Néha, talán nem véletlenül, van olyan érzése az embernek,
hogy komoly kutatások zajlanak olyan langyosvíz-források számszerű
megközelítésére, amely kutatások szinte hétköznapi trivialitásokat rajzolnak
körbe. Legutóbb az iskolások olvasási hajlandósága, illetve a kötelező
olvasmányok körének, a HVG-n egy éve hírül adott, most ismét elém keveredett, megközelítése kapcsán támadt
ilyen érzésem.
A felvezetésben is megelőlegezve azt a konklúziót, hogy a
„14-18 évesek szerint az irodalmi
szövegek általában nehezen érthetők, ugyan fontos dolgokról szólnak,
tanulságosak, de régiek”. Akinek ez a megállapítás újdonság számba megy, az
igen ritkán tekint kritikusan vissza a saját kötelező olvasmányaira, és
nagyjából fogalma sincs a jelen iskolák kötelező olvasmány-palettájáról. Amely,
a nagy nemzeti unalomgerjesztők felvételétől eltekintve, alig változott azóta,
hogy egy hosszabb betegség kellett a Jókaitól kiszignált veretes mű
átlapozásához. Mert olvasmányélménynek aligha volt nevezhető a már akkor is
inkább régies, terjengős, körmondatokba veszőnek tűnő fogalmazás. Azonban
mégsem beszélnék le senkit arról, hogy az említett kutatás részleteit
elolvassa. Gombos Péter, Hevérné Kanyó Andrea és Kiss Gábor szerzőségével fent
van a neten. „A
netgeneráció olvasási attitűdje” címmel. S annyiban mindenképpen érdekes,
hogy tényleg számszerűsítve, és napjaink viszonyai közé transzformálja azt, ami
egy évtizede is nagyjából tudható volt.
Akkor 2005-ben bátorkodtam megjegyezni a tanárképzés
során, hogy valami alaposan el van szúrva a köztudat formálása kapcsán. Egész
konkrétan kitérve arra, hogy a kötelezőnek kikiáltott olvasmányok jó része
inkább elidegenít az olvasástól, mintsem kedvet csinál hozzá. Ez az évtizedes
dolgozat ugyancsak fent van az interneten. „Köztudatmódosítás?” címmel. Abban
elolvasható, többek között, az a felvetés, ami szerint:
„Ám mindennapjaink köztudatára nem századokkal,
korszakokkal korábban élő, a maguk korának elismert nagyjai vannak legnagyobb
közvetlen hatással. Bárki kipróbálhatja, hogy nagyobb számban Rejtőtől vagy
Pliniustól hall e szállóigéket az utca emberétől. Így abban az esetben, ha az
olvasást, az irodalomtanítást nem a napi életben gyakorlatilag értelmezhetetlen
vagy kényszerértelmezett szerzők és művek kötelező dogmaközvetítőjének
szeretnénk tudni, akkor aligha a legjobb megoldás leragadni az irodalmár-könyvespolc
nagyjainál. Mert az olvasás innentől nem lesz más, mint kötelező gyakorlat. A
napi közéleti köztudatban eligazító, azt értelmezni segítő mankó helyett egy
teljesítendő és sablonos elvárás-rendszer. Beléptetve és kiélezve a
"kötelező olvasmány" szindrómát. Mert miközben a köznapokban a már
említett Rejtő Jenő, Asimov, Tolkien, az iskolákban Harry Potter és a többiek
gyakorolják a közvetlen hatást, az iskolai oktatás maga évekkel, évtizedekkel
lehet lemaradva.”
Amely felvetés nem igazán mond ellent annak friss
kutatásnak, amelyről most érkezett hír. S amely összecsengés egyben azt is
jelenti, hogy az irodalom tanítása, az olvasás megszerettetése terén nem
történtek korszakos változások. Miközben továbbra is igaznak gondolom, hogy az
információk java része olvasott információként terjed a világhálón. Még akkor
is, ha egyáltalán nem becsülném le sokszor magasra értékelt képi információk
terjedését sem. Azonban talán érdemes figyelembe venni, hogy az írott szöveg is
képi információként indul el a szemen keresztül. Nem lévén neurobiológus nem is
szeretnék ezen a számomra vékony jégen messzire menni. Azonban ahhoz nem kell
talán messzire rugaszkodni, hogy belássuk: a teljes képi feldolgozás
szájbarágósabb, mint az ahhoz képest meta-információnak tekinthető leírás. Mely
utóbbi több szabadságot ad a képzeletnek. Több lehetőséget ad a korábbi
tapasztalatok alapján történő értékelésnek. Vagy akár csak a főhős külcsínjét
érintő elképzeléseknek. Miközben egy mindent képi információként közvetítő
kommunikáció nem biztos, hogy hatékony információközvetítő. Talán nem véletlen
az, hogy a piktogrammok, a maguk nyelvfüggetlenségükkel igencsak
leegyszerűsítettek.
Hasonló leegyszerűsödés különben az írott nyelvben is
zajlik. Ahogy lezajlott korábban is. A képírást felváltotta a betűírás. A
betűkből álló szavak, illetve szótagok egyfajta meta-kommunikációs elemekké
kondenzálódása pedig az SMS-nyelvek megjelenése óta zajlik. Igencsak megnövelve
az írott szöveg „információsűrűségét”. Amely, szerintem, egyáltalán nem
értékeli le szerintem az írott szöveget, vagy akár a könyvek jelentőségét.
Már csak azért sem, mert az említett, koncentrált
információt ott belül le kell fordítani. Amelyhez továbbra is szükség van a
szöveg értelmezésének képességére. Amely továbbra is egy tanulási folyamat
része. S amelyet, akár a kortárs csoportok hatása, akár a hétköznapi
kommunikáció úgyis kikényszerít sokakból. A tanár legfeljebb kimaradhat ebből,
de meggátolni nem tudja. A kimaradása azonban vesztessé is teszi. Ahogy
vesztessé teszi az is, ha a diákság valós olvasási igényeit nem veszi
figyelembe. Ha pedig az oktatáspolitika akar erőszakot elkövetni ezen, akkor
lehet egyfajta kettősséget kialakítani, de a sokkal nehezebben mozduló iskolarendszer
könnyen megbukhat ebben a versenyben. Amelyben, a jelek szerint egy évtizede
sem történt sok változás.
A diákok olvasnak, amit akarnak, túlélik az iskolát, ahogy
tudják, és a maguk, különben megtanulható, cset-alapú metanyelvén nyugodtan
röhöghetnek az egészen. Hacsak a tanár nem fordít figyelmet arra, hogy ne
keverje össze a tanítást az idomítással.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése