Az árva angyal Foto: EISimay |
1956 mély nyomot hagyott az emberek százaiban, ezreiben,
százezreiben. Ez közhely. Ahogy közhelyek vesznek körül ezernyi más történelmi
eseményt. Abban ugyanis mindenki egyet tudott érteni korábban is, hogy az 1956.
október 23.-án, illetve már az azt megelőzően indult folyamatok történelmi
eseménnyé váltak hazánkban. Azok számára is, akik ellenforradalomként élték
meg, de azok számára is, akik népfelkelésnek, illetve forradalomnak tartották,
illetve tartják. Miközben sokan egyszerűen csak túlélni akarták azokat a
napokat. Nem akartak hősök lenni. Megelégedtek azzal, ha másnap is fel kel a Nap
számukra, megetethetik a gyermekeiket, és elmehetnek dolgozni.
Mielőtt pedig azt hinné bárki, hogy az örök opportunizmus
káros, az vegye figyelembe, hogy nélkülük nem élne. A hősi halottak utódai
sokszor meg sem születnek. Aki tehát azt hiszi, hogy csak a hősi halottak
számítanak, az téved. Ha azt tanítja, hogy a hősök az egyedüli követendő
példák, az hazudik a gyermekeknek. Miközben tudjuk, kellenek olykor azok, akik
képesek átlépni a naponta épülő gátakat. Mert nélkülük viszont a posvány, a langyos
taposómalom marad. Tehát kellenek a forradalmárok is. Akik lázadni képesek, és
akár irracionális döntéseket is meg tudnak hozni. Azonban abban a pillanatban,
amikor a közvetlen cselekvés manifesztálódik, és a döntés az utcai
megmozdulásokban ölt testet, már minden bili hajlamos kiborulni. Alighanem ez
jellemezte a hazai 1956. év októberét is. Voltak, akik csak nem akarták úgy
folytatni, ahogy annak előtte. S voltak, akik haszonélvezői akartak lenni a
különben jogos népharagnak. Miközben nem árt felidézni a kornak azt a
vonatkozását is, hogy közel volt még a háború. Túl közel ahhoz, hogy
kitörlődtek volna annak emlékei, revansvágyai, vagy akár harcba hívó eszméi.
Amikor tehát kitörtek a megmozdulások, mindezek szándékok,
vágyak, sértődések és eszmék is utat törtek maguknak. Összevegyítve, elkoszolva
az idealizmust. Meg azokat a célokat, amiért annak jegyében utcák megteltek
emberekkel. Ez korántsem egyedi, magyar jelenség. A nagy forradalmak sokszor
kitermelték a maguk söpredékét. Azokat a köztörvényes bűnözőket, akik az
alkalmat várva raboltak ki üzleteket, vagy ideológiák nevében élték ki
bosszúvágyukat. Remélve közben, hogy a forradalom lángja fertőtleníti tettüket,
és utóbb hősöknek kijáró dicsfénybe vonja bűneiket. Miért kellene hinni, hogy
az ötvenhat évvel ezelőtti magyar események szereplői mások voltak. Az, hogy ma
hangosan üvöltik világgá azt követő börtönéveiket? Aligha. Azt kellene hinnünk,
hogy csak szentek vettek részt az egyik, míg ördögök a másik oldalon? Aligha.
Emberek vettek részt mindkét oldalon. S akiket meglincseltek, megöltek azokban
a napokban emberként haltak meg. Nem egy esetben állati halállal. Aki a sorozott
kiskatonát megölte, semmivel nem volt jobb ember szerintem, mint az, aki
sortüzeket vezényelt fegyvertelen emberekkel szemben. Annak a kiskatonának talán
az egyetlen bűne az volt, hogy rosszkor volt rossz helyen, rossz
csapategységben. S ez arra a szovjet katonára is igaz, aki bennéget egy
tankban. Azt sem tudva talán, hogy ki, és kik ellen harcol. A lincselők
igazságából mindig hiányzik az a bizonyos „i”.
Kétlem, hogy az így haltak ördögök lettek volna. Ha ugyanis
feltételezzük, hogy azok, akkor fel kell tételeznünk minden sorozott
hadseregről, hogy csak ördögökből áll. S mindenkiről, aki parancsra véd egy
helyet, országot, eszmét ugyancsak azt kell feltételeznünk, hogy ördögök. Aki
most erre azt válaszolná, hogy igen, így van, az gondoljon a Múzeumnál
megtaposott katona családjára. S gondoljon arra, hogy az ő gyermekét sorozzák
be egy testületbe, ahol egy parancs teljesítése közben halálra rugdossák, majd
felkötik, és megalázzák még holtában is. Ha erre gondol, gyermeke gyilkosát
tudná-e hősnek látni? Tiszta szívből hiszem, hogy nem. Számára a csőcselék
gyilkos szerepébe maradna a lincselő akkor is, ha utána kitüntetik, ha
parlamenti képviselő, ha kényszerből meg is tapsoltatja magát. A lincselő legtöbbször
nem is több az alja gyilkosnál. Ahogy nehéz hősnek tekinteni azt is, aki
kirabolja a szomszéd üzletet. De ez sem 1956 specialitása. Szinte minden
polgárháború kitermelte a maga söpredékét. A háború közelsége ezt azzal is
súlyosbította, hogy újra felszínre törtek a háborús ideológiák és sértettséget.
A nyilas eszmék és embereik egyaránt. A rasszisták, és a háborús sérelmeket
megbosszulni akarók egyaránt teret hittek kapni, és kaptak is sok helyen. Újra
feltépve sebeket, és újakat okozva.
Ha valaki ezek után azt hiszi, hogy védeni akarnám a
forradalom megtorlásában részt vevők túlkapásait, téved. Eszemben sincs. Ahogy
a manapság közkeletű „relativizálás” is távol áll tőlem. Nem, nem akarok védeni
senkit, aki értelmetlen halált hozott embertársaira. Nem védem azt, aki
erőszakot tett védtelen embertársán, és nem védem azt, aki szigorúan elvi
alapon ölt. A halál nem érv semmi mellett, és semmi ellen. Megfélemlít,
megtorol és megaláz. De nagyon ritkán oldja meg a problémákat. Elnyomhatja a
tüneteket, de nem gyógyítja a bajokat. Ahogy a kitárgyalhatatlanság, a
megbeszélhetetlenség, a megfélemlítettség sem old meg semmit. Az, hogy a
hatalom, és különösen a buta, beképzelt hatalom mégis ezekhez az eszközökhöz
nyúl, az látszólagos hatékonyságukból következik. De tudni érdeme, hogy a vonat
alól felhangzó kacaj ritkán őszinte. A parancsra tapsolás sem az. Csak
gerjeszti azokat a feszültségeket, melyek melegítik a társadalmi kuktát. Ami
bármikor robbanhat. Gőzáramával ismét felszínre dobva minden mocskát az emberi
tevékenységeknek. Sokkal inkább a mocsok terjedését, mintsem lemosását
szolgálva.
Eközben megtöltve az utcákat olyanokkal, akik továbbra sem
ördögök vagy angyalok. Még akkor sem, ha utólag angyalnak hiszik magukat azok,
akik a beszélgetéshez pisztolyt tartanak az asztal alatt, vagy angyalszárnyuk alatt
gépfegyvert szorongatnak.
Simay Endre István
Nagyon jó ez az írás.
VálaszTörlésBár több ilyen ember lenne, aki a valóságot nem a STAR WARS szintjén látja, ahol minden fekete-fehér, tisztán jó és tisztán rossz.
Kevés ember képes erre, mivel túl sok minden kell hozzá: intelligencia, széleskörű tájékozottság, elvont, komplex gondolkodásra való képesség, társadalmi összefüggések felismerése, az alapvető emberi viselkedés, gondolkodás ismerete, a mások helyzetébe való belehelyezkedés képessége... valójában csak az ilyen embereket tartom igazán felnőttnek.
Köszönöm az elismerő szavakat!
Törlés