Forrás: KDNP és HVG |
Kósa Lajos abbéli kijelentése, hogy a funkcionális
analfabéták száma miatt kell többek között a regisztrációs procedúra, érthetően
verte ki sokaknál a biztosítékot. Zömében azoknál, akik szerint nem mindenki
hülye az országban. Még akkor sem, ha a regisztrációs törvény biztosította
teljhatalmi két hét nem első olvasatra veri ki a szemét sokaknak. Van azonban a
kijelentésnek egy olyan üzenete is, ami felér egy kormányzati önbevallással. Ez
pedig nem más, mint az a kritika, amit az oktatáspolitika felé megfogalmazott a
debreceni polgármester. Az ugyanis nyilvánvaló, hogy óhatatlanul egyfajta
oktatáspolitikai leltár készítésére hív fel. Ahogy azt korábban írtam, nem is
annyira a közművelődés jelenlegi állapota nyomán, mint egyfajta tervcélok
tekintetében.
Ezekben sem igazán lehet talán sok újat elmondani. Abban a
tekintetben semmiképpen, hogy szinte minden része ismert immár annak a
folyamatnak, melynek eredményeként gyakorlatilag kimondható: a helyzet nem volt
rossz, de sikerült nem javítani rajta. Bár, biztosan lesznek olyanok, akik
ennek olvastán azt fogják mondani magukban, hogy ez egy eufemisztikus
megállapítás. Mondván: nemhogy nem sikerült javítani, hanem inkább rontani
sikerült a helyzeten. Ez néhány szempontból lehet akár egyedi véleményalkotás
kérdése is. Elég a NAT-ba
belobbizott hittan és pszeudo-hittan órákra gondolni. Az utóbbi azt
jelenti, hogy mivel a NAT-tervezet szerint az erkölcstan, illetve oktatásáért
is a vonatkozó egyház lenne a felelős, és ennek ellentmondó hírek nem kerültek
széles körben publikálásra. Ennek következtében, rendszerszinten, mégis a
hitélet alapú oktatás válhat egyeduralkodóvá. Ami nyilvánvalóan megfelel annak
a klerikális lobbi-pártnak, amely Hoffmann Rózsát az ország vezetésébe
delegálta. Annak pártnak, mely mostanában a családokon, legutóbb az örökösödés
kapcsán, éli ki feltűnési vágyait. Az is érthető, ha mindazok számára, akik
csak egy egyházon keresztül képesek a saját erkölcsi normáikat megélni, és
azoknak keretet találni, ez az intézkedés előrelépést jelent. Ha esetleg bajban
is lennének azzal, ha meg kellene fogalmazniuk, hogy mihez képest is
előrelépés. Miközben értelemszerűen mindazok, akik a hitélet és állami
gyakorlat szétválasztásában látják a jövőt, azok szemében ugyanez akár
évszázados visszalépést jelenthet. Az, hogy Hoffmann Rózsa az új NAT melletti
kiállással láthatóan nem volt képes kiegyenlített viszonyokat teremteni, aligha
emeli politikusi megítélésének ázsióját.
Amit csak tovább rontott az oktatásnak a költségvetési
megszorításoknak való alárendelődése. Az, ugyanis gyakorlatilag befejezett
ténynek látszik, hogy a pedagógusok béremelése az ablakban van jelenleg. Azon,
hogy 2012-ben, a 2010. óta regnáló kormány nagyobbik pártja nevében megnyilatkozó
Selmeczi Gabriella szerint erről is az MSZP
tehet, már meg sem lepődik talán senki. Miközben a sajtó nem az
oktatáspolitikáért felelős politikus-asszony tiltakozásától, esetleg lemondási
szándékától hangos. Ez utóbbit pótolhatja a Jobbik
ötlete, amennyiben lemondásra szólították fel Hoffmann Rózsát. Ezzel
kapcsolatban gondolom senkinek nincsenek olyan illúziói, hogy ez a lemondás a
napokban esedékességet nyer. Mindeközben, Kósa Lajos mondatai kapcsán,
felidézhetjük a tankötelezettség leszállítását is, mint a tanulás
körülményváltozási halmazának egyik elemét. Esetleg a szakiskolákat érintő, nem
is túl régi változásokat, az iskolák centrál-államosításának ötletét, és a
hasonló változásokat. Ha a részletekbe belegondolunk, ezek egyike sem olyan,
mint amelyik az oktatáspolitikának a funkcionális, vagy teljes akár a teljes
analfabetizmus elleni harcát tudná demonstrálni.
Tulajdonképpen nagyon úgy tűnik, hogy az egyik oldalon a
nevében néppárt oktatáspolitikusa a nép egy részének végleges leszakításához
asszisztál. Eközben az így leszakított, leszakadó réteget, mintegy nekik téve
szemrehányást, ki is rekesztené a választásokból a Fidesz politikusa. Talán szó
szerint véve a görög demokráciaképet, mely szintén egy korlátos demokrácia
volt. Így tulajdonképpen Kósa Lajos kijelentése egy meglehetősen álszent
szövegkörnyezetet teremt Hoffmann Rózsa oktatáspolitikájának. Eközben
természetesen nem tudható, hogy a vezető kormánypárt miként akar jövőképet, s
főleg milyet, adni a fiataloknak. Abból ami látszik belőle, inkább a
generációk, a fiatalabb korcsoportok megosztása rajzolódik ki. ami ugyancsak az
oktatáspolitika vakvágányra siklását sejteti. Végső soron sokkal inkább egymás
ellen fordítva embereket, mintsem a sokat emlegetett összefogást demonstrálva.
Az az oktatáspolitika, ami ebben akár közvetett támogatást
nyújt, az nem más, mint az eljövendő korosztályok árulója. Áruba bocsátva őket
a szolganemzedékek zselléreiben érdekelt politika rabszolgapiacán. Bízva abban,
hogy képzetlenül meg fogják süvegelni azokat, akik a koncot eléjük vetik.
Miközben fekete ingben feszítenek majd a tömegben bátrak, s őket hibáztatja
tudatlanságukért a képmutató politika.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése