Tarlós menesztené a Budapesti
Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatóját az elektronikus jegyrendszer
fiaskója miatt. Ehhez önmagában akár gratulálhatnánk is. Ha nem kopogtatna az a
kisördög azzal a kitétellel, hogy Tarlós tulajdonképpen a saját menesztését is
kezdeményezhetné. Okként a krónikus hablaty-kipüfögést is megjelölve. A
vezetési hibák mellett.
Mert azért egy vezetőt
az is minősít, hogy mennyi ideig regnáló, és milyen beosztottjai vannak. Az
elektronikus jegyrendszer például több, mint egy éve dőlt össze, amikor pár
napos élet után derültek ki alapvető problémák a megvalósulással kapcsolatban.
Azzal, hogy Tarlós nem azonnal kezdeményezte az illetékes vezetők
felfüggesztését, azzal tulajdonképpen a saját vezetési inkompetenciáját is
bizonyította. Függetlenül attól, hogy erősen kontraszelektált kiválasztási
rendszer vélelmezhető a háttérben. Tulajdonképpen a főpolgármester személyét is
beleértve. Mert az a rendszer, ahol a vezéri hátsó fényezési képességéhez
képest alárendeltek a szakmai, városvezetési kompetenciák, akkor Tarlós
esetében is feltételezhető, hogy az Orbánnal való szotyihéj-köpési barátsága
fontosabb a városvezetési képességeinél. De térjünk vissza a BKK-val
kapcsolatos kijelentéseire.
Köztük is arra, hogy a
fővárost Tarlós szerint nem érte kár. Mégpedig azért, mert a BKK, szerinte, a
saját pénzéből finanszírozta eddig a projektet. Azonban ezzel kapcsolatban elég
közkeletű vélelem, hogy a BKK költségvetése mögött elég jelentős mértékben
állnak önkormányzati források. Legalább is kevés olyan közleményre emlékszem
hirtelenjében, ami a kiugró jegybevételekre alapozva számolt volna be a városi
mágnesvasút-rendszer kiépítéséről. Mondjuk, az utóbbi egyáltalán nem épült ki,
és talán nem is hiányzik. Más azonban ettől még hiányozhat. Így aztán az
embernek támadhat olyan érzése, hogy minden feleslegesen elszórt pénz számít.
Illetve kárt okoz. Vagy azért, mert a semmire költik el, vagy azért, mert
máshova nem jut. Szinte szabadon választott. Így aztán azt is hihetnénk, hogy a
tarlósi szólamok hazugan csengenek. Akkor is, ha a főkönyvelői bravúrok nyomán
esetleg tényleg nem lehet konkrét, egy adott projekt kudarcához köthető, anyagi
kárról beszélni. A kétségeket persze csökkenthetné, ha Tarlós közleménye
megnevezné a konkrét szállítót, és a vele szemben érvényesített kötbér összegét
is. Azonban az MTI szövege minderről szemérmesen hallgat.
Holott a beszállítók
legalább egyike, az internetes jegyértékesítést elkövető, a korábbi, elsősorban szoftverminőségi botrány kapcsán ismert. Annak
idején a HVG
közölte, hogy a hunyók egyike a T Systems Magyarország, és nem emlékszem
helyreigazításra ezzel kapcsolatban. Ennek fényében mostani hallgatás a további modulokat érintő
beszállítóról szimpla maszatolásnak tűnik. Ilyen megfogalmazásban: „A BKK pedig teljesen önállóan kötött
2014-ben egy másik, kivitelezői szerződést egy szállítóval”. Amelyet az
előz meg, hogy a „Fővárosi Önkormányzat
eredetileg valóban kötött egy finanszírozási szerződést az Európai Újjáépítési
és Fejlesztési Bankkal (EBRD), de ez a szerződés továbbra is érvényben van”.
Tehát Tarlós az egyik oldalon egy finanszírozási szerződésről beszél, míg a következő
kitételben egy kivitelezővel kötött szerződésről. Talán abban bízva, hogy az
MTI közleményeit nem sokan olvassák, és azok is funkcionális analfabéták.
Ami egészen biztosnak
látszik, hogy ezt a bicajt részben nagyon eltolták, részben nagyon túltolták. Még
az is lehet, hogy a kezdetektől egy megvalósíthatatlan projekt volt? Talán
ezért sem volna egy utolsó dolog, ha a 2017 nyarán felsült rendszer kapcsán
lezajlott vizsgálati eredmények publikusak lennének. Mert a kérdések, akár a
tankönyvek alapján, a beszállítótól függetlenül, már 2017-ben
is feltehetők voltak:
- Ki, illetve kik végezték a teszteket?
- Ki, illetve kik írták alá a tesztelési
jegyzőkönyveket?
- Ki, pontosabban melyik ismert auditor végezte el
az auditálást?
- Ki írta alá az auditálás jegyzőkönyvét?
- Milyen hiányosságokat állapítottak meg a tesztek,
illetve az auditálás során?
- Milyen intézkedési terv született az esetleges
problémák megoldására?
- Az intézkedési tervet ki ellenőrizte, és
végrehajtását ki hagyta jóvá?
- Az UAT-tesztet ki végezte, arról milyen
jegyzőkönyv készült, és azt ki írta alá?
- Mindezek alapján a rendszert ki vette át, és az
élesítéséről ki döntött?
A
válaszok nyomán a vezérigazgató menesztése egy elég utolsó pont lenne abban a
sorban, ami előtte megállapítja az egyes pontokon felmerülő felelősségeket. Mert
az a rendszerátvételi megoldás, hogy “higyjétek el béláim, jó lesz az” talán elmegy
egy sufnituning során, de azon túl nem túlságosan tűnik minőségbiztosításilag
megalapozottnak. Miközben megállapíthatjuk, hogy az annak idején elhíresült
stadionbeléptető rendszer, és még ki tudja mi minden, mellé egy újabb
mega-projekt ment a levesbe. Bár ez még folytatódhat. Alkalmasint a stadionbeléptetőre egy a
konkurenciánál majd’ háromszoros áron számoló cég nyerte meg, a hírek szerint,
a közbeszerzést. Amelynek keretében mintegy négymillárdot
ki is fizettek a remekbe-elszabott rendszerre. De Tarlós talán ott is meg tudta
volna magyarázni, hogy nem érte kár az adófizetőket. Ahogy semmi más esetben
sem. Csak azoknál a kisajátításoknál egy kicsi, ami a mézcsatornák tejfolyóba
vezetésénél válnak szükségessé a gazdasági exodus kormányának tündöklése során.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése