Forrás: Index |
A családi viszonyok úgy tűnik folyamatos fejtörést okoznak a
törvényhozóknak, mint az legutóbb a KDNP-s Varga László felszólalása nyomán
ismét kiderült. Miközben örömét fejezte ki aziránt, hogy a Ptk. része lett
ismét a családjog, egyben megint előkerült a család, mint olyan, fogalmi
kérdése. Egész röviden összefoglalva, szerinte az élettársi
kapcsolatnak köze sincs a családhoz. Ezzel a KDNP nevében ismét leszögezte,
hogy szerinte kizárólag az a család, ami házasságon vagy vérségi kapcsolaton
alapul. Mint azt Mátrai Márta fideszes képviselőnő összefoglalta. S alighanem
valahol itt van az a csapda, amibe a tisztelt ház kellő szemellenzővel ellátott
tagjai ismét beleestek. Nem a vérségi kapcsolat tekintetében, hanem a házasság
kapcsán.
Némileg távolabbról indulva, a család alapvetően olyan életközösség,
ami nyilvánvalóan feltételez vérségi kapcsolatot, és a vérfertőzés elkerülésére
kooptált külső tagokat. Akinek ez túl vulgárisnak hangzik, illetve nem hangzik
elég magasztosnak, attól elnézést is kérek egy füst alatt. Miközben a
többgenerációs nagy családokra, a szélesebb alapú közösségekre fenntarthatónak
tűnik az említett megállapítás. Itt nyilvánvaló, hogy amikor két korábban
idegen ember dönt a további életük együttes folytatásáról, akkor ezt a
kapcsolatot alapvetően egymás számára rögzítik. Az is egyértelmű, hogy ez
alapvetően manapság olyan döntés, ami elsősorban rájuk nézve jelent egy belső
motiváción alapuló elköteleződést. Ez nem zárja ki, hogy ezt a döntésüket a
szélesebb közösség tudtára is hozzák. Az pedig már a közösség normarendszerének
a függvénye, hogy ezt a szándékkinyilvánítást milyen formában várja el. Ez
azonban továbbra sem marad más, mint formai elvárás és nem tartalmi
kötelezettség. Az már csak ennek következménye, hogy végső soron az a házasság,
amiről az anyakönyvvezető igazolást ad, pontosan olyan élettársi kapcsolat,
amiről ezt az igazolást nem állítják ki. Tulajdonképpen a bajok akkor szoktak
kezdődni, amikor nem működik élettársi kapcsolatként.
Így az a kijelentése a református lelkész-úrnak, hogy „az
élettársi kapcsolat az bizonyos felelősséget nem vállaló emberek közössége”
alighanem elhamarkodott. Az ugyanis nyilvánvaló, hogy az egyház általi összekényszerítettség
például nem jelent nagyobb felelősségvállalási hajlandóságot. A felelősséggel
ugyanis a felek elsősorban egymásnak, és nem az államnak vagy egyháznak
tartoznak. A házasságtörések és válások statisztikáját ismerve a házassági
anyakönyvi kivonat sem jelent többet egy darab sajtpapírnál annak, aki annak
akarja látni. Ezzel ellentétben azok, akik egymással és gyermekeikkel szemben
felelősséggel viseltetnek, azok nem a papír miatt teszik. Varga László tehát
vagy az emberi együttélések tartalmi viszonyaival kapcsolatban van hiányos
ismeretekkel felvértezve, vagy a pártlojalitás felülírta nála a realitásokat.
Önmagában bármelyiket tekintjük, ez az ő személyes problémája is lehetne.
Lehetne akkor, ha nem egy kormányzási felelősséget vállaló párt képviselőjeként
nyilatkozik meg. S akkor természetesen, ha ezek a szólamok hatás nélkül
hullanának el abba a semmibe, ahova valók lennének. Azonban ennek lehetőségnek sajnos,
az előzmények fényében, alacsony a prognosztizálható valószínűsége. Ezekhez az
előzményekhez tartozik például az a vita, ami az élettársi kapcsolatban élők gyermekeit
érintette korábban.
Így aztán meg is lepődhetnénk, ha a jelenlegi felvetés nem
tér ki a gyermekvállalásra. De nem kell meglepődnünk, mivel megtudhattuk, hogy
a KDNP képviselője szerint az élettársi viszony „nem család”, és
így az ebben élők „nem vállalhatnak
gyermeket”. Ami igazi aranyköpés. Mert ugyebár a családban szerepet kap a
vérségi kapcsolat, és a házasság sem több egy közösség előtt kinyilvánított
élettársi viszonynál. Már akkor, ha a papírmunkától, és az egyházi
szertartásokért kifizetett munkadíjaktól eltekintünk. Így aztán furcsa vérségi
kapcsolat alakulhat ki úgy, hogy nem vállalnak gyermeket, és nem is élnek
együtt. Azt csak remélni lehet, hogy a vérségi kapcsolatot Varga László nem
valami sorsoláson nyert gyermekkel kötött vérszerződés formájában gondolta
kialakítani. Bár a trianoni harangozás kapcsán nem annyira egyházi, mint
politikai nyilatkozatot tevő lelkipásztor
talán lélekben valahol ebben a turulkeselyűárnyékos
világban mozog. De azért talán attól is eltekint, hogy mindenki, aki nem
rendelkezik tudj’ Isten hány pecsétes papírral az lehetőleg szűnjön is meg.
Mondjuk olyan formában, hogy a biológiai érettség elérésekor egy KDNP-s
sorozóbizottság elé vezetik, ahol mindjárt össze is papírozzák valakivel. A
maradékot meg esetleg kasztrálják, mivel amúgy sem vállalhat gyermeket a
szeretet profétájának elveit állítólag magáénak elismerő párt képviselője
szerint. Már akkor, ha nem vonul be valami szerzetesrendbe, és véletlenül mégis az emberi együttélés mellett dönt. S a sajátos nézeteivel nincs is egyedül, mivel egy KDNP-közeli
blogon elolvashatóak a többi képviselő nagy ívű gondolatai. Beleértve
például Stágel Bence nyűgjét is, miszerint rémes és borzasztó, hogy „a javaslat
az élettársi kapcsolatok problémáinak rendezésére szinte lemásolja a
házastársakra vonatkozó szabályokat”. Végképpen biztossá téve, hogy a KDNP
képviselői számára kötelező a harctéri idegesség mindennel szemben, ami nem
valami elvont konzervatív szemléletet tükröz.
De csak közép-konzervatívat természetesen. Mármint középkori
konzervatívat. Mert azt megelőzően számos olyan rituálé létezett, ami
kérdésesen illeszkedne bele a jelenlegi egyházi normatívába. Ahogy a világ ma
sem egységes ebben a tekintetben. Így például kérdéses lehet, hogy az esetleg
több gyermeket tisztességgel nevelő párok, akik egymásnak tettek fogadalmat,
vajon a KDNP szerint minek tekinthetők? Alighanem komolytalan széltolóknak még
akkor is, ha szeretik egymást, és gyermekeiket. Akik meg sem születhetnének a
nagyszerű önelégültségben leledző lelkipásztor szerint. Pedig hiába hivatkoznak
mindenféle elvont értékrendekre, a szeretetről ki más mondhatott volna többet,
mint Pál
apostol. Márpedig ő a szeretetről írt, és nem arról, hogy a szeretet csak
akkor lehetséges a társ és a gyermek felé, ha egy papírt is lobogtatnak hozzá. De
Jézus sem tett különbséget gyermek és gyermek között, amikor a hozzáengedésüket kérte.
Így tulajdonképpen baj van akkor, amikor a KDNP papírorientáltan akar diszkriminálni a magánéletben. Ekkor már nem egy kapcsolat emberi tartalmát vizsgálja, hanem azt, hogy
mennyire szimpatikus a politikai haszonszerzésük szempontjából. Esetleg nevezhetnék
magukat
magukat a konzervatív demagógok nemzeti pártjának, és legalább a helyükre
kerülnének a dolgok.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése