A Marton-ügy kétségtelenül alkalmas számos
tanulság levonására. Valószínűleg ez motiválhatta Feldmár Andrást is, hogy
videoüzenetben fejtse ki véleményét, amelynek leiratát a Life.hu
tette közzé. Ezen a helyen is köszönet, amiért egy ismerős elolvasásra
ajánlotta. Pár ponttal nem értek egyet, de ettől eltekintve is több, általános
tapasztalattal is gazdagabb lettem az ügy kapcsán.
A Feldmár-üzenet kapcsán csak megerősíteni
tudom: érdemes elolvasni. Amivel nem értek egyet, az az, hogy véleménye szerint
az áldozat szégyelli magát az abúzus kapcsán, illetve utána. Biztos van ilyen
is. Valójában sokkal inkább működhet az a mechanizmus, ami az emberi tartás
megtörése, a kiszolgáltatottság megélése nyomán, egyfajta kivetettség-érzést
eredményez. Amikor a kivetettség érzése, a megismétlődéssel kapcsolatos
félelmek felőrlik a személyiséget, az megnövelheti az öngyilkosság valószínűségét.
Ahogy gyakran olvasni azt is, hogy az áldozat egyfajta személyiség-fásultságba
menekülve szinte mindent elvisel. Ez általában igaz a folyamatosan abúzált
emberekre. Számos elnyomó, frusztráló hatalmi „módszertan” pontosan ugyanerre a
mechanizmusra épít. Hazánkban is.
Ebből következően azzal is nehéz egyet érteni, hogy „Van egy ilyen szadista elem bennünk, hogy élvezzük azt, amikor valaki
felett uralkodunk”. Mert az uralkodási vágyhoz valójában nem kell szadista
elemet feltételezni. Amellett, tapasztalatom szerint, sokszor nem is élvezet
kérdése, hanem egyfajta viselkedési kényszer. Még valahonnan a hordából.
Talán ugyanebből a korból származik az a vágy
is, amellyel nem egy ember csak akkor érzi magát motiválva, ha a közösségben,
amiben jól érzi magát segít kipécézni az aktuális pofozóbábut. Mármint akkor,
ha a közösségben még legalább néhány emberhez csatlakozhat ezáltal. Ebben az
esetben szinte mindegy a másik mondanivalója, a mondandók tényszerűsége, netán
köze a hétköznapokhoz. A lényeg egészen más. A lényeg az, hogy a személyes
frusztrációkat le lehet földelni. Ahogy pontosan ugyanezt a mechanizmust
használja az orbáni hatalom is. Folyamatosan ellenségeket kínálva fel az
esedékes hamis-ezüst tálcán. Amelyek megtalálják azokat, akik nem szeretnek
egyedi esetek felett elgondolkodni, hanem globálisan előítéletek, vélelmek, ha
tetszik közfelkiáltások alapján lehet elítélni valakit. Kicsit érthetővé téve a koncepciós perek lélektanát is.
Így válik áldozathibáztatóvá a Marton-ügyben
mindenki, aki Sárosdi történetének gyenge pontjai iránt érdeklődik. Netán
furcsálja, hogy miközben Martont minden hatalommal visszaélő csibésznek látják,
illetve láttatják, addig Sárosdi férjénél teljesen természetesnek veszik, hogy
ő nyilatkozik olyan ügyekben, amelyben valószínűleg kevésbé érintett. Ilyen az,
amikor felülbírálva a neje döntését, mintegy elvonta Sárosditól a megbocsátás
jogát. De már az ügy kezdeténél is ő
nyilatkozott arról, hogy miért nevezte meg végül Sárosdi a zaklatót. Holott
ez utóbbiban sem hiszem, hogy ne illette volna meg a szuverén döntés a
zaklatottat. Miközben olyan kép kezd kialakulni, hogy Schilling Árpád rendező szintén
egyfajta „hatalomgyakorló”. Amelyben a legkínosabb az lehet, ha az ő
előéletéből esetleg szintén el kezd peregni pár homokszem a jövőben. De nem
szeretnék egy megalapozatlan sejtetéssel abba a mélységbe emelkedni, amelynek
szintén voltak a neten mérföldkövei.
Mert ugyanúgy általános tanulság lehet az
ügyben az, hogy egyes, a saját emberi jogvédős szemléletükre oly büszke emberek
milyen gyorsn dobják le az álarcokat. Az ügy kezdetekor azt bátorkodtam
emlegetni, hogy Martont ítéljék el azért, amit elkövetett. De ennek feltétele
az legyen, hogy a konkrét vádakat bizonyítsák rá. Mert nem én találtam ki azt a
jogelvet, hogy mindenkit megillet az ártatlanság vélelme mindaddig, amíg ügyét
ki nem vizsgálják, valamint a bűnösségét be nem bizonyítják. Mert egy dolog
áűltalában elítélni a munkahelyi kényszerítést, a nemi erőszakot, és megint más
dolog egy konkrét személy megvádolása. Ennek a jogelvnek az említése, mint
megtudtam, részben hímsoviniszta mentegetése Martonnak, részben pedig
szőrszálhasogatás. Holott pont ennek az elvnek a megsértése vezethet el a
koncepciós perekig. Ahogy századokig égtek a máglyák is. Azon az alapon, hogy a
füvesasszony szemmel vert valakit.
Most sokan emlegetik azt, hogy bezzeg Kanadában
is. Azonban érdemes összehasonlítani a Soulpepper
Theatre Company-nál történteket a hazai történésekkel. Noha a tanúk védelme
érdekében nem adták ki az érintettek adatait, egy belső vizsgálatot
lefolytattak az ügyben. Külső szakértő bevonásával értékelték a meghallgatások
eredményét, levonták a tanulságokat a viselkedési kódex megsértésével
kapcsolatban, majd a vizsgálatot
követően szakítottak Martonnal. Nem egy tettest meg sem nevező
médianyilatkozattal indult az ügy, majd nem egy minden vizsgálatot megelőző
átokszórási hullámmal folytatódott, és nem kiáltott senki bűnöst, amíg nem
vizsgálták ki az ügyet. A konkrét személyt érintő vád kapcsán senki nem
hivatkozott arra, hogy a nők közül, sajnálatos tényként, sokakat ér abúzus. Annyira,
hogy az, aki legalább öt nőt ismer, nagy eséllyel érintettet is ismer.
Ahogy az, aki sok papot ismer, ismerhet pedofil
papot is. Ahogy az, aki tanárokat ismer, nem kevésbé ismerhet pedofil tanárt is. De
bármelyik tanár, illetve pap elvárhatja, hogy amikor őt éri vád, akkor az
bizonyítsa valaki. Ugyanakkor a társadalom mintha „beárazta” volna ezeket az
ügyeket. Azt onnan gondolom, hogy a futó felháborodásokat nem követi a
Marton-ügyhöz hasonló országos médiakampány. Néhány óra, vagy néhány nap alatt
lecsengeni látszanak a híradásokban. Akkor is, ha konkrét eljárás indul az
ügyben. Mint legutóbb egy médiatanár
esetében. Igaz, ezekben az esetekben sem az áldozatok nem színpadi
szereplők, sem az elkövető nem közismert személy. Egy média sem szerez nagyobb olvasottságot
velük, mert a nevükre nem kattintana senki.
Azért valószínűleg zsigerből ki kérné magának
bárki, akit látens pedofilnak, de legalábbis gyermekmegvetőnek bélyegeznének
azért, amiért egy egérgödítéssel átlép ezeken a híreken. Holott ezek az esetek
az érintettek potenciális számát, illetve életkorát tekintve, sokkal „gyilkosabbak”
lehetnek a személyiségre. Ami természetesen nem menti a nagykorúakkal szembeni,
nagykorúak által elkövetett abúzusokat. Mindkét kategória megvetendő. A
bizonyított esetek elkövetőit pedig bármely esetben érje utol a méltó retorzió.
Akkor is, ha egyesek szerint a bizonyítási igény továbbra is szőrszálhasogatás,
áldozathibáztatás, vagy bármi más. Akkor is, ha az áldozat szerepének, az esetenkénti
viselkedésének kérdése nyomán egy teljes tudományterület összes művelőjét
bélyegezhetik áldozathibáztató csirkefogónak. Széles kardcsapásokkal hadakozva. Akár a hétköznapok kicsi, egyáltalán nem fekete és fehér, valóságai ellen is.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése