Talán a meleg teszi, de egy kicsit amolyan „bezzeg az én
időmben” hangulatba kerültem annak olvastán, hogy az Emberi Erőforrások
Minisztériumának felsőoktatásért felelős államtitkára Felsőrajkon
vendégszerepelt. Olyanokat nyilatkozott ugyanis, amelyektől magam is elindultam
egyfajta időutazásra. Bár ez alighanem semmi ahhoz képest, amelyet az ország
hajt végre.
Arról van szó, hogy annak idején, az én időmben, a
szakképzés még képzés volt. Szakilag és képzésileg is. Az 1970-es élvek második
felében a szakközépiskola ugyani szakiskola és középiskola volt. Nem csak abban
az értelemben, hogy mi volt a kapufélfán levő címeres táblán, hanem tartalmában
is. Már akkor is sokan nosztalgiáztak a technikumok után. Mely nosztalgiát az
volt csökkenteni hivatott, hogy a szakközépiskolát végzettek előtt nyitva volt
a technikusi vizsga. Nem pontosan így hívták, de akkor is. Tehát az, aki egy
kertészeti szakközépiskolába járt az kétféle bizonyítványt kapott. Egyrészt
kapott egy szakmunkás-képesítést. Másrészt kapott egy érettségi bizonyítványt.
Mely bizonyítványok alapja egy olyan vizsgarendszer volt, amelyben a gyakorlati
vizsga a szakmunkás-képesítéshez, és egy elméleti az érettségihez egyaránt
helyet kapott. Nem zárva ki azt, hogy olyan érettségit tegyen valaki, amely
egyben az egyetemi felvételinek is megfelelt.
Innen a mai nap felé utazva az időben még emlékszem arra
az értetlenségre, amellyel a fiaim képzése során szembesültem. Ekkor tudatosult
az, hogy a szakközépiskola ad ugyan egy érettségit, de szakmunkás-papírt nem.
Így a közgazdasági szakközépiskolában járók elmehettek ugyan egyetemre, de egy
bukott felvételivel két szék közt, a könyvelői pálya mellett találhatták
magukat. Utána olvasva sajnos kiderült: ez egy általános állapot. Melynek
ingáját később sikerült egy olyan irányba lendíteni, amely a jelek szerint a
szakmaiságot látszik középpontba helyezni. S amely mára egyre inkább ki akarja
iktatni a szakképzés környékéről is az általános, és ugyanakkor középszintű
ismeretek megszerzésének a lehetőségét is. Nehogy már egyetemre mehessen az,
aki kistinédzserként nem döntötte el, hogy mi lesz, ha nagy lesz. A szakmai
képzések szinte biztosan nagyon magas színvonalúak ezeken a helyeken.
Erre a következtetésre akkor kellett jutnom, amikor
megpróbáltam egykori középiskolámba visszamenni, hogy tanítsak. Másra nem is
tudok gondolni annak alapján, hogy egy mérnöktanári diploma, és egy, a
szakmához kapcsolódó egyetemen megvédett doktori cím nem volt elegendő
képzettség ehhez. Mert ellenkező esetben csak az lenne a megfejtés, hogy a
teljesebb időutazás során, 2013-ban, ismét a feltétlen PÁRT-lojalitás és
hasonlók jutottak kiemelt szerephez. Ami a hihetetlen magasan ívelő képzést
illeti, azért vannak kétségeim. Nem a személyes tapasztalatok, hanem a napi
hírek nyomán. Annak ellenére látszik a szakképzés a „még indultak” közt
leledzeni, hogy szinte biztos vagyok: nem a tanárok hülyültek el egyik évről a
másikra. De valószínűleg egyik öt-évről sem a másikra. Ha tehát a szakképzés
társadalmi megítélése, presztízse folyamatosan csökkenni látszik, akkor
valószínűbbnek tűnik, hogy a jelenség mögött egy erősen elcseszett
oktatáspolitika áll. Ami nyilvánvalóan visszahat a képzésre jelentkezőkre is.
Amikor magam végeztem az akkor igen hosszú nevű, ma Varga
Márton nevét viselő szakközépiskolában, akkor igen komoly rang volt oda
bekerülni. Pont azért, mert egy erős szakmai képzés mellé kaptuk az érettségit.
Volt út az egyetemi és volt út a szakmai karrier felé is. Igen, a diákok közül
nem kevesen morzsolódtak le. Akár végérvényesen is. De akkor, ha a szakképzés,
akár az egyetemi szintű szakképzés a pályára alkalmatlanok ejtőzését is
lehetővé teszi, akkor egy idő után jobbára azok fogják felkeresni ezeket a
helyeket. Akkor is, ha a tanárok vért izzadva próbálnak védekezni ez ellen a
helyzet ellen. Mert a külső szabályozók beszorítják az iskola lehetőségeit, és
beszorítják a végzettek lehetőségeit.
S ezért olvastam kifejezett mélyütésként azt, amit
Palkovics nyilatkozott Felsőrajkon. Az egyetemi képzési központ ugyanis lehetne
egy nagyon szép gondolat. Akkor, ha egyfajta felvételi előkészítő gyanánt
szolgálna. Ezzel semmi baj nem is lenne, és akár beleférne abba a koncepcióba
is, amelyet mintegy egy éve emlegettek. Eszerint a „felsőoktatási
stratégia egyik kitűzött célja, hogy azoknak az állampolgároknak is lehetőséget
biztosítson a felsőoktatásban való részvételre, akik az ország hátrányos
helyzetű régióiban élnek, és településük közelében nem található felsőoktatási
intézmény”. Még akkor is, ha már ez az idézet is egyfajta helyhez kötés
árnyait veti előre. A jelen közlemény esetében az egyetemi előkészítő jellegnek
végképp ellentmondani látszik a tudósítás egy másik mondata. Eszerint Palkovics
azt mondta: „A fiataloknak meg kell
kapniuk a lehetőséget, hogy szakmát, szaktudást szerezzenek, amellyel
hozzájárulnak a családi gazdaságok sikereihez”.
Ennek az egyik olvasatával tulajdonképpen semmi baj nincs.
Elsőre legalább is. Az sosem árt, ha valaki nagyon komoly szakismeretek
birtokában vállalkozik a mezőgazdasági munkára. Kevesebb csalódás éri, és
megtanulja: a jégeső ellen nincs békemenet és ima sem. A másik olvasattal van
baj. Azzal, hogy Palkovics azzal számol: ezeket a fiatalokat ki sem engedik a
családi gazdaságok kereteiből. Ez egyfajta képzettségi röghöz-kötést jelenthet.
Egyfajta zsellérnosztalgiának a jegyében. Amely csak növelni képes a vidéken
élők kiszolgáltatottságát. S amely zsellérnosztalgia nagyban hozzájárult ahhoz,
hogy a „rendszerváltást” követő kormány regnálása után szinte kő kövön nem
maradt abból a magyar mezőgazdaságból, amely képes volt egy teljes feldolgozóipart
is ellátni alapanyaggal. Amelynek pusztulásához elegendő a magyar
konzervgyárak, cukorgyárak, a növényolajipar helyzetét megtekinteni.
Illetve hopp, van egy harmadik olvasat is. Akkor, ha az
MTI elírta a tudósítást, és a családi gazdaságokat nagybetűvel kell érteni.
Imígyen: „Családi gazdaságok”. A
mondatot pedig úgy értelmezni, hogy a fiatalokból a kiemelt Családok
gazdaságait majdan fenntartó szolgaszemélyzet kinevelése a cél.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése