A magyar oktatással
kapcsolatos mai médiavízcsapokból a PISA-eredmények éppen aktuális
cseppjei potyognak. Rendszerint olyan felütéssel, hogy mindenről a
jelenlegi kormány tehet, illetve a magyar diákok a fasorban sincsenek. Mármint
abból a szempontból, a kollaboratív problémamegoldáséból, amit az OECD
ma publikált összefoglaló tanulmánya elemez.
A szalagcímekbe talán nem fér
be minden elemzési szempont, vélemény megemlítése. Így érthető, ha az adatok
egy része kicsit hátrébb sorolódik. Ilyen adat például az, hogy nem tegnapi
adatok, hanem 2015-s adatfelvételek alapján készült az elemzés. Kicsit még
hátrébb azt is általában megemlítik, hogy ilyen vizsgálatokból nincs valós referenciaérték.
A korábbi 2012-s elemzések ugyanis az egyéni problémamegoldási készséget
mérték. Az együttműködésen alapuló, közös munkát, közös gondolkodást
feltételező vizsgálatot ezzel kicsit bajos összehasonlítani. Ettől persze még
koránt sem kell büszkének lenni a magyar fiatalok eredményeire, de valójában
nem tudjuk tiszta szívvel azt mondani, hogy most romlott el minden. Amit
egyébként az idősebb generációk tagjai akár a saját emlékeik alapján is
értékelhetnek.
Ha politikai, illetve biológiai
amnéziát kicsit félre tesszük, akkor valójában már az 1960-as években is az
egyéni eredményeket díjazta az oktatás. Annak idején az egyetemi felvételen
kedvezményt nyújtó szaktárgyi versenyek is az egyéni problémamegoldást
favorizálták. A nagy oktatási reformként köztudatba vert új szelek által
idefújt tesztalapú képességfelmérés elharapódzásával ez a helyzet valószínűleg csak
romlott. A sablon-orientált eredménymérés ugyanis nem igazán kedvez az intuitív
gondolkodásmód kialakulásának. Anélkül meg hibádzik a problémamegoldás
képessége is. Mármint akkor, ha a problémát nem lehet belefektetni Prokrusztész
szellemi ágyainak egyikébe. Ha ehhez még hozzájön a közös gondolkodástól távol
tartó mérési rendszer, a fetisizált frontális oktatás, akkor a közös bölcsesség
ötletei sem segítenek.
Ellenben tesztlapkitöltésre
szocializáló oktatás még a frontális oktatással szakítva sem sok eredményt hoz.
Aki nem hiszi, próbálja ki. A diákokból kialakult csoportocskákban nem egy
esetben nem a probléma megoldásáról kezdődnek a viták, hanem a kiválasztandó
válaszlehetőségek valószínűségeiről. Az egyéni tippeléseket a közös tippelés
váltja fel. Megpróbálva kitalálni a teszt összeállítója által elvárt választ.
Amiben valószínűleg nem kis szerepet játszik, hogy a tanuló értékelése továbbra
is egyéni. No meg aztán, az egyéni, sablon alapján nem értékelhető válaszokkal
csak a baj van. Felkészülést, egyéni döntést vár el a javítása a tanár
részéről. A döntés megindoklásának a képességét, illetve az erre való
hajlandóságot. Ellentétben a kipipálható kulcsszó-listákkal, illetve előre
definiált „A,B,C,D” válaszokkal.
Amikor tehát a 2015-ös adatok
alapján megállapítjuk, hogy a hazai diákság közös problémakezelése nincs az
OECD-tagállamok átlagánál sem, akkor ez nem egy olyan eredmény, amin nagyon meg
kellene lepődni. Könnyű szívvel még csak a jelenlegi kormányra sem lehet emiatt
ráteríteni a vizes lepedőt. Mert a közleményekből rendre kimaradni látszik,
hogy a 2015-ben 15 éves tanulók eredményeit szemlélhetjük. Ez azt jelenti, hogy
olyan diákréteget vizsgál, akiket esetleg már 2003-2004 körül elkezdett
idomítani az oktatási rendszer aktuális intézménye. Annak érdekében, hogy már
az iskolaérettség felmérésekor megfeleljen az „ülj le, állj fel, egyél, aludj, tanulj, felelj” idomítási rendszernek.
Olyan tanerők vezetésével, akik már akkor is a maradványelvű pedagógusképzésből
szabadultak be az iskolákba.
Mérhetetlen tisztelettel az
iránt a kisebbség iránt, aki igyekezett, és képes volt szakítani a tanárok
tanáraiba szocializált ketreccel. Már csak azért is, mert ezeknek a tanároknak volt
mindig köszönhető, hogy a diákok jelentős része jelentősebb sérülés nélkül képes
átvészelni az iskolapadban töltött éveket. Megőrizve kíváncsiságot, a másik
felé fordulás képességét, a közösséget építő szemléletet, és általában azokat
az értékeket, amelyek hiányára aztán illik nagyon rácsodálkozni a későbbiekben.
Mint például a jelen felmérés esetében is. Annak a felmérésnek az esetében,
amely nem kis részben a várható elvárások változásaihoz való alkalmazkodás
képességét hivatott felmérni. Amely várható változásokra az a tendencia látszik
jellemzőnek, hogy a rutinszerű, leginkább betanított munkásként elvárt
képességekkel szemben növekszik a rutintól eltérő helyzetek csoportos, illetve
analitikus kezelési készségének a jelentősége.
Amikor a PISA-eredmények
fényében értékeli valaki a jelenlegi kormány jelenlegi oktatáspolitikáját,
akkor valójában nem feltétlenül a 2015-ös, évtizedes salakhalmokat görgető
pillanatfelvétel a legnagyobb probléma. A jövő szempontjából sokkal nagyobb
gondot jelenthet az a képzési
gettósítás, amely a jövőt alárendeli az ipar pillanatnyi igényeit
kiszolgáló középostoba
szolgaréteg „kinevelésének”. Parragh László ajánlásával.
Ugyanakkor ezen egy szimpla
kormányváltás sem segítene. Pont azért, mert a tanerők, a maguk
beidegződéseivel, a szülőket nem feltétlenül partnernek tekintő, a diákokat
egyénileg versenyeztető, a tanulókat a kényelmes tesztfeladatokkal minősítgető
szemléletével maradnak. Kivéve a kivételeket. Akik arányáról már csak azért sem
igazán van képe az átlag szülőnek, mert számára az iskola mindig az adott
tanári kart jelenti. Meg azért sem, mert a tanároknak nincs „PISA-jelentése”. Holott talán az sem
ártana. Ahogy egy széles bázisú politikai konszenzus sem ártana. A néhány
évenként megrángatott iskola-, tanárminősítés-, és oktatás rendszere helyett.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése