Vezérem! Menni fog. Forras: Origo |
Azt hihetnénk egy-egy újabb hír kapcsán, hogy a választási
regisztráció módszertan lassan kezd végleges képet kapni. Azonban Lázár János,
illetve a Fidesz ötletemberei és jogzsonglőrei úgy lehetnek ezzel, mint amit
annak idején Matolcsy Györgyről mondott a miniszterelnök. Van még egy rakás
ötlete a fiókban. Ha meg, egyéb fontos elfoglaltsága miatt, nem neki, akkor
valamelyik roppant módon aggódó párttársának szinte biztosan. S kellhet is a
közös, szemfüles bölcsesség, mert Lázár János, orbanánia elsőkategóriás
választási ötletembere, nem lehet ott mindenütt. Nem figyelhet minden kis hézagra,
ahol a potenciális ellenzék beteheti a lábát az ajtórésbe. Ha meg ők nem, akkor
esetleg olyan választói rétegek is hozzáférnek a szavazáshoz, amely tagjai nem
feltétlen hívei a regnáló hatalmi elitnek. Elvégre az olyan nemzetbiztonsági
kérdésekkel is foglalkoznia kell, mint a kormányzathoz közelállók játékszokásai,
és árfolyamuk. Ami azért természetesen nem jelenti azt, hogy az
ex-frakcióvezető ne viselné szívén a lakosság mintegy nyolcvan százaléka által elutasított
regisztrációt. S vele a regisztrációs kérdéseket, és általában a választási
törvényt.
Azt a választási törvényt, melynek kapcsán, a legújabb
hír szerint immár alaptörvénybe kerül berögzítésre a regisztráció
határideje. Mármint az a bizonyos tizenöt nap, melyben aztán senki meg ne
mozduljon a lakóhelyéről. Elvégre, ha már egyszer névjegyzékbe vették, akkor
nehogy már csak úgy elköltözzön. De talán még erre is születik majd egy remekbe
szabott alkotmánymódosítás. Ahogy a levélben történő szavazásra máris
megszületett az éppen aktuálisan végleges megoldás javaslata.
Ezúttal nem Lázár János billentyűzetéből kifolyólag, hanem az alkotmányügyi
bizottság előterjesztéseként. Ennek alapján a magyarországi lakhellyel
rendelkezők még véletlenül sem regisztráltathatják be magukat levélben. S mert
a regisztrálás csak személyesen, illetve egyértelmű azonosítást lehetővé tevő
elektronikus úton tehető meg, ez értelemszerűen diszkriminál mindenkit, aki nem
rendelkezik internettel, és esetleg egészségügyi okokból gátolt a regisztráció
legújabb megoldásaiban. Arról ugyanis jelenleg nincs hír, hogy a mozgó urna
mintájára mozgó regisztrációról lenne-e szó adott esetben. Ehhez hozzávehetjük
azt, hogy általában az idősebb korosztály és a falvakban élők taroznak ebbe a
csoportba. Azok, akik alighanem legjobban érzik a forradalmi hevület fűtötte
recessziót a saját bőrükön. Ennek tükrében talán nem is véletlen, hogy így,
illetve igen rugalmasan alakul a regisztrációs szabályozás. Finom, de átgondolt
manipulációjaként a szabályozásnak. Miközben a Salamon László aláírásával
elérhető szöveg egy nyelvészetileg megalapozott további leleményt is rejteget.
Az ugyanis, ami adható, kérhető, az természetesen nem
kötelezően megadandó. Így kicsit furcsa lehet az, amikor azt olvashatjuk egy
előterjesztésben, hogy az Alaptörvény egy adott pontja alapján választói
névjegyzékbe kell venni egy adott paraméterrel rendelkező állampolgárt, míg
folyamatosan kérelmezőként tekint ugyanerre az állampolgárra. S tudom, most
sokan azt fogják erre mondani, hogy ez a tudomásul veendő jogi bikkfanyelv.
Azért ennek ellenére, és nyilván nem csak ezt az aktust illetően, zavaró, ha
valami, ami különben állampolgári jogon járna, azt kérelmezni kell, azért
kuncsorogni szükséges. Olyan, alá-, illetve fölérendeltségi viszonyt sugallva,
ami az adott esetben, az adott helyzetben nem indokolt. Márpedig a szabad és
általános választójogi szemlélet alapján ez egy ilyen helyzet. Még akkor is, ha
a kormányzathoz közelebb álló, és ezért a bográcsban könyékig turkáló
politikusok folyamatosan beleesnek egy jellemző szemléleti hibába. Abba, hogy
nekik van országuk, gazdaságuk, valamint államuk, és nem az országnak vannak
polgárai, akik a parlamenti képviselőket és vele közvetetten a kormányt
választják. Pusztán Patyomkin-díszletté degradálva a szavazásokat, és azok
eredményét. Ez a szemlélet politikai oldalaktól függetlenül lehet romboló.
Miként a történelmi példák is megmutatták, hogy a demokráciát a baloldali
diktatúra éppen úgy rombolta, mint a jobboldali. Az is igaz persze, hogy ez nem
a nyelvészeken fog elsősorban múlni, ahogy az előző köztársasági elnököt sem a
magyar nyelvtan ismeretének hiánya buktatta meg. Ilyen esetekben inkább az
önkéntelen, elszólásokkal egyenértékű, stílusfordulatok azok, amik árulkodhatnak
a fogalmazó, és az azt hivatalban tartó világszemléletéről.
Ahogy tulajdonképpen azzal is egyet lehet érteni, amit azzal
kapcsolatban feszegetnek,
hogy miért kellene az Alaptörvényt módosítani, ha minden rendben van. Kitérve
arra az értelmezésre, hogy a Salamon László-féle bizottság előterjesztése
voltaképpen az előzetes feliratkozás alkotmányellenességét igazolja. Ha ugyanis
az ezt meghatározó mondatok az Alaptörvénybe kerülnek, akkor az
alkotmánybíróság sem kereshet rajta fogást, amit alighanem ellenkező esetben
megtalált volna. Mármint a fogást választási törvényverziók megszavazásra
szolgáló verzióján. Arra persze alighanem hiába gondolnánk, hogy az eredetileg
pártközösségben benyújtott választási törvényjavaslat éjszakai vitáján a KDNP
ezért nem képviseltette magát, mely távollétből a Varánusz
szerzője szerint sem kell talán messzemenő következtetéseket levonni. Így,
aztán magam sem gondolom, hogy a látszólagos bojkott az alkotmányossághoz való
ragaszkodásuk látszatának megőrzését jelzi. Inkább azt, hogy a vitában nem
láttak olyan erős lobbi-érdeket, ami szóba jöhetett az alvással szemben. No meg
persze olyan komoly propaganda-értéke sincs, mint mondjuk az abortusszal
kapcsolatos sarkalatos megszólalásoknak, vagy a várandós anyák rendre
szoktatásának. A választási törvény kapcsán már szinte minden rosszat
elmondtak. A KDNP-nek a saját honlapján megjelent szövege is inkább az ellenzék
ostorozásában merül ki. Elárulva persze azt, hogy amennyiben a „szakértői
kormány” az ellenzék bűvszavaihoz tarozik, akkor nyilván a jelenlegi kormány
aligha tekinthető annak. De ez meg kérdés, hogy mennyire újdonság. A kisebbik
kormánypárt internetes közleménye inkább más szempontból érdekes. Az ugyanis
kétségtelen, hogy „2014-ben uniós választások is lesznek”, és új költségvetési
ciklus az EU-ban. Azonban két évvel ezt megelőzően, a hazai választási törvény
vitáinak kapcsán erre hivatkozva óhatatlanul azt sugallja, hogy a kormányzat
ebben bízik. Mármint abban, hogy miközben hazánkban a frázisok kiégtek, a
gumicsontok szétpattogtak, az EU-nak nem lesz kapacitása velünk, velük
foglalkozni. A hazai szavazógépezet meg úgyis megy a maga lendületéből tovább.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése