A hatalmi pozícióból
elkövetett napi politikai froclizás legújabb ötletének a túlmunka környékén
kavarták fel az állóvizet. Az Index-en
megjelentek szerint mind a túlóráztatás mértéke, mind a munkaidőkeret
kezelése megváltozna. A Szatmáry Kristóf és Kósa Lajos által benyújtott
javaslat társadalmi üzenete összefoglalható azzal, hogy „coki”.
Illetve nem is annyira.
Sokkal inkább azt sugallja, hogy a motiváció a munkaerőhiány valamiféle
kényszeres áthidalása olyanok által, akik a munka világából leginkább csak a
világot látták. Míg mások a tényleges, a politikai pótcselekvéseken,
túlmozgásokon túlmutató, munkával foglalkoztak. Az utóbbi kérdéssel, Kósa
munkavégzésével nem is foglalkoznék többet. A politikus valószínűleg úgy érzi,
hogy beleszakad a munkába. Mások pedig talán úgy éreznék, hogy beleszakadnak a
röhögésbe, ha munkának akarnák tekinteni a politikus teljesítményét. Igaz, ez
igaz lehet más politikai szereplőkre is. A beadott beadvány lényege nem is ez,
hanem a munkavégzők egyfajta röghöz kötési szándéka.
Akkor ugyanis, amikor a
munkaidőkeret, és így túlmunka javadalmazásának kérdése is, három éves
időszakra számítható, akkor kialakulhat egy igen sajátos állapot. Az, hogy a
munkavállalót 1-2 éven keresztül annyit túlóráztatják, amennyi időt csak lehet,
majd a harmadik évben vagy kifizetik, vagy nem. Azt ugyanis aligha lehet
garantálni, hogy a munkahelye a harmadik évben még egyáltalán létezni fog.
Miközben a túlóráztatott dolgozó nem biztosan engedheti meg magának azt, hogy
felmondjon a rabszolgatartónak mielőtt kifizetnék. Illetve, amíg bízik benne,
hogy esélye van a pénzéhez jutni. Eközben persze fizetnie kell a számláit. Így
a munkahelyén is kiszolgáltatott helyzetbe kerül, és egzisztenciálisan sem lesz
biztosabb az élete. Tulajdonképpen három éves ingyen hitelt nyújt a
munkáltatónak, és az is nyilvánvalónak tűnik, hogy ez a helyzet nem annyira
lesz jó a munkavállalónak.
Ha azt tekintjük, hogy
a munkaerőhiánnyal azok a szakmák leginkább érintettek, amelyekből a legnagyobb
az elvándorlás, akkor a még itthon dolgozó személyzet kerül a legszorosabb
satuba. Az elé a választás elé kerülve, hogy fokozottabb kimerülési tünetekkel,
esetleg nagyobb hibaszázalékkal, egy elvi ígéretben bízva még jobban kizsigereli-e
magát? Ha pedig a kérdésre megengedheti magának a nemleges választ, akkor mégis
marad-e, illetve távozik. Arról a pályáról, illetve akár az országból is. A gazdasági exodus kormányának nagyobb dicsőségére. Amely
folyamat végén könnyen előfordulhat, hogy nem a legalkalmasabb, legjobb
személyi állomány marad a munkahelyen, hanem az, aki szakmai, illetve
magánéleti okokból képtelen a váltásra. Azt nem kívánom, hogy a beterjesztőket,
illetve bárki mást olyan műtsön, majd ápoljon, aki éppen hogy átment a vizsgákon,
és túlóráktól fáradtan szúrja be valahova a tűt, majd vágja azt, amit sejteni
vél. De attól, hogy nem kívánom senkinek, azért még előfordulhat, hogy megesik
majd. Ha nem is most a magángéppel röpködő, kiemelt ellátást elváró politikai
elittel. Egyelőre.
De ez csak példa. Annak
alapján, hogy az egészségügyi ellátórendszer erősen érintett az elvándorlástól.
Ha nem is kizárólag. Mert szinte biztosan számosan tudnának sorolni olyan
eseteket, amikor informatikai rendszerek adják meg magukat, illetve szakmunkák
válnak gányolássá annak következtében, hogy nem a legalkalmasabb, hanem az
éppen még megtalálható munkavállaló kezébe kerül a kérdés. Azonban azt sem
vitatom, hogy Kósa és pártjának további elittársai ezzel a kérdéssel sem
találkoznak. Ahogy számos más kérdéssel sem. Olyan kérdéssel, amit nem a
megfelelő káderek tesznek fel nekik a megfelelően szűrt közönség előtt. Amíg
biztosítani képesek a hatalmukat. Úgy is, mint a hatalmat birtokló pártvezér hűbéresei.
Amíg megfelelően nyalnak, és csak halkan szuszognak hozzá.
Ugyanakkor persze
érdekes lehet, hogy az előterjesztést az előterjesztők azzal indokolják, hogy
az egy uniós irányelvnek, az Európai Parlament és a Tanács 2003/88/EK
irányelvének való megfelelés szolgálja. Az irányelv elérhető az uniós
forrásból, és elolvasását a https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/?uri=CELEX%3A32003L0088
címen csak ajánlani lehet. Mert abban igencsak eldugták azt a kitételt, hogy a
túlmunka szervezését, illetve elszámolását három éves időszakra kellene
megállapítani. Annyira eldugták, hogy meg sem sikerült találnom. De talán
bennem van a hiba. Nem is lehet más az oka a látszólagos hiánynak. Elvégre
komoly, rengeteget dolgozó politikusok, Szatmáry Kristóf és Kósa Lajos állítják,
hogy ott van az. Tehát biztosan ott van az valahol. Számos más, a munkavállaló
érdekét szolgáló olyan iránymutatás mellett, ami ellenben a magyar törvényekből
nem látszik számomra visszaköszönni.
Miközben az egész ötlet
inkább egy következő kísérletnek tűnik a közvélemény kifárasztására, illetve az
emberek cukkolására. Hátha sikerül már végre valami komolyabb okot találni a
nyílt diktatúra bejelentésére.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése