Nem vettek fel a
2011/2012-es tanévre. Nem a rossz felvételi teljesítmény miatt, mert a diplomák
egy bizonyos száma után szerencsére ebben könnyítést kap az ember. Az a szak
amire jelentkeztem nem indult el a jelentkezők alacsony száma miatt. Ez egy
olyan szakirányú továbbképzés lett volna, melyet a Kodolányi Jánosról
elnevezett főiskola hirdetett meg „Szocioterápiás eljárások az iskolai erőszak
kezelésére” címmel. Elsősorban gyakorló pedagógusoknak, és olyan érdeklődő, ám
pedagógus végzettséggel rendelkezőknek, mint amilyenként magam is jelentkeztem.
Az, hogy nem indult
részben személyesen érintett. De azért van pár kérdés, amit nem igazán lehet
megkerülni. Mert hosszú távon tanulni két ok miatt érdemes. Az egyik
nyilvánvalóan az agyi gyeptéglák időszakonkénti felszántása. A másik az a
hosszú távú tervezés, ami sarkallhat valakit arra, hogy halmozza az élvezetek
mellett az életcélok közé is felvegye a több lábon állás személyes programját. A
jelentkezők alacsony száma egy különben ígéretes képzésre az utóbbi kapcsán vet
fel kérdéseket. Vajon a jelen pedagógusai nem terveznek hosszú távra? Vagy csak
nincsenek szabad forrásaik, hogy hosszú távra tervezzenek? Azok, akiknek van
pedagógus végzettségük nem érdeklődnek aziránt, hogy a sokszor emlegetett iskolai
erőszakkal kezdjenek valamit? Vagy esetleg csak reménytelennek tartják azt,
hogy a képzés után, a papírral a zsebükben valóban tudnak tenni valamit?
Tulajdonképpen a legjobb
lenne nyílt vitát szervezni arról, hogy vajon az élethosszig tartó tanulásnak
kicsiny hazánkban van-e egyáltalán jelentősége. Már akkor, ha egy ilyen vitának
lehet, lehetne-e jelentősége az oktatáspolitikában. Tud-e az ország olyan
hosszú távú perspektívát kínálni, ami a kommunikációs fordulatok fölé tudja
emelni a felnőttkori képzéseket? Hogy ez miért a tanárképzések kapcsán jutott
eszembe? Mert valószínű, hogy a tanárok személyes példája lehetne az a mankó,
melyre a jövő nemzedékeket lehetne támasztani. Már akkor, ha nem felemás
hosszú, szúette falábakra szeretnénk gyermekeink szellemiségét állítani.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése