Miközben Szekszárdon
a vélemény- és gondolatcenzúra mellett tették le az iskolai voksot, Kásler
Miklós szerint az államalapítónak tartott király óta nem volt annyira jól
fejlesztve az oktatás, mint mostanság. Erről érdekes lenne I. István véleményét
is tudni, de talán a jelen vegzáló kormány nagy szerencséjére erre nincs mód. Kásler
Miklósnak azonban nagyon elgurult a könyvespolca.
Azt ugyanis aligha
lehet kétségbe vonni, hogy Szent István szervezői, illetve katonai munkássága
nélkül a magyar törzsek valami történelmi, régészeti lábjegyzetté váltak volna.
Legfeljebb. Számos és számtalan legenda mellett, illetve ellenére mégsem a nagy
oktatási reformerként vonult be a történelembe. Talán nem is egészen
véletlenül. Egyszerűen nem volt ideje, energiája és lehetősége széles körű
közoktatást szervezni. Akkortájt nem is igazán volt divat. Annyira nem, hogy az
ennek oktatáselméleti megalapozását is adó, Johannes Amos Comenius megszületése
is fél évszázaddal későbbre datálható. Ahogy a saját korában oktatási
reformernek is beillő Aquinói Szent Tamás is vagy két évszázaddal követte Szent
István korát.
Ugyanakkor azt elég
igazoltnak tekinthető, hogy Szent István komoly belső ellentétekkel küzdött, és
később a neje rokonságával is viszályba került. Miközben a tömeges kényszer-keresztelések
tényét sem nagyon szokták hitelt érdemlően cáfolni. Azt meg a kor általános
ismertéből tudhatjuk, hogy a korlátozott oktatás az egyház kezében volt.
Jobbára a saját utánpótlás csapatát kinevelendő. A kulturális kényszer
alkalmazása, illetve egy elitnek szánt kör ideológiai egyenirányítása az
oktatásban aligha tekinthető előremutatónak. Akkor sem, ha jelenleg divat a
kereszténységre hivatkozni, gyakorlatilag kötelezővé tenni hittant, és egyre
inkább az elitoktatást tenni a fókuszba.
Alkalmasint arról sem
árt megfeledkezni, hogy a nyitottabb egyetemek létrejöttének az egyik oka éppen
az volt, hogy a tudományokra odafigyelő uralkodók, művészek, mecénások
felismerték a zártkörű, és ideológiailag is bezárt oktatás hibáit. Elég a XV. század
nagy magyar, reneszánsz uralkodóra, Corvin Mátyásra, illetve könyvtárára
gondolni. Mindez nem jelenti azt, hogy kisebbíteni kellene azt, mit a saját
korában Szent István tett. De pont oktatási reformerként nem kellene kezelni.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése