Lehet abban valami,
hogy az ember gyereke ne nagyon mászkáljon olyan helyeken, ahol a kormány-prédikációk
óriásplakátjait, illetve a kormányzászlókat láthatja. De, ha már ilyen helyeken
jár, akkor legalább ne olvassa el a szövegeket. Ha mégis, akkor próbálja meg
leszállítani a gondolkodóképességét, és a memóriáját is kapcsolja ki. Akkor jól
fogja alakítani a kampányok célközönségét.
No, meg nem is jön
idegbe. De azért mégis csak a célközönség tagjának alakítása a lényeg. Mert akkor
rájöhet, hogy a célközönség alapvetően pontosan az a lózungokat élvező, és azon
szinte elélvező réteg, akiknek korábban a csasztuska-idézetekkel éles szocreál
plakátok, majd még korábban azok a filmhíradók szóltak, amelyen valamelyik
nagytiszteletű antiszemita esedékes böffentését örökítették meg. Alkalmasint
most azon köztéri információszennyezések kapcsán jutott ez eszembe, amin az
jött szembe, hogy Magyarország annyira családbarát, hogy majd ki csattan. Aztán
eszembe jutottak azok a hírek, amelyek alapján családosokat simán kilakoltatnak
úgy, hogy még csak javaslat sem születik alternatív élethelyzeti megoldásokról.
Aztán az a szemfényvesztés, amellyel az iskolakezdés alapján élt a hatalom.
Ez, ugyebár arról
szólt, micsoda családbarátság az, hogy előbbre hozták a családtámogatási
összegek kifizetését. Attól azonban a családoknak, természetesen egy fillérrel
sem jut több pénz. Csak a támogatottak előbb elkölthetik, és csak később fog
kopogni a szemük. Aztán majd jöhet Harrach,
és elmesélheti, hogy rossz életviteli szokásaik vannak. Majd jöhet Hegedűs
Zsuzsa és sokadszor is felszámolhatja a gyermekéhezést. A családbarátság
jegyében. Amely gesztusoknak nyilvánvalóan nagyobb a kommunikációs hatása, mint
annak lenne, ha a családok közül egy sem élne mélyszegénységben, és egy
gyermeket sem érintene az abszolút, vagy relatív éhezés. Amellett,
természetesen érdemes figyelembe venni, hogy az egzisztenciális bizonytalanság
frusztrál. Márpedig a frusztrált tömeg könnyebben hiszterizálható. A lét
határán pedig könnyebb akár egy kiló liszttel is manipulálni.
A plakát és zászlókampányoknak ugyanakkor van egy másik oldala is. Akár közbeszerzik, akár
közrámutatnak a beszállítókra. Az az oldal, ahol a semmitmondó szlogeneket,
majd a köztéri motyókat előállítják. Az legfeljebb csak a pénzszórás következetességét
jelzi, hogy nem idén kezdődött. Mert azt már az Origo
is megírta vagy három éve, hogy 2015-ben is volt egy őszre időzített
kampánya a gazdasági exodus kormányának. Akkor három és félszáz millióból. Az
idei a kampánynak az előjátékai közé tartozik például, hogy a Közbeszerzési Hatóság
még áprilisban tette közzé a Családbarát
Ország Nonprofit Közhasznú Kft. (CSBO) számára kreált ajánlati felhívást. Amelyben
a teljesítés helye azért is érdekes, mert kilátásba helyezi más országok
területén is az orbanista igehirdetést. A CSBO részvételét különben, a
parlamenti irományok szerint, kormányrendelet (244/2016. (VIII.
17.) Korm.) biztosítja.
Ugyanakkor idén már
korántsem ugyanannyit kóstál a kampány. Az EU-s
értesítő alapján kicsit több, mint 600 millió forintra taksálják az
áfa-mentes költséget. Természetesen a megfogalmazás szerint komplex feladatokra
szánva. Kormánypropagandára, valamint kormánypropagandára. Egy kis
kormánypropaganda csatolásával. Amely összegre, természetesen, bárki azt
mondhatja, hogy a M. L. felcsúti gázszerelő már le sem hajol ennyiért. Talán az
oligarchia más tagjai közül is csak páran. Ugyanakkor érdekes kérdés lenne,
hogy vajon az ország valóban családbarát, vagy csak beszélnek erről a vezetői?
Ennek kapcsán meg érdemes lenne összevetni az országban élő családok számát
azok számával, akik hasznot húznak ebből a kampányból. Valamiért az az érzésem,
hogy a tényleges családok száma adódna többnek.
Amiből az is következhetne,
hogy amennyiben a családok ténylegesen megéreznék, ha a csapból nem propaganda
folyna, hanem a hideg tej keveredne a meleg mézzel. Igaz, akkor nem is kellene talán
kiplakátolni azt, hogy a kormány milyen nagyon családbarát. Elvégre mindenki
látná. A családok meg naponta tapasztalnák. A közterek használata tehát erre:
feleslege lenne. Ha a családok nem tapasztalják, de mégis hirdetik, akkor is
felesleges a köztérhasználat. A zászlókat nem lehet elvinni tanszer helyett az
iskolákba, és a tápanyagtartalmuk is kérdéses. Legfeljebb megállapítható, hogy
a kampány hazudik. De legalább nem olcsón.
Mindezektől függetlenül
még lehet a családbarátságban valami. Csak kicsit hiányos a megfogalmazás.
Hiányzik belőle, hogy az ország bizonyos családok barátja. Az Orbán-holdudvar
nagy családjának feltétlen barátja.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése