Mi tagadás, nem vagyok filmkritikus. Ezért is szántam magam
rá nehezen, hogy egy olyan film kapcsán elkezdjek írni, amit a „nagyok”
kitüntettek, és egy másik díjra is jelöltek. S ezért is próbáltam meg inkább
azokról a jelenségekről írni, amelyek körbe kezdték ölelni az alapvetően „filmészeti”
kérdést. S eközben találkoztam egy publicisztikával, melyet pár napja tettek
közzé. De amely alighanem egyfajta szemléleti mocsárválasztó.
Mocsár és nem vízválasztó, mert naivitás azt hinni, hogy
egy film fog tiszta vizeket önteni a fejekbe. Annak ellenére naivitás, hogy az
érvek között sokszor halljuk: a Holocaust kibeszéletlensége minden rossz
forrása. Holott ez elég szembetűnően ostobaságnak hangzik. Ugyanis azt sejteti,
hogy egyetlen, a bölcsek kövének szilánkjából levezethető oka lenne a
rasszizmusnak, antiszemitizmusnak, ellenségképkeresésnek. Szinte mindennek, amelynek
egyik vetülete, következménye és nem oka volt a népirtás annak idején. Alkalmasint
persze fittyet hányva arra az apróságra is, hogy vajon az emberek többségének
hiányzik-e a Holocaust kibeszélése. Nem megbeszélése, az okok és következmények
feltárása, a tanulságok levonása, hanem a kibeszélése.
Mely a szép magyar nyelven pontosan érzékelteti, hogy hangsúly a kinyilvánításon,
a beszéden, és egyáltalán nem az értékelésen, az érveken, netán a tanulságok
levonásán van. Mely utóbbi már csak azért is égető lenne, mert igen komoly
nevelési hatása lehet. Ami generációkon átívelő program. De azt sem vitatom,
hogy kibeszélni valamit sokkal egyszerűbb, mint megbeszélni ugyanazt. A hűtlen
menyecskét is egyszerűbb kibeszélni a faluvégen, mint leülni vele és
megbeszélni a történteket.
De, hogy a beharangozott publikációra térjek, annak egyik
alapfelütése szintén a magyar nyelv árnyalatain keresztül gondolta bemutatni a
Magyar és magyar írásmódja közti szemléleti különbséget. S bár korántsem
vetekszem sem ismertségben, sem publicisztikai tudásban Tóta W. Árpáddal, mert
az ő írásáról
vagyon szó, azért nem okvetlenül van igaza. Nem abban, hogy a magyarkodás
egyik tüneteként valóban megjelenik a melléknév nagybetűs írásmódja, mert ezt
kár is lenne vitatni. Hacsak nem vélnénk az angol nyelvtudás elterjedésének egyik
tüneteként. Az azonban, ahogy aztán a szavak követik egymást az említett
írásban, a mondandó már korántsem ilyen egyértelmű. Talán éppen a magyar nyelv
árnyalatai miatt.
A film kapcsán ugyanis az egyik vitapont, ami különben
még a visszafogott fórumokon is kirajzolódik, hogy a díj a „zsidó filmnek” vagy
a filmnek, mint olyannak szól. A magyarkodók leszólásával hajlamos lennék azt
hinni, hogy talán Tóta W. szerint is inkább a filmnek és nem a témaválasztásnak
szólnak az elismerések. Mert olyanokat is ír, hogy a magyarkodók azért nem
kérnek a díjból, mert a Saul fiát zsidó filmnek tartják. S akkor jön a fekete
leves:
„A Saul fia, amely
először az istenverte történelmünkben Arany Glóbuszt kapott, az zsidó film,
hiszen zsidókról szól. Abból ti nem kértek, hanem ugye miért nem készül film a
magyarok dolgairól, mint például Trianon; illetve ha készülne, akkor miért nem
kapna Oscart úgyse, de hát tudjátok
ti, miért: mert ezek megvetnek titeket, lenéznek és semmibe vesznek.
És ez így
is van, és ráadásul joggal vetnek meg és néznek át rajtatok kultúrnépek.”
S most hagyjuk a központozás hiányában összefolyó szöveg
stílusromboló voltát. Az vesse az első követ a szerzőre, aki sosem írt még fura
körmondatokat. Ellenben az az „úgyse”,
és az azt követő mondatrészek erősen rácáfolnak arra, hogy a „Saul fia” objektív
okokból került volna kiválasztásra. Mert azt sugallja, hogy amennyiben Nemes
Jeles mondjuk az első világháborút lezáró korszakról, netán a kétségtelenül
létezett gulag-okról, a háborús nem erőszakokról, vagy bármi másról készített
volna filmet, azt úgy vágják ki a Golden globe-ról, hogy csak úgy repül. Miért
is, mert Tóta W. szerint megvetendő mindenki, aki csak szóba is meri hozni
mindezt. Mégpedig joggal megvetendők szerinte. Holott azért érdekelne az a
valós élethelyzet, amint leáll a szovjet kiskatonák sora által megerőszakolt
magyar vagy német, ma már igencsak dédszülői korban levő idős asszonnyal
szemben, és megvetése jeléül szemközt köpi. Különben mégsem. Mégsem érdekelne
ez a helyzet. Mert továbbra is azt hiszem, hogy a háborúk minden ártatlan
áldozata, lett légyen az akár közetlen, akár közvetett áldozata, megérdemli
azt, hogy ne köpjék szembe. Sem őt, sem az emlékét.
Amellett szeretném azt hinni, hogy egy film szólhat
bármiről. Ha tehetséges a csapat, akkor jó filmet fog készíteni. Szeretném
tehát továbbra is azt hinni, hogy fennhéjázó nagyképűségek, és valósan
antiszemita kirohanások ellenére a „Saul fiát” nem csak és kizárólag a témája
miatt, hanem a benne foglalt teljesítmény miatt díjazták. Függetlenül attól,
hogy az említett publicisztika a Magyarok közé sorol mindenkit, aki nem tapsol
hangosan és felállva az említett filmhez. Nagyjából a korábban említett kliséknek
megfelelően. Revizionista hüjepistikének beállítva mindenkit, akit nem érdekel
a film, vagy egyszerűen nem tetszik neki. Ráadásul olyannak, akik, miután a
publicista fáradságos munkával egy kupacba sodort mindenkit, „kifejezik egyrészt a meggyőződésüket, hogy
holokauszt nem volt, másrészt az óhajt, hogy legyen”.
Hát igen! A betűvető felelőssége! Amelynek jegyében nem
is próbálom meg kitalálni, hogy mire gondolt Tóta W. amikor a fogalmazási
bakugrásokat, kétségtelenül kiforrottan megfeneklett stílussal lejegyezte. Amit
lejegyzett, az viszont kissé mintha általánosító, kissé mintha leegyszerűsítő
lenne. Ami nagyon derék dolog. A demagógiát így is kell csinálni. Feketében és
fehérben odpacsmagolni valamit, aztán kijelenteni a tutit. Azért persze
számomra továbbra is nyitott a kérdés. akkor most a publicista szerint is Holocaust
miatt lett díjazott ez a film, vagy esetleg tényleg egy tehetséges csapat jól elkészített
művéről van szó?
Ja! Mielőtt elfelejtem. A sakktáblán fehér parasztok is
vannak! A valóságban meg sokan éhen döglenének, ha nem lennének parasztok. Miközben persze tudom: nagyon kényelmes elintézni mindent azzal, hogy fel kell nőni a publicista szellemi magasában, és mindenki hülye, aki nem érti meg. Esetleg antiszemita hülye. Netán emberevő.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése