is kellene valamilyen közösen hajózható csatornába
terelni.
Az, hogy ez jó vagy
rossz, az persze lehet továbbra is kérdéses. Ahogy az is, hogy hány körme
szakad majd annak, aki a körömszakadtáig ragaszkodik egy olyan köznevelési vízióhoz,
mely felett többszörösen is eljárt az idő. Még akkor is, ha eltekintünk az
olyan triviális közhelysziporkáktól, mely például a sokat emlegetett görögök
emlegetése a tervezett előszavában. Mivel azt, hogy ez miért irgalmatlan,
minden konkrétumot, és szakmaiságot nélkülöző, közhely csupán, korábban már
ecseteltem,
erre itt most nem térnék ki. Pusztán szeretném ismét leszögezni a reményt, hogy
az új közoktatási törvénytervezet nem a pederasztia és a fiatalkorúak szex-rabszolgasága
okán tartotta említésre méltónak a görögök szolgáltatta példát. Még akkor is,
ha a pornó újfajta adója azért megjelent a kormányzati kommunikációban.
Alkalmasint
egyébként ilyen témákról is szívesen beszélgettek a HAT képviselői az arra
járókkal. Miközben természetesen az, akinek türelme volt, akár ott helyben is
elolvashatta a forrásmunkákat. Dacolva a novemberi időjárással, mely a
bevezetésben említett másik rendezvény hallgatóságát sem kímélte. De a
tanszabadság jegyében rendezett tiltakozáshoz, tényleg jó lenne hinni abban,
hogy lesz létjogosultsága az alternatív megoldásoknak. Nem is feltétlenül
azért, mert a demokráciának nevezett társadalompolitikai kategória jellemzőinek
ez felelne meg legjobban. Mert azt azért talán kevesen vitatják, hogy a
demokrácia, feltéve, ha nem a görög mintát követik, jó dolog.
Az alternatíváknak
sokkal inkább azért lenne helye az oktatásban, mert a történelem a pedagógia
fejlődéstörténete során csak azt tudta bebizonyítani, hogy senki sem tudta az
univerzálisan jó megoldást ezüsttálcán felajánlani. Mert a valóság mindig
kicsit komplexebb, mint ahogy sokszor az a tudományos ülésszakok
szekcióüléseinek boncasztalain látszik. Ha tehát egyetlen köznevelési
Prokrusztész-ágyba kell belefeküdnie a gyermekek szellemiségét pallérozandó,
akkor az aligha fogja egyaránt szolgálni minden diák legjobb fejlődésének
lehetőségét. Ha ezt olyan mellékzöngék is kísérik, mint a képzés kasztosító
hatásának felerősítése a felsőoktatásban, vagy a szülő befolyásának szándékos
csökkentésével növekvő elidegenedés az iskolarendszertől, akkor különösen
szkeptikusak lehetünk. Annak az ágynak a szélén állva, ahol a jelenlegi
oktatáspolitikusok a szállásmesterek, feltétlenül.
Nem elfeledkezve
azért arról sem, hogy a közoktatás jelen állapota egy olyan folyamat éppen
aktuális állomása, melyben igen sokakra freccsent már a sár. Mert a megoldás
továbbra is egy emberöltőre szabott, és az érdekeltek széles rétegeinek
elfogadható oktatáspolitikai koalíció lenne. Amíg a megoldási javaslatok nem
ebbe az irányba indulnak el, és még a látszata is hiányzik a széles,
pártérdekeken és oktatási szekértáborokon felülemelkedő megállapodásoknak,
addig sajnos a tiltakozások sem biztos, hogy célt érnek. Mert kérdés, hogy
maguk a pedagógiát művelők, illetve a pedagógia elméletének felkent kutatói mennyire
tudják egységesen támogatni a tiltakozásokat és a szervezőket. S támogatásuk esetén
mekkora az egzisztenciális csapda, melyből kikiabálva azt ki is merik
nyilvánítani. Azért persze szeretnénk, és magam is szeretnék hinni abban, hogy
nem vak Thészeusz-ként körbecsapkodó, hanem a valóban hatékony szerveződések egyike
lesz a HAT. S Ariadné átka a valóban felejtésre ítélhető kényszerpályás oktatásszervezést
fogja utolérni.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése