Del Parson festményén Jézus gyermekeket áld meg. Forrás: www.lds.org |
Rétvári Bence kijelentése arról, hogy az élettársi kapcsolat
nem keresztény,
immár több napja érik a kommunikációs komposzt-halomban. A kijelentés keltette
véleményhullámok első gyűrűi szintén
felcsaptak, miközben végső soron az államtitkár kijelentése csak reflektál a
katolikus lobbi-párt lélek-képviselői közül korábban felszólaló Varga
László mondataira. Kicsit talán sarkítva, és ezzel a kiátkozás határáig
elsunnyogva a sekélyes mondandójával, de tulajdonképpen megfelelve annak a
rendezvénynek, amin felszólalt a KDNP-delegálta kormányközeli seprő. A Közigazgatási
és Igazságügyi Minisztérium államtitkára csütörtökön Keresztény Értelmiségiek
Szövetségének rendezvényén gondolta kifejezni tudatlanságát az emberi
kapcsolatok terén.
Az, hogy a családnak, de még a felelősségvállalásnak sem sok
köze van ahhoz, amit egy papír képes képviselni, már többször leírtam. Legutóbb
éppen Varga László nem kevésbé ominózus kijelentései kapcsán. Ezt csak annyiban
ismételném, hogy természetesen sem a szülői felelősségvállalásnak, sem a
családként való működésnek sincs semmi köze az említett aktushoz. Mármint egy
önkormányzati irodában, vagy egy keresztény templomban lezajlott aktushoz.
Amennyiben a jogi aktust értjük ez alatt, és nem valami mást, amitől sokkal
inkább függ a gyermekvállalás. Ellenben, amire gondolva az iroda íróasztala
alighanem kényelmetlen, míg a templomban tényleg nem
illik. Tehát maradjunk meg annál a pontnál, hogy van egy jogi aktus, ami
aszerint változik jelenleg, hogy a felek házasságra lépnek-e, vagy „csak”
élettársi kapcsolatot jegyeztetnek be az önkormányzati irodában. Az utóbbi az, ami
Rétvári államtitkár úr és párttársai, tehát tulajdonképpen elvtársai szerint
nem keresztény. Ez magánvéleményeként meg is állhatja a helyét. Elvégre senki
nem kényszerítené őt olyan bűnös dologra, hogy pusztán együtt élje le az életét
azzal, akit szeret. Minden egyházi hozzájárulás nélkül, és bele a nagyvilág
társadalmi ősvadonjába. Magánemberként azt mond, amit akar, és amíg az nem
közveszélyes. Egy minisztérium, és ráadásul a közigazgatásért felelős
minisztérium államtitkáraként azonban már nem magánember.
Óhatatlanul belekeveredik egy olyan helyzetbe, amibe talán
nem is akart. Legyünk optimisták ugyanis, hogy a nyilatkozata csak futó emberi
gyengeség, a közösség támasztotta vélt normáknak való megfelelés következménye.
Az ugyanis nyilvánvaló, hogy a később kiadott helyreigazítás csak még jobban
kiemelte az eredeti nyilatkozat sutaságát. Mert
miközben emlegeti az élettársi kapcsolatban született gyermekeket, miként
beszélhet azonos neműek kapcsolatára szűkítve csak a kérdést. De talán nem is
ez a lényeg, hanem az a kitétele, miszerint az élettársi kapcsolat nem
keresztényi. Ez az említett konferencián lehet a csoportnyomás kiváltotta
megnyilatkozás, és még lehet akár valóság is. Azonban erre az egyetlen adekvát
válasz az lehet, hogy: na és? Ugyanis alapvetően Rétvári Bence kirohanása akkor
lehetett volna indokolt, ha ő, mint keresztény, és a papi szalagátvetésben
feltétlenül hívő arra kényszerítve érezte volna magát, hogy házasságát felbontva
éljen eztán élettársi kapcsolatban csupán. Azonban erről szó nincs. Sokkal
inkább arról, hogy ő kíván egy olyan etikai szemléletet rákényszeríteni
másokra, ami különben nekik nem feltétlenül sajátjuk. Olyan szemléletet, amit
megvallani nem kötelesség, és nem is kizárólagos. A világvallásoknak is csak
egyike, és csak a szemellenzősen bátrak, a buták merhetnek olyan kijelentéseket
tenni, hogy csak egy adott vallás támogatói tekinthetők egy emberi közösség
fontos tagjai. Mert mi légyen a többi vallás támogatóival, vagy az ateistákkal.
Milyen jogon állíthat egy kormányzó párt képviselője, a kormány tisztviselője
bármit is az ő magánéletük minőségéről.
Miközben tulajdonképpen nem is igaz az említett szemlélet
annyiban, hogy az etikai normák egy adott társadalmi együttélési rendszerben
értelmezettek. Még az is csak erős fenntartásokkal kezelhető tehát, hogy
létezik-e egyáltalán keresztényi etika, mivel, nagy valószínűséggel, sokkal
inkább a társadalom etikai normáinak egy vallási szemszögből való
értelmezéséről van szó csupán. Miközben az európai kultúrára az évezredes
kereszténység eléggé rányomta a bélyegét ahhoz, hogy az egyes emberek
szemléletének a mélyében akkor is megtalálhatóak legyenek egyes hagyatékai, ha
annak nincs is tudatában. Ami különben korántsem jelenti azt, hogy baj lenne.
Elvégre azt, hogy nem illik lopni, illetve megenni fele-, vagy egész
barátainkat, alighanem templomok nélkül is el tudjuk fogadni. Az pedig, hogy az
utódok felnevelése felelősséggel jár, azt olyan messziről hordozzuk
génjeinkben, amilyen régi az anyai ösztön. Ezt valami különleges keresztényi
értékként feltüntetni olyan szintű álszentség, amire csak a vallási vakhit és a
politika képes. Így természetesen az az állítás, hogy az együttélésnek a
felelős utódnevelési feladata csak valami vallási szósszal leöntött etikai
kotyvasztó-tégelyből csírázhat ki, az hazugság. Ebből aztán az is következik,
hogy nem véletlenül őrzi a Biblia is több helyen annak a nyomát, hogy az
utódokról való gondoskodást, illetve a közösség fennmaradását elébe helyezi a
formalitásoknak.
Ezt őrzi az a Jézus-nak tulajdonított vágy, hogy a
gyermekeket kéretik közel engedni hozzá. Vallásuktól, származásuktól, és a
szülőktől függetlenül. Ahol ugyanis ez szerepel a Bibliában, ott mindezen
szempontokról szó nem esik. De természetesen messzebbre is visszanyúlhatunk
abban a történetfonatban. Abban, amit az I. Constantinus, vagy Nagy Konstantin,
római császár által elnökölt niceai
zsinaton beszavaztak a Bibliába. Ha ugyanis Onan történetét elolvassuk,
akkor megtudhatjuk belőle, hogy voltak akkortájt felavatott paráznák, és az Úr
kifejezetten elvárta, hogy az elhalt testvérnek a család más férfitagja
támasszon utódot. Legyez az akár sógor, vagy após. Tehát csupa olyan dolog, amitől
Rétvári Bencének alighanem libabőrös lenne a háta, ha elolvasná egyszer Mózes első könyvét. S
alighanem megállapítaná, hogy valami rémes dolog lehet, ha Jahve ilyen keresztény
etikától idegen dolgokat hagyott jóvá. Az olyan apróságoktól pedig aligha
hagyná magát zavartatni, hogy Jézus alapvetően nem vallásalapítónak, hanem a
zsidó vallás tanítójának tartotta magát. Nem elutasítván az ószövetség, és
közte Mózes tanításait. Az meg kifejezett pongyolaság lehet a KDNP politikusai
szempontjából, hogy Jézus elfeledkezett rendelkezni arról, hogy csak a
keresztény egyházak által szentesített házasságból született gyermek számít
igazán gyermeknek. Igaz, akkortájt keresztény egyházak sem voltak, és még maga
Jézus is csak Jahve apaságát figyelembe véve kaphatna némi felmentést Rétvári
államtitkár úrtól a létre.
A családja ugyan semmi segítséget nem kaphatna, hiszen
valójában talán nem is lehetne családnak tekinteni. Kérdés, hogy a mai hazai
KDNP-től milyen segítségre számíthatott volna a taníttatásban, az előmenetelben.
Mert amennyiben komolyan kellene venni, hogy csak az általuk szentesített
házasság eredményezhet családot, akkor Jézus, de még talán az apostolok is
bajban lennének a származásukat illetően. A keresztényi egyházak által
végrehajtott szertartás szerinti házasságból például biztosan nem származtak.
Példaként a helenizált zsidó családban született Pál apostol is felhozható
akár. Az egyes, magukat keresztényinek tartó politikusok számára aztán
kialakulhat az a furcsa helyzet, hogy ami elég jó volt Jahve-nak és Jézusnak,
az nem elég jó Rétvári Bencének, vagy másoknak az államtitkárt delegáló pártban.
Az árnyékkormányok mintájára valamiféle árnyékkereszténységet képviselve. Az
ugyanis aligha jelenthet mást, amikor a KDNP olyan, kereszténységre hivatkozó, vallási
cenzust kíván életbe léptetni a családok minősítésekor, ami végső soron köszönő
viszonyba van csupán a kereszténység eszméit megalapozókkal. Elköszönő viszonyba.
Sokkal inkább figyelve arra, hogy a keresztény egyházaknak olyan hatalmat
biztosítson, ami alapvetően pontosan azt a gazdasági hatalomkoncentrációt készítené
elő a lélekkufárság szintjén, ami annak idején a szekularizációs törekvéseket
előidézte. Így hazánk valóban élenjáró lehet az állam és egyház kapcsolatának
újragondolásában. Amennyiben, pár száz év után, fel lehet majd újítani a szekularizációt
célzó törekvéseket. Addig pedig állami jogosítványokat adna bizonyos társadalmi
szolgáltatások megtagadására egyes, különben társadalmilag családként jól
funkcionáló, együttélésektől.
Ha pedig valakinek kétségei lennének a gazdasági hatásokról,
akkor nem szükséges a középkor egyházi vagyonkoncentrálására visszatekinteni. A
napi hírekben, és a közelmúlt történéseiben is találhatunk nyomokat. Egyrészt
gondolhatunk, hogy hány gyermeket nevelő családtól lehet majd megvonni hosszú
távon a támogatásokat, amennyiben egy vallásközpontú lobbi-párt egy
tollvonással elintézi, hogy ne is tekintsék ezeket családnak. Egy füst alatt
másodrendű zabigyerekké degradálva mindenkit, illetve bárkit, akinek a családja
nem tetszik a KDNP-s uraknak. A rövid távon ható tevékenység egyik napokban
olvasható híre szerint a piaristák egy kisebb vagyont kaptak
csak úgy. Mert azért egy közel egymilliárdos miniszterelnöki adomány mégis egy
kisebb vagyon. Még akkor is, ha az érthető magyarázkodásban úgy mellesleg az
iskolafejlesztés is szóba került a rend likviditási problémáinak szanálását
követő célok
között. Azonban érdemes ennek kapcsán esetleg azon is eltöprengeni, hogy az
egyházi iskolák mennyire alkalmasak a világnézetileg semleges oktatás következetes
végrehajtására. A gyermekekkel való iskolai foglalkozással kapcsolatban pedig
szintén lehetnek kétségeink, előfeltevéseink, ha a családok némelyikét a
politika is csak megvetéssel képes kezelni. Éppen abból a szempontból, ami egy
keresztényi szerzetesrend központi kérdése lehet. A keresztény vallás.
Simay Endre István
"még maga Jézus is csak Jahve apaságát figyelembe véve kaphatna némi felmentést Rétvári államtitkár úrtól a létre."
VálaszTörlésRitka szép megfogalmazás :-D