A napokban, az internet egy
zugában, masszív vita alakult ki egy olyan téma kapcsán, amiről sokan tudnak,
és még többen vélnek tudni. Ez utóbbi miatt különösen problémás lehet, mert vakvágányok
egész erdejébe vihetnek el a blikkfangosnak szánt, de elfogulatlannak álcázottan
elfogult írások. Nem azért, mert a vélemények ne lehetnének szabadok,
elfogultak. Hanem azért mert felesleges úgy csinálni, mintha bárki a bölcsek
kövét forgatná az ujjai közt.
Így, rögtön az elején leszögezem,
valamint közhírré teszem, hogy egyrészt sosem voltam béranya, illetve bértelen
anya sem. Másrészt nem vagyok az esküdt ellensége a béranyaságnak. Ahogy a
nyílt örökbefogadásnak sem. Ahogy annak sem, ha egy újszülöttet fogad valaki
örökbe. A gyermek számára egyáltalán nem biztos, hogy a befogadó családban,
pusztán ettől az aktustól, kevésbé lesz emberhez méltó élete. De, mint
megtudtam a viták során, hogy ez szinte részletkérdésé silányulhat a viták hevében.
Holott a béranyaság is elsősorban a gyermekről szól. Akkor is, ha a 168óra
honlapján közöltek (jegyzé: Parászka Boróka) pontosabban az ott idézett, béranyaszolgáltató
vállalkozó szerint kizárólag a pénzről szól ez a történet. Holott éppen a cikk
egy másik részében, az idézett béranyák szerint, ez a szülésről, a gyermek
odaadásáról is szól. Vagy inkább szólhatna.
Igaz, akkor mind a két oldalt
meg kellett volna keresni, és lehetőleg sok megszólaló véleménye alapján levonni
valami következtetést a kérdésről. Egy pillanatig sem vitatva, hogy az olyan
címadás, mint a „Nyomorúságon
hízik a béranyaipar – Az új kaukázusi krétakörben azé a gyerek, aki akarja”
sokkal több kattintást vonz, mint egy szerényebb. Mondjuk olyan, hogy a „Béranyaság egy grúz vállalkozó és néhány
béranya szemével”. De ez legyen a szerkesztőség problémája. Miközben, ha
eltekintünk a hétköznapok nyelvhasználatában tapaztalható pejoratív
felhangoktól, akkor az „aki akarja”
kitétel egy nagyon fontos kérdést érinthet. Mert a béranyaság is arról szól,
hogy általában az áldoz rá pénzt, aki nagyon akarja azt a gyereket. Jól mutatja
ezt egy lassan hét éve megjelent másik
írás egyik betétje.
Noha a keretet szolgáltató
cikk ebben az esetben is szól a pénzről, megszólaltaja a „másik oladalt” is. Nem feledkezve meg arról sem az egyébként 2011-es
cikkben, hogy azért a szívességből, pénzért, lojalitásból kihordott gyermekek történetei
a történelem számos korszakában felbukkantak. A konkrét írásban pedig a
béranyán kívül megismerhettük Laurát is, aki egy méheltávolítás után szorult rá
arra, hogy egy béranya segítségét vegye igénybe. A 2011. februári helyzetnek
megfelelően akkor még Romániát jelölve meg „forrásországnak”. Mert hazánkban akkor
is tiltott volt. Hivatalosan. Míg Románia mellett Indiát említik meg olyannak,
ahol a béranyaság elfogadott dolog, és így felkereshető célpontjai lehetnek
azoknak, akik ilyen módon szeretnének gyermeket.
A helyzet annyiban
megválozott, hogy Romániában a külföldiek számára elérhetetlenné tették ezt a
fajta családtervezési megoldást. Egy idén februári
tudósítás alapján legalább is. Eszerint Ukrajnában, Kaliforniában és
Oroszországban megengedett a kereskedelmi célú béranyaság. Miközben eszerint a
hír szerint Thaiföld, India, Kambodzsa, illetve Nepál a külföldiek előtt
ajtókat bezáró országok listájában látszik szerepelni. Ahogy Románia, Izrael,
Hollandia, vagy Belgium is. Ami miatt a szomszédos ország megérdemli a
figyelmet az egy kis hírbetét. Ami arról szól, hogy 2014-ben letartóztatták egy
Temesváron működtetett magánklinika fenntartóit. Akiknek a hírek szerint magyar
béranya is dolgozott. Valamint nyilván kuncsaftjaik is voltak. Ami világosan
jelzi: a tiltás korántsem oldja meg a családok problémáit. Magánvéleményként
hozzátenném: csak az árakat hajtja fel. Akár formálisan, akár informálisan.
De azt is jelzik az itt
említett, és kétségtelenül kiragadott, de magyarul is elérhető, írások, hogy a
kérdés korántsem egyszerű. Sem a béranyaságért fizetők, sem az azt vállalók
oldaláról. Akik között magányosak, illetve családban élők egyaránt lehetnek.
Olyanok is, akiket elsősorban a segítő szándék vezet, és egészen biztosan
vannak olyanok is, akiket csak a pénz vezérel. Ahogy a szervezők, közvetítők
között is lehetnek különböző attitűddel indulók. Vagy ahogy a béranyaság egyik fellegvárának tartott Indiában például a gyermektelenség egyfajta negatív bélyeg egy családon. Olyan képet festeni inkább a
szemellenző mértékét jelenti, ami egyértelműen negatívnak, pénzsóvárnak tekinti
az egyik, és emberileg ledarált, kiszolgáltatott félnek a másik oldalt. Egy
pillanatig sem vitatva, hogy ilyen is van, meg olyan is. De valószínűleg nem
csak Grúziában, hanem mindenhol. Hozzátenném: szinte mindenhol, ahol a
haszonelvűség, a humánum, illetve az intimitás határmezsgyéjének ösvényein
lépkedünk. Véradástól a feleségvásárlásig.
Azt hiszem a határt nem is
igazán ott keresném, hogy pénzért vagy anélkül. Az emberi döntés szabadsága,
illetve annak sérülése lehet az a pont, ami vízválasztó lehet. Ha például a gyermek szülését vállaló nő életét, egészségét veszélyezteti. Ha a gyermek kényszer
hatására születik például. Akkor is, ha a kényszer fizikai, és akkor is, ha „csak”
egzisztenciális zsarolás. De ebben az esetben nem igazán tennék különbséget aszerint
sem, hogy a „megrendelő” külföldi,
vagy a kihordó anyával egy országban él-e. Így a grúz béranyák helyzetét sem
emelném ki az indiai, a román, a kanadai, vagy bármely más országban élőké
közül. Azok is nők, és azok sem kevésbé pártolandók, ha rászorulnak.
Miközben tudom: az egzisztenciális
zsarolást rá lehet húzni a világ szegényebb régióiba telepített központokra.
Mondván, ott olcsóbban megszámítva szerveznek be béranyákat. Ebben lehet
valami. De, elkerülendő a hétköznapi szemforgatást, az összes szegényebb régiókba,
a humán erőforrások olcsóbb volta miatt, beruházót kéretik megkövezni. Önként
eldobva mindent, ami ilyen régiókban készül. Természetesen, ugyanezzel a
mozdulattal, hazánkból is kitiltva minden beruházót, aki ilyen okokból érkezik.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése