Forrás: Ételt az Életért Alapítvány |
Állás egy sorban, vagy sorban állás. Általában a tömeg jut
az eszünkben, és a bosszúságok. Állunk egy sorban, és bosszankodunk. Nézünk egy
sort, és sokszor nem is értjük, mire a nagy felhajtás. Miért állnak ott az
emberek órákat akár. Azt hiszem, ha asszociációs játékot játszana valaki, akkor
igen sokféle fogalom ugrana be az egyes embereknek. Nagyrészt attól is függően,
hogy milyenek a saját személyes tapasztalatai azzal kapcsolatban, amikor maga
is ott állt egy ilyen sorban. Márpedig biztosan más emléket őriz az, aki a
templomban vár az ostyára, és mást az, aki annak idején a banánért, narancsért
állt egy sorban, úgy harminc-negyven éve. Lesz olyan, akinek a valahová
tartozás öröme fog az eszébe jutni, de lesz biztosan olyan, akinek a fegyelem.
S szinte biztosan lesz olyan, akinek a szükség.
Mert a legnagyobb motiváló abban, ha valaki ezzel tölti az
idejét, az a szükség. Azért áll be, vagy azért kér meg valakit, hogy helyette beálljon
egy sorba, az az, mert szüksége van arra, amit ezáltal kaphat. Termékre,
szolgáltatásra, érzésre, élelemre. Annak idején virtuális sor állt az autóért hazánkban,
és valós sor állt egy ott jártamkor Kolozsváron a kenyérért. Olyan sor állt ott
harminc éve, hogy az ajtót ki sem nyitották, hanem egy fejmagasságban nyitott
kis ablakon kapta meg mindenki az adagját. Nézve a sort, mi tagadás nem is igen
értettem, hogy miért a nagy fegyelem. Nálunk akkor már kopóban voltak a
háborús, ínséges sorok. Elvégre mi voltunk a legvidámabb barakk. Mi másra
vártunk akkortájt órákat, napokat, hónapokat. S legendaként hallgattuk, hogy a
Szovjetunióban néhányan abból élnek, hogy mások helyett kivárják, kiállják a
sort. Ám mindezen sorok kiváltó oka a szükséglet. Akkor is, ha az egy szelet
kenyérnél kevésbé megfogható.
S van még valami, ami a szükséges ahhoz, hogy valaki ne csak
beálljon a tömeg végére, hanem kiszámított tempóban végigvárja a sorát. Ez
pedig a bizalom. A bizalom abban, hogy amennyiben eleget vár, akkor megkapja,
megszerezheti a szükséglet tárgyát. Könnyű lenne azt mondani, hogy minél
nagyobb a bizalom, annál nyugodtabb a tömeg. Ám azt is könnyű belátni, hogy a
látszólagos, vagy valós nyugalom mögött ezernyi közösségi vagy személyes ok
húzódhat meg. Gondolok itt arra, hogy az, aki gyermekként megszokta, hogy
bizonyos javakhoz csak a türelem órái árán juthat, az könnyebben el is fogadja
ezt a helyzetet. Ha egy közösség rendezkedik be a hiányok láncolatára, akkor
végső soron a közösséghez tartozás élményéhez tartoznak a sorok. Hol itt, hol
ott bukkanva fel. Ahogy szintén a közösségi sor-kontroll része lehet a
kiszolgáltatottság, és a megfélemlítés is. Elvégre, ha alapvető, az élethez
szükséges javak várnak a célnál, akkor a kivárás nem megkerülhető. Ha
rendőrsorfalak között kell kivárni, akkor kevesen fognak nyomakodni. Amikor a
társadalom a szükségből próbál erényt kovácsolni, és azt erővel felvigyázni,
akkor nagyon türelmes sorokban kígyóznak majd az emberek.
Ahogy olyan belső hatások is elősegítik a látszólagos
fegyelmet, amelyek édes gyermekei a kiszolgáltatottságnak. Amikor az önbizalom
megtörik, a tartás megroppan, az emberség elapad, akkor már egy legyintéssel
áll be valaki a következő ember-kígyó végére, és araszol előre az akár
bizonytalanná vált cél felé is. Ennek illusztrálására elegendő volt a minap egy
állásbörzére várókon végigtekinteni az Üllői úton. Az emberek fegyelmezetten
álltak többes sorokban. Hosszan, kanyargósan. Bízva abban, hogy aki bejut, az
legalább egy reménnyel gazdagabbá válhat. Mert sokaknak a remény sem jut. A
fásultság pedig szinte méterekkel volt mérhető. Aki a körútnál beállt a sor
végére, még talán megpróbált valami akasztófahumort kicsiholni magából. Talán
kicsit szégyellve is a helyzetet. Szégyellve magát azok helyett is, akik miatt
ott sorban állni kényszerült. Kicsit előrébb már látszott, hogy bizony ez a
feszültségoldás nem segít, és előkerültek a könyvek. A „látjátok, nekem nem is
annyira fontos” kommunikálása érdekben. Mert nem jó érzés, ha az ember
kiszolgáltatott. S látszottak a rutinosak. A régóta sorokat próbálók. Fásultan,
szinte előre lemondva mindenről álltak, és vártak. Talán százával szerencsét
próbálva a kitörésre a recesszió agyvelőt és kedélyt kiszárító malomkövei
közül.
Akinek pedig nem sikerül, és a fennmaradás a tét, annak
maradnak az ételosztások. Szintén a maguk soraival, a maguk rezignáltságával,
és a maguk embert felőrlő belső magányosságaival. Felidézve a régmúlt
kolozsvári arcok némelyikét. A beletörődő fásultságot abba, ami felett számukra
eljárt az idő. Annak az ideje, hogy változtatni lennének képesek. Nem a tömegük
miatt, mert sajnos az utóbbi évek ételosztásai egyre hosszabb sorokat
eredményeznek. A belső képesség hal el. Az elfogyó emberi tartalékok, a
megalázott pillanatok túlélésének rövidzárlatai által lemerített tartalékok
fogynak el. Kinek mikor, és kinek mennyire. S nem számít, ha ma még van egy
jobb ruhája, mert majd elnyűtt lesz az, ha utánpótlás nem akad. A munkáért álló
sorok pedig mutatják, hogy nem akad. Egyre többeknek akad egyre kevesebb. Egyre
többek tudnak egyre kevesebbet tenni önmagukért. Belefordulva abba az alagútba,
melynek végén az önfeladás csalóka fénye hívja az arra tévedőt. Azt ígérve,
hogy akkor jobb lesz. Jobb lesz, mert már az sem fogja érdekelni, hogy milyen
szintre van elsüllyedve. Miközben mit érdekli a magasabb politika. A személyes
politikája az, hogy aznap ne rúgjanak bele nagyot, és jusson a gyomrába is
valami eközben. Ha ehhez sorban kell állni? Na és. Hiszen ideje van. Mása sincs
sokszor. Csak ideje. S ha az aznapi lesz az utolsó? Kit érdekel? Majd behúzzák
egy fekete zsákba, oszt jó napot.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése