Szobtrok mindenütt |
Az Epreskert név
hallatán nem elsősorban szobrok képe az, ami mindenkinek beugrik, de talán nem
is feltétlenül hernyók, hanem egy földieperföld, sok piros szamócával. Holott a
budapesti Epreskertnek az előbbiekhez van több köze. Múltjában a hernyókhoz,
jelenében a szobrokhoz. Jelenleg ugyanis az egykori selyemhernyóknak takarmányt
termő terület a Magyar Képzőművészeti Egyetemhez tartozó tanoda. Mint oktatási
intézmény, nem is szabadon bejárható, de szerencsére több olyan rendezvény van,
melynek kapcsán megnyitja kapuit.
Ilyen volt 2011.
szeptember 17.-én és 18.-án a Kulturális Örökség Napjai nevet viselő két nap
is. A számos színhely közül éppen a nem mindennapi felkereshetőség miatt az
Epreskertet választottuk. Jó választás volt. Kicsit korábban odaérve a parkban
sétálva érdemes volt egyfajta előnézeti képet kapni a helyről. Segített
felvenni a hely hangulatát, és könnyebben befogadni később a vezetett körúton
hallottakat. Mert volt mit hallgatni. Beleértve a terület, az iskola történetét
éppen úgy, mint azt a személetet, amit az iskola, mint művészképző képviselt.
A kálvária "hátulnézetben" |
Ennek vezérfonalát
talán úgy lehetne összefoglalni, hogy megtanítani, amit meglehet, és megőrizni,
bemutatni mindent, amit érdemes. Így számos olyan mű másolatát is őrzik, melyek
eredetije más helyen, akár más országban lelhető fel csupán. De amelyek
művészeti értéket, oktatandó megoldásokat reprezentálnak. Legyen az akár a Mátyás
királyt ábrázoló fríz vagy egy Sárkányölő Szent Györgyről. De az epreskerti
iskola meghatározó alapító művésze, Liptóújvári Stróbl Alajos hozatott ide
sziklákat a Vaskaputól, éppen úgy, ahogy a Józsefvárosban bontásra ítélt Kálvária
is itt talált helyet. Körbejárhatóan, és látogathatóan. Olyan korabeli ajtóval
felszerelve, melyen ma is megcsodálható a régi kovácsmesterek művészete. Egy
olyan zárszerkezeten, mely szintén nem tartozik a mai gyártmányok közé.S egy olyan kopogtatóval, mely ugyancsak méltán őrzi a régi kovácsok emlékét.
A restaurátortanoncok műhelye |
Ám ez a pár mondat csak
szemelvényesen emlékezhet meg a sétáról a művészképzés budapesti fellegvárában. Hogy érdemes-e ajánlani másnak is a sétát? Feltétlenül. Mert alighanem mindenkinek mást, és még ugyannak is időpontonként mást és mást nyújthat. A látogatás után, ha megnéztük korábban az egyetem központi épületét, az egyetlen kis tüske legfeljebb az a kérdés maradhat, hogy miközben a Magyar
Képzőművészeti Egyetemen, mint az Epreskertben is látható volt a műhelyük,
képeznek restaurátorokat, az Andrássy úton látható épület egyes részei miért
olyan ütött-kopottak. De ismerjük a közmondást a cipész cipőjéről.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése