Nicolas Poussin (1634-1635): A szabin nők elrablása |
Március 8. Nemzetközi Nőnap. Immár
évtizedek, pár év híján egy évszázad óta. Gyökerei mélyre nyúlnak, miközben
sokszor a feledésbe is merülnek. Maradnak a csokrok, a jókívánságok. Az
előbbiek kedves gesztusok. Az utóbbiak pedig sok nőre ráférnének.
Megvalósulásként. Azoknak is, akiknek nem kell, nem kellett a „Szerelmem,
Szarajevó” világát megtapasztalnia. Vagy nem kell a nőnapi gyökerekhez vezető
harcokat megvívnia
Mert a nőknek szentelt, és az ENSZ által is
nemzetközinek elismert emléknap valóban emléknapként indult. Egy kifejezetten
mozgalmi, munkásmozgalmi és harcos múltra emlékezve. Harcolva az egyenlő munka
egyenlő bérezéséért, a jog előtti egyenlőségért, és általában a társadalmi
egyenlőségért. Azért, hogy kitörjenek a nők a másodrendű államalkotói körből. S
abból a szerepből, ami a házcselédség valamint a két lábon járó inkubátor,
illetve a pörköltet is készíteni képes guminő koordinátái közé szorult. A közel
évszázados „eredményeket” jelzi a női ingyenmunka
mértéke. Esetleg az a szemlélet, mely Varga
István, illetve Balogh József jóvoltából a magyar országgyűlésből is
visszaböfög. Ahol annyira beágyazódott valamiért a Monty Python csapat által
is többször karikírozott szemlélet, hogy még a Fidesz női képviselői is
megszavazták a nőverő képviselő ellen tiltakozók megbírságolását. Azért persze
remélem, hogy őket is virággal köszöntik otthon. Két ménkű nagy és, a vargai
szemlélethez igazodva, ágyba döntő pofon helyett.
Miközben március 8.-a alkalmából
emlékezzünk meg azokról is, akiknek inkább az utóbbi jut ki. Azokra is, akiknek
az indulatok levezetésének tárgyi elszenvedése jut. A fizikai
kiszolgáltatottsággal visszaélve. Nem csak hazánkban, hanem a világ sok helyén.
Gazdag és szegény országokban, gazdag és szegény családokban egyaránt. Mert a pénz
nem csak nem boldogít, de bölcsebbé sem tesz. Legfeljebb pénz hiányában nehezebb
szellemírók által megírt, világvégi helyeken megvédett szakdolgozatokra épített
karrierekkel villogni. De az, aki ostoba, és agresszív, alulszocializált
hatökör, abból az így megvett, esetleg politikai nyomással kicsikart diploma
sem csinál humánus, a másikat egyenlő partnernek tartó, szociálisan érzékeny
embert. Bár, ez nemtől függetlenül igaz. Úgyhogy a végzettségekkel kapcsolatban
inkább a tanuláshoz, a valós képzettséghez való egyenlő jog kapcsán inkább
ennek egy sajátos árnyoldalának elszenvedőire emlékezzünk. Azokra a
diákprostituáltakra, akik között a lányok kétségtelen túlsúlyban vannak. S akik
más módon talán egyáltalán nem juthatnának hozzá azokhoz a képzésekhez, melyek tananyagában talán a képzési jog egyenlőségi frázisai
is szerepelnek.
Miközben az, ami a bevezetőben említett
film témáját is adta, sokszor egészen más pufogtatásoktól hangos. A háborúk, és
a csapatmozgások civil áldozatai között a nők sokszor voltak felülreprezentáltak.
Nem csak a halottak között. Az élők, túlélők között is. Ahogy azt már Róma
alapításának legendája is elmeséli a szabin nők elrablása kapcsán. Aminek több
köze van a hordák túlélő emlékeihez, mint az emberi viselkedéshez. Ahogy a
győztes horda tagjai, a hímek leölése, elűzése után, magáévá teszi a
nőstényeket, úgy jelenik meg a tömeges nemi erőszak a háborúkban. Szinte
tradicionálisan. De ettől még korántsem emberszabásúan.
Emlékezzünk tehát két nőnapi csokor között
a szabin nők késeibb utódaira is. Legyenek akár a gazdasági hidegháborúk, akár
a fegyveresen tüzes poklok áldozatai. Különösen, mivel az előbbiből kijut a
határon belül, az utóbbiból a határon kívül sokaknak.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése