Az oktatás
folyamatában régóta kérdéses terület, hogy mit kezdjünk a tehetséges
gyermekkel. Itt, és most kár lenne belemenni annak fejtegetésében, hogy mit is
tekinthetünk egyáltalán tehetségnek. Mert azért sokszor érezzük, érezhetjük
azt, hogy ennek megfogalmazása is eléggé képlékeny. Különösen akkor, ha a
tehetség valami olyan területen kezdene kibontakozni, ami nehezen feleltethető
meg valamely egyértelmű fizikai jellemzővel, mint a hosszútávfutó alkati
adottságai. Például a művészeti tehetségek esetében. A tehetség pontos
megfogalmazásával tehát az intellektuális tehetségek körében lehet, hogy bajban
lennénk, de az biztos, hogy ezekkel a tehetséges gyermekkel sokszor csak a baj
van.
Annak ellenére,
hogy bizonyos biológiai jellemzők, fizikai képességek nyilvánvalóan a legtöbb
tehetség kibontakoztatásához szükséges, ez nem egy esetben nem egy az egyben
nyilvánvaló például a művészetek esetén. Mert a fizikai képességek terén a legtöbb
esetben nem annyira a tehetséghez, mint annak megnyilvánulásához szükséges
dolgokról beszélhetünk. A megnyilvánult tehetség alapjaként végső soron a
képzelet szülötte. Mert ilyenkor valójában szellem belső világának, a
gondolatiságnak a „termékeiről” beszélhetünk. Függetlenül attól, hogy a
megjelenése a hétköznapokban egy fantasztikus festmény, egy magával ragadó
írásmű vagy egy mindenkit ámulatba ejtő zenemű lesz majd. S sokszor hasonló
mondható el a művészetektől függetlenül is. Például a tudományos újdonságokat,
az új látásmódon alapuló alkotó tehetség is valamiféle elrugaszkodást jelent a
sablonoktól.
Persze, már hallani
is vélhetőek azok a vélemények, hogy micsoda badarság ez, hiszen a tehetség
éppen az, hogy a képzeletben megalkotott gondolatfolyam zenében, képben, vagy
írásban fog-e a nagy nyilvánosság elé lépni. S valóban tekinthető a tehetség
innen is, de az, akinek a képzelete nem alkot új asszociációkat, nem tudja
feltárni a valóság mátrixának új rétegeit, annak hiába minden technikai tudás.
Lehet, hogy remekül fog érteni és tudni mindent, amit a vászon
összefestékezéséről, telerajzolásáról csak tudni lehet. Akár diplomával is
érvényesített és igazolt iskolaéveket eltöltve ezzel. A végeredmény
tekintetében aligha lesz több diplomás másolónál. Vagy a korábbi remekművek, vagy
az egyébként is látható környezet másolója. Amolyan remekbeszabott, manuális
terméket előállító fényképezőgép gyanánt. S ez nem csak a festészetre igaz. Aligha
van másként a többi említett, és a korábbiakban nem is említett esetben sem.
Az igazi tehetség
tehát egyfajta kettősség, mivel kétségtelenül szükségesek hozzá azok a
képességek, melyek a többi ember számára közvetíteni képesek a gondolatoknak az
expresszív vonatkozásait. Ha eltekintünk ettől a megnyilvánulási különbségtől,
alapvetően az marad fenn a rostán, hogy az említett művészeti tehetség, vagy az
igazán innovatív tudományos látásmód sokszor tényleg azt jelenti, hogy a
gyermekkel csak a gond van. Sajátos látásmóddal, a sablonoktól eltérő
megközelítésekkel fog operálni a hétköznapokban. S mert a gyermekek számára a
hétköznapok gyakorlata az iskola, az iskolában. Ez a probléma nem új. Jól
bizonyítja az, hogy nincs olyan magára valamit is adó oktatáspolitikai,
oktatáselméleti rendezvény, ahol ne esne szó a tehetséggondozásról. Függetlenül
attól, hogy tehetségen vagy annak gondozáson ki mit ért valójában.
Mondhatnánk azt is,
hogy az oktatáspolitikusoknak és neveléselméletészeknek tehetségük van a
tehetséggondozás absztrakt és sablonos megközelítésére. Valójában azonban nem
egy esetben sokkal inkább arról van szó, hogy miként élje túl a sablonvilág az
abból kilógó deviánsokat. Kiegészítve azzal, hogy amennyiben tesztek, vagy
szakértői becslések alapján sikerült beilleszteni valakit az éppen aktuális
tehetségsablonok valamelyikébe, akkor ez nem egy esetben sajátos patthelyzet
alakul ki. A polc kiválasztott szegletébe száműzve az immár cimkével is
ellátott tehetséget, mindent bele próbálnak szorítani, amit arról az adott
polcrekeszről tudni lehet. Lehetőség szerint a téglagyártástól a
kvantumzenékig. Mert az megfogható, kvantálható, és ezzel mérhető. Ki lehet
pipálni, hogy a gyermek meg lett tehetséggondozva. Akkor is, ha esetleg egy
életre elvették a kedvét a tényleges alkotástól. S mielőtt bárki elkezdene
köveket gyűjteni e sorok íróját megbüntetendő, súlyosbítható mindez azzal is,
hogy a képzési rendszer valójában éppen ebben érdekelt.
Ha ugyanis sikerül
elérni, hogy az eredetileg képzeletben gazdag gyermek egy életre megelégelje
azokat a technikai kényszereket, melyek mentén ezt a képzeletvilágot
kinyilváníthatja, akkor a képzésnek nyert ügye van. Ettől kezdve ugyanis,
bármilyen is volt a bemenet, a kimeneti oldalon pontosan olyan sablonkövetés
fog megjelenni, mintha a haranggörbe közepéről vették volna ki a gyermeket.
Mert bármit is fog képzelni magában, inkább nem fogja fárasztani a környezetét
azzal, hogy erről beszéljen, rajzoljon, vagy írjon. Mert el fog menni a kisebb
ellenállás felé, amit az oktatási rendszerek jól kitaposott ösvényein maradás
biztosít. S ez jelenti az említett patthelyzetet. Az egyik serpenyőben az van,
hogy a társadalom alapvetően igényelné a sablontól elrugaszkodókat. A másik
serpenyőben az van, hogy az az intézményrendszer, melynek feladat lenne az
intézményes oktatáspolitika eszköztárát mozgósítani az említett igény
kielégítésére, valójában nem feltétlenül érdekelt ebben.
Mindez persze nem
jelenti azt, hogy ne lehetne valós tehetséggondozást folytatni, de ezt aligha
az oktatáspolitika nagyjai tudják egész pontosan meghatározni. Pénzt azonban
főleg ezen a csatornán lehetne keríteni erre. Tehát az a helyzet állhat elő,
hogy azoknak kellene megítélni a valós tehetséggondozást, akiknek maguknak
esetleg csak az iktatószámok megjegyzésében nyilvánul meg hihetetlen rutinjuk.
Nyitva hagyva a tulajdonképpeni kérdést, hogy mit is kellene képezni, oktatni,
nevelni, pedagógiai erőfeszítésekkel támogatni. Valószínűleg azon a téren
keresztülvágva lehetne elindulni, ami a képzelet, a szokatlan asszociációkra
való képesség irányából közelíti meg a tehetséget, mint olyat. Mert
valószínűleg ez lesz az, ami később olyan megnyilvánulásokat lesz képes
megalapozni, amire majd sokan csettinthetnek egy képtárban.
Az is nyilvánvaló
ugyanakkor, hogy ez nem az az egyszerű út, amit legtöbbször tehetséggondozás
címkével látnak el az összejöveteleken. Ez sokkal inkább egy olyan rögös és
kátyús út, melyre a tanárokat, okkal, nem igazán készítik fel. Okkal, mivel
valójában rengeteg improvizatív elemet fog az út tartalmazni, és a közös vonás
leginkább az lehet ezekben az utakban, hogy a tanártól, vagy inkább nevezzük
mentornak ezen a ponton, egy olyan képességet igényel, ami a gyermek
képzeletvilágában való értő részvételt teszi lehetővé. A feltétlen irányítás, a
mindenben beleavatkozás, a mindent ellenőrzés igénye nélkül. Tehát valamilyen
mértékben a gyermek képzeletét irányba röpíteni képes és nem a szárnyakat
leszegő, a térkép kijelölt útjait fetisizáló hozzáállás képessége lenne
szükséges. Márpedig ez az, amiről tehetséggondozás címén keveset hallani.
Talán, mert valójában a buktatókon önerőből átverekedő tudósok és művészek
lehetnének az igazán autentikus szereplői ezeknek a tereknek.
A képzeletorientált
tehetségfejlesztés szemlélete egyébként korántsem tekinthető olyan újdonságnak,
hogy ezek a sorok fogalmaznák meg először. Az sem teljesen véletlen talán, hogy
nem is csak a művészetek terén lehetett például hazánkban olvasni ilyen
kezdeményezésekről. De a képzelet sablonjainak lazítására alkalmas olyan művek
hatását sem a művészetek terén vizsgálták, mint a tudományos fantasztikus
művekét. Az is nyilvánvaló azonban, hogy akár az Alien biológiáját, akár a
sárkányok anyagcseréjét, akár egy sosemvolt világ képeit tekintjük, a képzelet
játéka lehet mindahány. Még akkor is, ha figyelembe veszi a különböző
tudományok eredményeit. Ha az ilyen irányba elkalandozó gyermeki képzelet
vezetés híján abba az árokba hullik, melynek aljáról csak azt kiabálják, hogy
„sárkányok nincsenek”, akkor vajon mennyi energia-befektetéssel tud majd
kikecmeregni onnét. S vajon lesz-e valóban tehetséges abban az értelemben, hogy
a képzeletében született új gondolatokat ki meri nyilvánítani, le meri festeni?
Vagy csak egy marad a középvilág megfakult, de örökre megkeseredett
robotosainak.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése