Forrás: Wikipedia |
Amikor a kormányzati szereplők megpróbálnak gumicsonttá
érlelni egy témát, akkor legalább akkora kihívás lehet hallgatni, mint megpróbálni
felvenni a kesztyűt. Ez történik a választási regisztrációval
is, mely joggal borzolgatja a kedélyeket. Különösen, mivel megjelenése egy, a
magánnyugdíj-rendszerrel kapcsolatos megtévesztéssel analóg törvényi evolúció
végterméke. A magánnyugdíj-rendszert is először garantálták, majd
államosították, és vagyonát elherdálták. A választások kapcsán a külföldön
élőknek először nem is lett volna állampolgárságuk, majd állampolgárságuk igen,
de választójoguk nem. Mostanra, mint azt Kósa Lajos az azóta többször idézett ELTE-s
vitán is megerősítette, a határon túli magyarok szavazati joga miatt kell
mindenkire kiterjeszteni a regisztrációt.
Azonban Kósa Lajos, Debrecen polgármestere, az említett vita
kapcsán nem csak, és nem elsősorban a határon túl magyar állampolgárságot
levelező tagozaton elnyertek okán került többször is megemlítésre a különböző
médiumokban. A Stop
például azt emelte ki főcímben is, hogy Kósa szerint 2002-ben az ellenzéki
csalások miatt kellett Orbán Viktornak távozni a hatalomból. Ez a megállapítás
nyilvánvalóan nem lehet közvetlen oka a regisztrációnak. Miközben rávilágít
arra, hogy Debrecen környékén valami sajátos időhurok alakulhatott ki, vagy
esetleg valami amnéziát okozó tértorzulás hathat. A 2002-es választások
lebonyolításáért ugyanaz a miniszterelnök-belügyminiszter páros volt felelős,
akik jelenleg is ugyanezeket a posztokat töltik be. Most egy kicsit tekintsünk
az olyan apróságoktól, hogy a választási csalás gyanúját a köldöknézős
véleményeknél komolyabb bizonyítékkal illene alátámasztani. Kósa Lajos még
ebben az esetben is gyorsan megtalálhatná saját köreiben a felelősöket. Semmi
mást nem kellene tennie, mint interpellációs kérdést intéznie Orbán Viktor vagy
Pintér Sándor fele arról, hogy 2002-ben milyen intézkedésekkel támogatták a
szerinte biztosan végrehajtott csalást.
De tulajdonképpen az érintettek maguk is elé mehetnének a
kérdésnek, és kiállva a nemzet színe elé önkritikát gyakorolhatnának. Ez amúgy
is divat volt abban a korban, melyet a kormányzat napi működése kapcsán egyre
többször emlegetnek párhuzamként. Legutóbb Orbán Viktor erdélyi vendégjátéka
kapcsán nyilatkozta
például azt a marosvásárhelyi Nemzeti Színház igazgatója, hogy a Sapientia
Egyetemen történtek a legsötétebb Ceaușescu-időket idézte számára. De az említett
2002-es választásokat követő rendbontások kapcsán Fodor Gábor már akkor
bolsevik típusú pártként jellemezte a Fidesz-t. Jelezve egyben, hogy az Országos
Választási Bizottság az összes panaszt kivizsgálta, és nem talált
visszaéléseket, majd az Országgyűlés is elfogadta az erről készült beszámolót.
Azt a beszámolót, amit Orbán Viktor kormányzata terjesztett be. De ezzel
kapcsolatban Kósa Lajos valamiért a szelektív feledékenység álarca mögé bújik.
Alighanem annak érdekében, hogy kellően populista lehessen a vitában.
Nyilvánvalóan nem a vitapartnernek, Karácsony Gergelynek a kedvéért, hanem
azoknak a hívőknek a kedvéért, akik már a 2002-es hídlezárásnál sem igazán
hagyták az említett ténytől, a beterjesztők személyétől zavartatni magukat.
Ahogy valószínűleg ugyanezt a populista célt szolgálta eredetileg
a cigánysoron rotyogó gulyás
emlegetése, mint választást befolyásoló tényező. Akár kis gesztusként is a
szélsőjobboldal felé. Azonban érdekes lenne azon is elgondolkodnia talán az új
választási törvény egyik beterjesztőjeként is ismert polgármester úrnak, hogy
az utóbbi időben a Fidesz van kormányon egy kisebb szatellit elit kíséretében.
Márpedig ez a pártszövetség jelenleg kétharmaddal uralkodik a törvényhozásban.
Pusztán az arányokon eltöprengve érdekes lenne kiszámolni, hogy a Fidesz-nek
hány kondér gulyást kellett megrotyogtatnia ahhoz, hogy ilyen elsöprő hatalmat
kapjon. Mert aligha lenne tisztességes feltételezni, hogy az egyik oldalon
csupa angyal, míg a másikon csupa ördög ül. Bár a „2002-es
baktalórántházi választási csalási ügyben kizárólag Benkő Tibort, a település
akkori polgármesterét ítélték el, aki pénzt ígért mindazoknak, akik az
országgyűlési választáson a Fidesz és az MDF közös jelöltjére szavaznak”.
Így Kósa Lajosnak nem csak a kormányzati körökben, de volt polgármester-társai
körében is lehetett szakértő segítsége választási csalás-ügyben. Mely csalásnak
Papcsák Ferenc volt az akkori hírek szerint a haszonélvezője.
De még ennek fényében is megalapozatlan lenne az a kijelentés, hogy a
Fidesz-vezette parlamenti kétharmad csalás következménye. Ám, ennek a
kétharmadnak a tagjaként, Kósa Lajoson úgy tűnik kisebb a bizonyítási teher.
Neki elég az elviekben gyanított babgulyás okozta frázispufogtatás öröme ebből.
A Fidesz-adta gulyás-partik kérdésén már jobban
túlmutat az, hogy Kósa Lajos egyértelműen diszkriminálná azokat, akik szerinte
a műveltségi szintjük alapján nem alkalmasak a politikai véleményalkotásra. Abban a
kérdésben persze nem a választási törvény keretében kellene állást foglalni,
hogy sok vagy kevés alacsony szinten iskolázott ember él-e az országban, Már
csak azért is, mert Matolcsy György kiváló gazdasági tevékenységének egyik
mellékhatásaként a pedagógusok ismét szívnak.
Miközben Hoffmann Rózsa gondoskodik arról, hogy az iskolarendszernek ne legyen
egy tanévnyi nyugta sem. Így, noha a műveltségi kérdések valóban hosszú távúak,
és nem szigorúan a Fidesz-hez köthetőek az oktatáspolitika problémái, Kósa
Lajos pártjának kormánya nem túl sokat tesz a megoldásért. Persze, lehetne a
választási felkészületlenségen olyan módon is javítani, ha a tájékoztatásra, a
programok megismerhetőségére próbálnák helyezni a hangsúlyt. Azonban
kétségtelen, hogy Kósa Lajos kizárásos programjának végrehajtása a kétharmad
kézben tartásával egyszerűbb, és mentesíti a kormánypártokat az alól, hogy
érthető, mi több közérthető programot hirdessenek. Nem összetévesztve a
közérthetőséget a hordóról hirdethető lózungokkal, vagy az ellenségképek mutogatásával.
S persze arról is hallgatott Kósa Lajos az említett vita alkalmával,
hogy a regisztrációnak van, lehet egy banán-köztársasági hozadéka is. Az
Alaptörvénybe iktatásra szánt tizenöt napos megelőző regisztrációzárás ugyanis
nem csak a választani akarók számára bír értékkel. Nekik negatív értéket. A kormányzat
számára igen jelentős pozitív értékkel bírhat. Kap ugyanis tizenöt olyan napot,
amikor szinte már bármit megtehet. Akár olyan intézkedéseket is meghozhat, ami
súlyosan érinthet sokakat. Aki ugyanis ezek hatására akarna mégis a kormányzat
ellen szavazni, de korábban nem regisztrált, az csak a kocsmába mehet
panaszkodni. A kormány bevezethet hatvan órás kötelező munkahetet, államosíthat
bármit, és tehet bármit. Két hét sok-sok törvény gombnyomogató megszavazására
alkalmas. Még kétharmados alkotmány-szintű törvényekére is. Az eddigi
törvénykezési gyakorlat alapján ezek kárvallottjai zömében azok lennének, akik
egyébként is kevésbé használói az internetnek, ügyfélkapunak, és nem szerveznek
öntömjénezésre partikat. Pusztán túlélni szeretnének. Még akkor is, ha Debrecen
polgármesteri székéből letekintve talán, a miniszterelnök magasából, meg szinte
biztosan nem is látszanak. S talán tényleg nem is gondolnak arra, hogy a Kósa
által oly nagyon védett regisztráció, és annak határidő-bebetonozása
tulajdonképpen a teljhatalom tizenöt napját biztosítja Orbán Viktor kabinetjének.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése