Tüntetés-est. Keleti pályaudvar. Fotó: EISimay |
A korábbi írásban felvetettem már
a kérdést, hogy vajon mi történne, ha a zemberek a zsigeri bólogatás
helyett a fejüket arra használnák olykor, amire az evolúció szánta. Pár dolog
végiggondolására. Megállapítva persze, hogy a menekültek sem egytől-egyig
szentek. Amibe készséggel kapaszkodik bele a gyűlölet és félelemkeltés.
Holott sok szempontból erre is igaz, hogy
csak le kellene kicsit higgadni, és végiggondolni a helyzetet a „túloldal”
szempontjából. S most egyáltalán nem a sanyarú sors megértését kérem számon.
Aki képes az empátiára, attól a menekültek úgyis kapnak némi együttérzést. Aki
pedig képtelen erre, azt agitálhatnám, míg a világ, meg három nap. Akkor is, ha
szóban váltig hangoztatná a „menekült is ember, és megértem” kezdetű mantrát.
Amiről 2-3 mondattal, perccel később áttérne arra, hogy egyébként sem
szegények, mert tele vannak pénzzel, és amúgy is az antikrisztus földi
képviselői. Ha mégsem, akkor is muszlimok. Ami igaz. A kedves álempatikus
kartárs, ha időt adnak neki, előbb utóbb legtöbbször eljut a szimpla
„muszlimok” besorolástól a „vallási fanatikusok” címke alkalmazásáig. Melyben
megnyugodva, talán már nem is érzi annyira szükségét az empátiának. Nem kis
részben felülve annak a sületlenségnek, hogy a menekültek tulajdonképpen
egytől-egyig az ISIS elveinek európai megvalósításáért keltek volna útra. Ebben
aztán végképpen megnyugszik az ő korántsem empatikus lelkük, és sikerrel
hessentik el gondolkodás démonát is.
Holott valószínű, hogy az útrakeltek
helyzetét csak egy pillanatig végiggondolva komoly kételyeik támadhatnának.
Első körön például az „úgyis van pénzük” kitétel kapcsán. Amely kitétel
különben már az első menekülthullámok kapcsán is jellemző volt. Annyira, hogy
még Debrecen kiválóságának is feltűnt. Arra sarkalva a felmérhetetlen
intelligenciával rendelkező Kósa Lajost, hogy költői kérdésként feltegye az ő
kérdését: „Miért nem jönnek repülővel?” Amely kérdés úgy visszhangzik azóta
néhanap, mint kongó barlangban bedobott kavics zörrenése. Holott az például
elég nyilvánvalónak tűnik, hogy egy háborús helyzetben a légi közlekedés az,
ami a legkevésbé biztonságos. S az első puskalövésektől kezdve válik egyre
kevésbé biztonságossá. Azt sem feledve, hogy a hatóságoktól eltérően a légitársaságoknak
csökkentet ellenőrzési jogosítványaik vannak. De még azt is elképzelhetjük,
hogy akit a cél-ország nem fogad be, az a légitársaságok nyakán marad, Tehát
nem szívesen vállalkoznak befogadási garancia nélküli utasok szállítására. A
garanciát a regisztráció és esetleg a konzuli menlevél együttese jelenthetné.
Ám, miközben Kósa Lajos nagy bölcsen demagógizált, egy alapvető felajánlás
hiányzott a részéről. Az, hogy önkéntesként elmegy regisztrációs irodát nyitni
a válságövezetekben. Biztosítva a regisztrációt azoknak, akik majd repülőre
szállhatnának. HA még lesz akkor repülőtér, és vállalkozó szellemű pilóta.
De ha már a pénznél tartunk. Az érkezők
többsége a saját hazájukban a középosztályt képviselte. Márpedig akkor, ha egy
középosztálybeli magyar mindenét pénzzé teszi, akkor alighanem több zsetonnal a
zsebében indulhatna útnak, mint a közrabszolgáknak kiutalt állami apanázs.
Miért kellene feltételeznünk, hogy egy szír orvosnak nincs meg az az
egzisztenciális háttere, hogy amennyiben futni kell, akkor ne egy szál
papucsban induljon útnak. Azért persze jellemző, hogy Kósa Lajos és szellemi
visszhangjai irigylik ugyan azt, hogy a háborús zónából érkezők nem üres
zsebbel indultak útnak, de sem az indulás okát, sem a megtett utat nem szokták
irigylésük tárgyává emelni. Az esetleg elővillanó mobil telefont ugyan
irigylik, de abba már nem gondolnak bele, hogy ők vajon nem vinnék-e magukkal a
családdal, a külvilággal való kapcsolattartás eszközét. Holott ebbe
belegondolni nem is okvetlen empatikusnak kellene lenniük. Elég lenne csak egy
picit elővenni a józan észt a házi-pálinkás butykos aljáról.
Melyet, mármint a józan észt, elővéve a
vallási kérdésre is választ kaphatnának. Szöget üthetne, például a fejükbe,
hogy az ISIS a vallási fanatizmus talaján áll. Ezért aztán a vallási
fanatikusoknak egy kicsit kevesebb okuk van a menekülésre az ISIS megszállta,
fenyegette területekről, mint azoknak, akik ezt a fanatizmust, vagy akár az
iszlámot, mint olyat elutasítják. Mert Szíriában keresztények is éltek, élnek.
Akár ostromlott
városokat alkotó közösségekként is. A magyar egyház erdőpéteri szárnya igen
komoly bajba kerülhet önmagával, hogy a szír keresztényeket menekültként utcára
dobja, vagy keresztényként befogadja-e? Tényleg szívás lehet manapság Erdő
Péternek, meg az ő érveit szajkózó kultúr-hírónak lenni. De az ide érkező
muszlimok közt sem okvetlen lehet túlsúlyban az ISIS támogatottsága. Az
említettek miatt. Azért, mert az nagyjából azzal párhuzamos állítás lenne, hogy
az 1930-as években a hitleri Németországból a fasiszták menekültek tömegesen.
Egyébként nem lepne meg, hogy a német hasonlatot hirdetőkhöz pont azok hívnának
orvost, akik különben lelkesen szajkózzák az iszlám fundamentalistákról keringő
legendákat.
Így aztán, ha már empátiát nem is lehet
elvárni azoktól, akiknek humanizmusa kovácsüllőével vetekszik, talán pár dolog
végiggondolása még sikerülhet. Még akkor is, ha ezzel kockáztatják az agyuk
áztatásának felfüggesztését az orbáni demagógia langyos kulimászában.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése