A „Saul fia”
című filmet, töretlen karriert sejtetve, Oscar
díjra is jelölték. A filmhez tényleg nagy gratuláció jár ki mindenkinek,
akinek a munkája bármely kicsikét is hozzájárult ehhez a sikerhez. Elég nagy
baj az, hogy az interneten (is) olvasható véleményözönben, a film kapcsán nagyon
sokszor találkozni a klisékből épített panelvéleményekkel. Valamint az ezekből
felhúzott szekértáborokkal.
S persze minden más vélemény azonnali bedorongolásával a
másik szekértáborba. Gyakorlatilag két szekértábort hagyva csupán kirajzolódni
a szellemi ködlovasok által felvert jégharmatból. Az egyik ugyebár az
antiszemita, Holocaust-tagadó szemeteké. A másik magyarutáló zsidók, illetve
zsidóbérencek tábora. Melyek közt, mintha nem is létezhetne olyan ösvény,
amelyről ne akarnák belökdösni az arra járókat. Ha akarják, ha nem. Azt pedig
teljesen felesleges talán megemlíteni, hogy az említett meghatározások
egyáltalán nem a szekértáborokba önként betérők önmeghatározása, hanem a másik
oldalról rájuk hajigált cetlik feliratait jelzik. Az említett ösvénnyel
próbálkozókat meg hol az egyik, hol a másik címke találja el. Ha pedig azt meri
mondani, hogy neki saját véleménye van, ami nem egyezik egyik szélsőséges
kliséköteggel sem, akkor megy a bősz mutogatás. Hol innen, hol onnan rábökve,
hogy: Naugye!
Eközben persze a véleményt azonosítják egyfajta
értékítélettel. Ami abban az értelemben igaz, hogy a személyes értékítélettől nem
független a vélemény. Csakhogy az egyén értékítéletét nem az fogja megszabni,
hogy melyik akolt csaholja körbe, és eszerint milyen véleménnyel ért
feltétlenül egyet. Mert itt van ugyebár ez a film. Jó ideje se szeri, se száma
róla írta, vele foglalkozó írásoknak. Jó dolog ez? Ha marketingkampánynak tekintjük,
akkor sem feltétlenül jó. Egészen egyszerűen, mert a hosszas köztudatban
tartása nagyon könnyen válik kontraproduktívvá. Ez különben általános jelenség,
nem a konkrét film kiváltsága. Ellenben ettől még igaz, hogy az emberek
belefáradnak. Nem azért mert a Holocaustról szól. Nem azért mert „zsidó-film”.
Egyszerűen azért mert sok. Mert ott van minden kommunikációs kilométerkőnél.
Rajta a cetlivel: ha nem tetszik, gazember vagy.
Holott a maga sokkoló mondanivalójától eltekintve
alapvetően egy játékfilm. A személyes olvasatomban, a személyes véleményem
szerint mindenképpen. A II. világháború után született második, vagy későbbi
generációknak sok szempontból egy horror-játékfilmmel egyenértékű. Miközben
érdemes talán figyelembe venni, hogy jelenleg ők vannak többen az országban.
Nem Holocaust-tagadásból, hanem biológiai okokból. A haláltáborokat túléltek
jobbára nagyon idősek, de a legtöbbjüket elvitte a legdemokratikusabb igazságosztó:
a halál. De még a túlélők esetében is meg tudom érteni, ha nem repesnek egy
ilyen filmtől. Mert olyan emlékeket, netán családi legendák ütötte sebeket tép
fel, amelyet inkább elfelednének. Ahogy a nemi erőszakon átesettek sem biztosan
szeretnének nap-nap a nemi erőszakról szóló filmekről olvasni. Annak művészi
értékétől függetlenül.
Nem tagadva az antiszemita szemlélet
létét, és mélységesen elítélve azt, számomra egy teljesen érthető álláspont
valakitől az is, hogy egyszerűen nem érdekli az adott film. Nem szeretné megnézni,
és pont. Ám ugyanakkor, ha valaki ezt a véleményt le meri írni, akkor azonnal
megjelennek a marcona kliséhordozók, és már izzítják is a billogot:
holocaust-tagadó. Ami különösen akkor lehet tragikomikus, ha egy esetleges
haláltábor-túlélőt sikerül ezzel eltalálni. Míg máskor, és nem egy esetben egy
olyan véleménnyel is „megkínálják” a kíváncsisághiánnyal rendelkezőt, hogy „előbb
nézd meg, aztán mondj véleményt, he”. Fel sem fogva, hogy emberünk nem a filmet
minősítette, hanem nem szeretné megnézni. Ergo, nem fogja megnézni, csak
kényszer hatása alatt. Annak meg ismerjük a hatékonyságát. Még akkor is, ha a
kényszer csak informális: nem szeretne az „antiszemitaszemetek” közé sorolódni.
De természetesen létezik tevőleges kényszer, amelyek hatásfokát a kötelező
olvasmányokon bárki lemérheti. De itt azért nem tartunk. Egyelőre csak egy
meg nem nevezett amerikai hangmérnökről szólt Zányi Tamás, a film
hangmérnöke, mint olyan érdeklődőről, aki a saját iskolájában tanítaná a
filmet.
Ugyanakkor a tananyagóhajt is bejelentő hírben szerepel a
rendező roppantnagyonfrappáns kijelentése is: „kommenteket olvasni olyan, mintha elmennénk egy hangversenyre,
felvennénk azt, de csak a köhögéseket hallgatnánk vissza”. Mely válasz a
gyűlölködő kommentekre vonatkozó kérdésnek szólt. De épen az előbb jeleztem, a „gyűlölködő
kommentek” között megbújnak olyanok is, amelyeket csak kineveznek annak a
klisébajnokok. Kiemelve ismét a kedves egybites olvasók kedvéért, hogy: olyanok is. Mielőtt valamelyik
elmebajnok a nyíltan antiszemita idióták felmentését róná fel nekem. Ugyanakkor
erősen szubjektív is az, hogy ki mit tekint gyűlölködőnek. Ha például minden
negatív kritikát is automatikusan a gyűlölködők közé sorol a rendező, akkor az
a furcsa olvasata is van, illetve lehet az említett kijelentésének, hogy
mindenki csak köhögő bolha, aki nem ért vele egyet, nem érti meg az ő
művészetét, vagy csak egyszerűen nem kíváncsi rá.
De ez persze a rendező retorikai magánügye. A magam
részéről továbbra is azt a köztesösvény lehetőséget pártolom, hogy nyugodtan ne
nézze meg, aki nem szeretné, és merhesse „nem-tetszikelni” a filmet, ha látta.
Anélkül, hogy ezzel bármilyen negatív címkét vívna ki magának. Mely címkézés
különben kétélű fegyver. Ahogy a túloldalról csak úgy röpködnek az említett,
zsidózós matricák azok felé, akiknek viszont tetszeni mer a film. Alapvetően
politikai státuszszimbólummá téve a filmet, és kiemelve abból a helyzetből,
ami. Egy játékfilm.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése