Forrás: reformatus.hu |
A Karácsonyhoz
kapcsolódva lépten és nyomon megnyilvánultak sokan, hogy ez akkora keresztény
ünnep, mint ide a Szíriusz. Minimum. Ez természetesen mindenkinek a magánügye.
Kellene, hogy legyen. Mármint a hite. Elég baj az, hogy a decibelkereszténység
hódít egyre inkább teret. Holott a Biblia sehol nem tanítja azt, hogy bárki
hivalkodjon a hitével. Az ellenkezőjét annál inkább.
A „legszebb” mégis az,
amikor egy finanszírozott egyház egyik vezetője mintegy választás elé állítja
az embereket. Függetlenül attól, hogy a megszólalása a hívei előtt történt, és
így nem is tehető teljes mértékben általánossá. De példaként azért szolgálhat.
Különösen, mert a nemzeti szószóró, az MTI is közzé tette a híradás
szerint. Az említett szöveg szerint a Magyarországi Református Egyház
zsinatának lelkészi elnöke azt mondta, hogy Karácsony alkalmából az Isten
szerint választani kellene az Isten magasztalása, illetve a sátánnak tett cselédi
szolgálat között. Ami önmagában is akkora baromság, hogy ihaj. Már csak azért
is, mert a Karácsony sem sokkal több történelmileg, mint egy alapvetően
természetvallási ünnep beépítése a császársági államvallás szövetébe. Ez van.
Ezt képes nyújtani a történelem. Amitől még lehet persze egy, a szeretetnek
dedikált nap az évben. Bár inkább 365 napot kellene az Ember tiszteletének
szentelni. De ez nincs.
Alkalmasint a
református egyház sem egészen képes ezt nyújtani. Mert a nemzeti
decibelkeresztények zászlóvivőjét, a Pannon Géniuszt úgy vágnák ki az egyház környékéről,
hogy a lába sem érné a földet. Ellenben meg tudom érteni, hogy nem teszik. Elvégre
egy évvel ezelőtt Orbán
felekezete kapta a legtöbb apanázst az államtól. Annyit, amiért már érdemes
lehajolni, és elviselni a jelenlegi miniszterelnököt is. No meg azokat, akik az
emberek ezreinek haláláért felelős tengernagynak emléket állítanak. Bogárdi
Szabó István mellett mindenesetre felhozható, hogy volt eset, amikor elítélte ifjabb
Hegedűs Loránt antiszemitizmusát. Csak hát azóta eltelt három év, és úgy tűnik
most úgy érezte, hogy „be kell szólni”. Talán azért, mert egyházi szinten van
az a pénz. Amiért olyanokat tud mondani, hogy a karácsony egyik tanítása, hogy „hogyan lép a hódítás helyébe a szent hódolás”.
Ami alig különbözik
attól, hogy „szívjál öcsi, és majd a
túlvilágon jó lesz”. Miközben Jézus sokkal inkább az emberi tisztelet, és
emberi szeretet prófétája volt. Így felvetheti azt a kérdést, hogy
keresztényibb-e az, aki hetente templomba jár, de egyébként könyököl ezerrel,
mint az, aki talán sosem járul a papok elé, de a másik emberben bármilyen
körülmények között tiszteli az Embert. A perselypénzre, állami baksisra hajtó
egyház képviselői szerint valószínűleg a hetikeresztények a jó keresztények.
Pál apostol levelei szerint pedig inkább az utóbbiak. Természetesen tudom: a
papság sem egységes. Mert a gyűjtőfogalom embereket takar. De általánosságban
nem jár a papoknak sem nagyobb tisztelet, figyelem, mint bárki másnak. Ami nem
jelenti azt, hogy ne lennének nagyon is tisztelhető egyházi emberek. De nekik
sem azért jár a tisztelet, mert egyháziak, hanem azért, mert Emberek.
Ha valakinek az
istenhit segít abban, hogy Ember legyen, Ember maradjon, akkor higgyen az Istenben. Ha csak beszél róla, akkor mondhatja magáról, hogy Jézus követője.
Nem lesz az. Ha pedig a maga embertelenségét Jézus nevében teszi követendőnek,
akkor sokkal inkább szolgálója a sátánnak, mint az, aki talán nem is hallott
Jézusról, de betartja azokat az emberiességi alapnormákat, amelyekről az
egykori rabbi is beszélt.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése