Fotó: MTI / Lakatos Péter |
Taxiügyben azt tudom, hogy nem vagyok túlságosan
nagyfogyasztója sem a sárga, sem a sárgátlan bérszállítóknak. Sem taxival, sem
Uber-rel nem járok túl sokat. Annyira, hogy az utóbbival, emlékeim szerint
eddig nem is éltem. A mai napi események nyomán azért lehet, hogy sort kerítek
rá. Vagy sem. Viszont a sárgáknak berajzoltam egy fekete pontot.
A híráramlat két vége számomra az volt, hogy reggel a
rádióban hallottam a lezárásról. Este meg azt olvasom az MTI-nél, hogy a
tüntetés folytatásáról a BRFK-val zajlik az egyeztetés. A taxisok által
felvetett probléma persze nem egészen új, és talán nem is magyar specialitás. A
közösségi, telefonalkalmazással szervezett személyfuvarozás kétségtelen
konkurenciája az állami befizetésekre kötelezett, és talán vízfejekből sem
szűkölködő szép nagy taxis társaságoknak. Amelyekkel kapcsolatban, ha nem is
széleskörű, de változatos tapasztalatokat sikerült gyűjteni életem eddigi évtizedei
alatt. Melyben benne vannak gyermekként szerzettek éppen úgy, mint mondjuk az
utolsó pár év. Maradok az utóbbinál. Ha rajtam múlik, akkor ugyanazt a
társaságot hívom, és eddig a leglehetetlenebb időpontokban is tisztességgel, és
a diszpécser által becsült időn belül hazadobott a kocka. Ezzel szemben, amikor
Angliából megjöttem, akkor azért észrevettem, hogy Liszt Ferihegyen szálltam be
az oda rendszeresített társaság autójában. Megfogadva, hogy széles ívben
elkerülöm, ha tehetem. De ezzel nem akarok senkit lebeszélni róluk. Biztos
nekem nem volt szerencsém, úgy egy éve. Meg a sofőrnek, hogy ismerem Budapestet
annyira, amennyire. Snitt! Tüntetés.
Reggel tehát halottam, hogy lezárták a várost és bőszen
tüntetnek. Kezdetben hézagosan volt világos, hogy mi ellen, de ezt a
koffeinhiány számlájára írtam. Aztán, már a munkahelyen halottam a kollegáktól,
hogy voltak buszok, amelyeket szerte tereltek. Nyilván balszerencséjére annak,
aki a Bajcsy-n vagy a Deák tér környékén akart közlekedni. Délután persze azt
is hallottam, hogy az Uber telefonos alkalmazását extra számban töltötték le.
Amit már csak azért is megértek, mert amikor dugó van, akkor a kollegák
szidalmaitól mentesülő magánautósok, a kertek alatt simán célhoz vihetik a
kuncsaftot. A nagy lezárósdi tehát a konkurenciának egészen biztosan használt. Közben
aztán hallottam, hogy a követelések egyike az említett telefonos alkalmazás
letiltása. Amellyel, és általában a tüntetéssel, kapcsolatban az első reakcióm
nagyjából úgy foglalható össze, hogy „**-/*?*?@*&{****}”. Ami kifejtve
PC-ül annyit tesz, hogy „Tetszettek gondolkodni is néha? Jóemberek! De tényleg!”
Mert, például az, aki az alkalmazástiltást, mint a
követelést kitalálta az vagy totális internetcenzúrát követel, vagy igen
szerény ismeretek ragadtak rá. Egy telefonos alkalmazás ugyanis pont olyan
alkalmazás, mint a többi. Ami pedig egyszer felkerült a világhálóra, az
általában ott is marad. Legfeljebb szervert változtat. S kap egy néhány soros
leírást a feltelepítés off-line módjáról. Úgyhogy a letiltást, nagy valószínűséggel,
akár el is lehet felejteni. Ha valakiben most felhorgad a kétség, hogy mégsem,
annak figyelmébe ajánlom a Napster
ellen annak idején felvonultatott gazdasági és jogi apparátust. Annak
összehasonlítását a Budapesten közteret lezáró taxisok lehetőségeivel. Majd
azt, hogy mennyire nem létezik közösségi médiaszolgáltatás, illetve
zeneletöltés az említett rendszer 2001-es, első körös, majd fellebbezett, lezárása óta. Vagy, akár, 2011 óta. Tehát az internet
irányából megközelíteni ezt a kérdést elég furának tűnik. Különösen olyan
olvasatban, hogy minderről a hatalom gondoskodjon a taxisok kedvéért. Ilyen
szempontból a főpolgármestertől elég realista az a válasz,
hogy: „a fővárosnak nincs hatósági eszköze és fizikai lehetősége arra, hogy az
Ubert betiltsa vagy lekapcsolja”. Már amennyiben a a netes alkalmazásra is
gondolt.
Nem vitatva, hogy a hivatásosokat a hatalom, ilyen-olyan
ötletekkel megóvta a piaci versenyben való hatékony részvételtől. Ennek alapján
azt vártam volna, hogy a főpolgármesternek, netán a törvényhozásnak benyújtott
petícióban tiltakoznak a saját versenypozícióik javítása érdekében. Mégpedig
nem azzal, hogy mindenki más versenyhelyzetét tessék lerontani az aktuális
szintre. Mert azért lássuk be: ha nem sikerül versenyképes áron, versenyképes
szolgáltatást biztosítani, akkor az Uber helyett lesz más, másként. Legfeljebb.
A „dögöljön meg az Uber, illetve tehene
is” szólama meg elszáll. Szóval valahogy olyasmit gondoltam várni, hogy a
taxistársaságok a drosztpénz csökkentésével, netán eltörlésével, és hasonlókkal
rukkolnak elő. Talán ez a várakozásom azt is jelzi, hogy nem ismerem a taxis
rendszereket, csak a „túloldalról”.
Arról az oldalról, ahol a gyorsabb, biztosabb és olcsóbb
megoldásokban érdekeltek az emberek. Erről az oldalról pedig a fentieken kívül
még a bizalom játszhat. Nem az elvi, hanem a valós. Mert ha eljátszadozok a
gondolattal, hogy egy helyismerettel nem rendelkező magyarul nem igazán tudó turista,
éjjel hova fordulhat a panaszával, akkor kétségeim vannak. Aziránt is, hogy
fordulna-e panasszal. Ahhoz ugyanis annak kellene feltűnnie, hogy mondjuk a
Déli pályaudvartól a Nyugatiba nem Kelenföld érintése a legrövidebb út. De ez
csak egy hipotetikus példa. A saját korábbi példám tulajdonképpen happy enddel
zárult. Némi duzzogással arra, hogy jó nekem a BAH-csomóponton is áthaladni egy
új-budai kitérő helyett, és némi kioktatással arra nézvést, hogy mikor kellett
volna szólnom a kártyával való fizetési szándékomról. S igen, megalkuvó voltam.
Éjjel, hulla fáradtan, annak örülve, hogy hazaértem, a fenének volt kedve
tipródni taxissal. De mint írtam, biztos minden más taxis talpig becsületes,
sosem „autókáztat” meg senkit, és mindig csak úgy tukmálja a nyugtát, számlát a
kedves vendégre. Akinek előre nyitja az ajtót, készséggel pakolja ki és be a
kofferjét. Csak az a néhány többi ne lenne. Talán használna a szolidarításnak
is. Amikor esetleg rászorulnának a lezáráskori anyázások közepette.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése