A nagy egyesített tárgyelmélet Palkovics
államtitkár úr által interpretálva
korántsem új. Május óta azért persze lefolyhatott volna némi agyvíz. Helyet
teremtve azoknak a szárazulatoknak, ahol megvethette volna a lábát az
ésszerűség. No meg a tervezettség. Vagy ezek hiányában a szervezett és
tervezett ellenoldali felszólalás.
A jelek szerint egyik sem
nagyon történt meg. Az Emmi, pontosabban a Nemzetgazdasági Minisztérium
részéről sem sok tervezés történhetett az ügyben. Így eshetett valószínűleg
meg, hogy az új természettudományos tárgykoncepcióhoz leginkább a koncepció
adott. A HVG
szerint legalább is nem áll még tankönyv sem rendelkezésre a tanításához. Ahogy
a tudósításukból kiderül, a tanárok felkészítése sem igazán áll a helyzet
magaslatán. Holott, ha egy szakiskolában, bármelyik szinten, a szakmai
tárgyakra helyezik a fő hangsúlyt, akkor előfordulhat, hogy olyan felkészült
tanár kell a maradék ismeretanyag megkedveltetésére, aki képes is erre. Nem
csak a nyakába lőcsölik, mint egyszeri német nyelvtanárnak az orosz nyelv
oktatását annak idején. Erről a tanárfelkészítésről májusban sem szóltak a
hírek, és a jelek szerint azóta is maradt az egész, ahol volt. Pedig, ha
esetleg sikerülne igazolni, hogy az összevont tárgyoktatás a záloga a
szakképzés színvonal emelésének, akkor talán el is lehetne játszani egy ésszerű
koncepció gondolatával.
De erről aligha van szó.
Egyrészt azért mert a léc olyan alacsonyan van, hogy azt átlépni nem lenne nagy
kihívás. Másrészt azért sem, mert a hatástanulmányok készítése olyan formalista
csökevény, amelyet a mai magyar kormányzat csak a legnagyobb megvetéssel képes
kezelni. Legyen szó bármiről. Akkor meg miért pont a szakképzésben gondolnánk
azt, hogy másként fog működni a rendszer. Így nyugodtan fel lehetett volna
készülni a nagy tárgyegyesítés bevezetésére. Függetlenül attól, hogy annak meg
vannak-e a tárgyi és személyi feltételei. Az, hogy közben esetleg átverik a
diákokat, illetve a szülőket? Hát ez van. Ebben sincs sok újdonság.
Ahogy abban sem, hogy valójában
nyugodtan megteheti a kormányzat, mert érdemi ellenállásra aligha kellett
számítania. Nem is volt május óta. Annyira nem, hogy a Magyar Közoktatási és
Szakképzési Szakszervezet puszta létéről is sokan talán csak most, a HVG
írásából szereznek tudomást. A nagy pedagógus-szakszervezetek közül Galló
Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke pedig hiába magyarázza
most, augusztusban, hogy szeptemberben már kellenének a tankönyvek, meg
elbocsátásoktól tart, meg még a homlokát is ráncolja talán. Gallónénak ott volt
az ötlet felmerülésétől számított, máig tartó időszak arra, hogy ráncolja a
homlokát, és felszólaljon. Netán megmozdítsa a szakszervezeti mozgalmat. Amelynek
biztosan nagy a tehetetlensége, ha a múlt év vége felé bejelentett
szemöldökösszevonási akcióra gondolunk. 2015
novemberét követően a januárra kilátásba helyezett sztrájkból
tulajdonképpen márciusig
sem sok lett. Azt, hogy most egy éves halasztást kért, az nagy ívben le se
bajszintja a hatalom. Okkal. Ha másért nem, akkor azért, mert Gallóné kipróbáltan
nem sokat fog tenni a hatalom ellenében. Ahogy eddig is jobbára a
látszatellenzés szóvirág-hímzőnője volt. Ha egyáltalán megmozdítja a szakszervezetet,
abból október előtt semmi nem lesz. S akkor is talán csak azért, mert a másik
tanári erőcentrum is akkorra gondolt bármit is tenni.
Mert emlékezhetünk rá, hogy
Pilz Olivér, a különben harmatosan gyenge interjújában
októberre ígérte a nyáron aktivált aktivisták mélyvízi úszógyakorlatát. Ami
nagyjából azt jelenti, hogy a jelek szerint a nem-szakszervezeti
pedagógus-mozgalmárok sem nagyon törték magukat a szakképzési problematikák
gordiuszi csomójának átvágásában. Még akkor sem, ha tudom: a zsibbadásig
ismételgetett 12 pontból a második elutasít minden változtatást. Követelve,
hogy a kormány függessze fel a változtatásokat. S azt sugallva ezzel, hogy a
tervezett változtatásokat leszámítva, különben, minden szép, minden jó, és
mindennel meg vannak elégedve. Mely utóbbi pont legalább felmenti a CKP-t, hogy
a különben sem széles körben publikált munkásságában túl nagy teret szenteljen
a témának. Bár, még az is lehet, hogy szentelt. Az, hogy a szülők nagy részének
fogalma sincs a gondosan kidolgozott, a tüntetéseket egy pozitív értéknorma
mellé szólító alternatív oktatáspolitikáról, az nyilván a szülők hibája.
Ahogy nyilván az is, hogy nem
csatlakozhattak százezrével a pedagógusmozgalom vezetői által, a szakképzés
valós megreformálásáért, illetve lassan a megmentéséért, hirdetett, a tanárok
legalább nyolcvan százalékát utcára hívó tömegtüntetéshez. Még a tanévkezdés
előtt. Mert októberben legfeljebb a már megtörtént változások nyugtázására
lehet készülni. Demokrácia-flepnit adva vele a hatalomnak. Amely hatalom
tulajdonképpen hálatelten pillanthat a szakszervezeti és civil vezetőkre.
Októberben már eső után köpönyegként tüntetnek, de igazolják: van itt kérem
demokrácia dögivel. Elvégre lehet tüntetni, ha értelme nincs is már. Meg
szakszervezet is van. Véleményt is mondhat. Hasonló hatásfokkal. Úgyhogy,
minden a legnagyobb rendben van. Nincs itt semmi látnivaló.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése