Azt, hogy egy-egy
gyermek miként élte meg az előző évet, az aligha lehet egy általánosítható
adat. Azért egy általános felmérés, illetve jelentés mégiscsak mondhat valamit.
Aztán meg azok is, akik hozzáfűznek valamit. Így a Hintalovon Gyermekjogi
Alapítvány felmérését, illetve az ebből készült jelentést
is érdemes elolvasni. Biztosan lesz olyan, aki elégedett lesz a jelenlegi
helyzettel, és lesz, aki nem.
Sok adat erősen viszonyítási
alap kérdése. A rádióban, nem is ezzel a jelentéssel kapcsolatban, hallottam
olyan véleményt is, hogy a funkcionális analfabéták számán sem kell
problémázni. Elvégre a középkorban általános analfabétizmushoz képest
kifejezetten előre léptünk. Sokak számára talán a gyermekek jog-helyzete is ilyen.
Mert akkor, ha elég mélyről nézünk felfele, akkor a bányászó béka alja is az
egekbe szökő magasságban lehet. De ettől függetlenül sem minden adaton kell
feltétlenül elkeseredni. Bár némelyiket látva nem ártana pár könnycseppet
elmorzsolni. Azon például, hogy a családjukból kiemelt gyermekek harmada az
anyagi problémák miatt kerül veszélyeztetett helyzetbe. Ami több dolgot is
sejtet. Az egyik az, hogy a gyermekek helyzetét megítélők fejében elég erős az
anyagiakat előtérbe helyező diszkriminációs szemlélet. Miközben cseppet sem
vígasztaló, hogy a helyzet indokoltsága esetén igen jelentős szegénységet
gyaníthatunk megjelenni a családok szintjén. Ami a magyar közmunkaalapú
társadalom csődjeként is kezelhető. Jelezve, hogy a családok szintjén cseppet
sem jelent megoldást az egy-egy családtagot érintő kötrabszolgaság.
Egyébként talán ettől,
pontosabban a családi krízisektől sem teljesen függetlenek a gyermeki
öngyilkosságok. Statisztikailag gyakorlatilag részletkérdés, hogy számszerűen
hányan követnek el gyermekkorban öngyilkosságot. Különösen, mert az
öngyilkosságok mögé nézve, többnyire nincs valós halálvágy a kísérletek mögött.
Még felnőtt korban is nagyon sok öngyilkosság valójában baleseti halálnak
tekinthető. Olyannak, ami figyelmeztetésként, figyelelemfelkeltésként indul. De
a mentőnek elvágott erekkel telefonálóhoz nem ér oda időben a kocsi, a
figyelmezető önakasztást elkövető, gyógyszert beszedő gyermek anyukája aznap
kerül dugóba, vagy késik bármi miatt otthonról. Esetleg a cselekedett hibás
mérlegelése, netán egy kivagyiságból elkövetett tett vezet a halálhoz.
Valamiért a jelentés
kapcsán kiemelendőnek gondolták, és a sajtóanyag-verzióban is külön jelezték,
hogy a szakmunkástanulók fele, a gimnazisták ötöde nem olvas soha egyetlen
könyvet sem. Amely megfogalmazás azt jelenthetné, hogy mesekönyvet, illetve
elektronikus műveket sem. Amelyről több dolog az eszünkbe juthat. Az egyik az,
hogy a gyermekek az általános iskolából kerülnek a középfokú képzésbe. Ha tehát
az utóbbit megtöltő korosztály nem olvas könyvet, akkor ez azt jelenti, hogy az
olvasás élményszerűségét már általános iskolában elrontják. Amelyben aligha
kerülhető meg az a kérdés, hogy milyen irodalom az, amelynek ismeretét elvárják
az általános iskolai képzésben. Magam közel egy évtizede írtam arról, hogy a
gyermekeket megszólító, szórakozást nyújtó művekkel kellene megszerettetni az
olvasást.
Akkor, egy
neveléstudományi konferencián, ez korántsem volt a legnépszerűbb gondolat. Ahogy
az szintén közel évtizede írt szakdolgozat sem volt a legnépszerűbb, amelyet
nem én írtam, de Harry Potter történeteinek pedagógus-szereplőit elemezte
neveléstani alapon. Azok részéről sem, akik a nem oly rég lezajlott
tanártüntetések kapcsán szakértőként szólaltak meg. Ugyanakkor nem olyan régen
a rádióban szólalt meg egy tanár, aki nagyjából szintén azt mondta, hogy nem
kellene annyira viszolyogni sem Harry Potter történeteitől, sem Rejtő műveitől.
Az utóbbiak valószínűleg továbbra is alkalmasabbak az élménytár bővítésére,
mint a veretes, de a hétköznapok szempontjából inkább unalmas könyvek. Minden
maradék tisztelet fenntartásával az olyan szerzők, illetve műveik iránt,
amelyet nagyjából a tizedik oldal után hajít be valaki a sarokba. Mindamellett,
a gyakorlat az, hogy az említett korosztály meglehetősen sokat olvas. Akár a
közösségi média termékeit is. Amelyet lehet sekélyesnek, zárt körűnek,
nyelvészetileg zavarosnak bélyegezni. A hatását elvitatni azonban kár lenne.
Akkor sem, ha a hírportálok, internetes pletykarovatok stílusa aligha vethető
össze Jókai műveivel. Egyébként érdekes lenne tudni Homérosz véleményét a
későbbi korok szerzőinek műveivel kapcsolatban. Talán rá sem jönne, hogy
irodalmi alkotások.
De mindez,
értelemszerűen korántsem az említett jelentés teljességét fedi le. Korántsem
lenne érdektelen, ha a pedagógia, az iskola, vagy akár a gyermekekkel
kapcsolatos történések bármely szereplője elolvasná. Képet kapva arról, hogy mi
a helyzet a gyermekek szexuális nevelésével, esetleges bántalmazásával, illetve
a felnőtt társadalom hozzállásával, olykor hozzá nem állásával kapcsolatban.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése