Az eduline.hu jóvoltából nagy hír-keletje
lett a „PÖCS”-nek,
mint mozaikszónak, mely mögött nem a Polgári Öntevékeny Csoportot, hanem Pedagógus
Önértékelési Csoportot kell érteni. Az előbbi különben is egy párt neve volt,
mint Polgári Öntevékeny
Csoport Párt. Az utóbbit pedig a tanári besúgórendszer
hírnökeként aposztrofálta a média.
Amely média-beharangozót már csak azért is
hihetőként olvashatunk, mert már évekkel korábban is előfordult besúgás-alapút
sejtető felmondás
egyes tanároknak. Ugyanakkor a jelen helyzet kicsit visszás. Egyszerűen azért,
mert az, aki a tanárképzésben tanultakra megpróbál előítélet nélkül
visszaemlékezni, annak talán rémlik egy olyan fogalom, hogy „önreflexió”. De
arra az esetre, ha nem, akkor pusztán némi gondolatiságra szeretnék hivatkozni.
Nevezetesen arra, hogy a tanórák zömében a „levezető elnök” szerepében tündöklő,
vagy szenvedő pedagógus önmaga képviseli a tanári kart a tanórán.
Következésképpen önmaga tudhatja legjobban, hogy mit tett, vagy mit nem tett a
tanórán. De azért, mert az ember leghatékonyabb felmentője sokszor önmaga, az
önértékeléshez nem árt némi szamárvezető. Ez különben annyira nem újdonság,
hogy az iskolai minőségbiztosítás érintőleges oktatásakor már vagy tíz éve is
hallani lehetett erről.
Az tehát valószínűleg a kisebb
borzasztóságok közé tartozik, hogy a jelen hírben olyasmit olvashatunk,
miszerint: „Az Oktatási Hivatal által
kidolgozott, az ''önértékelési standardokat'' tartalmazó kézikönyvek már
elérhetőek az interneten”. Mellékelve azt a hivatkozást is, amelyről ezek
elérhetők. Melyről némileg különben a szerkesztő
előszó elérhető, és onnan elkalandozva az egyes iskolatípusoknak ajánlott önértékelési
kézikönyvek. Amelyek közül, például a gimnáziumok
számára készültben rákerestem a „Pedagógus Önértékelési Csoport”
kifejzeésre, és nem akart előbukkanni. Holott az „Önértékelési Csoport”, mint
olyan leírása megtalálható a kiadványban. Közben olyasmiket olvastam, hogy „Támop”,
meg „uniós projekt”, meg ilyesmi. Alkalmasint a "Pedagógus Önértékelési Csoport" és "oktatas.hu" kifejezésekre együttesen rákeresve a neten
nem sikerült eredményre lelni. Így, bár nem vitatom, hogy az eduline
glosszaírója megtalálta az Oktatási Hivatal honlapján az említett összetett
kifejezést, de én nem jártam sikerrel. Ugyanakkor a felbontott keresés olyan,
kézikönyvekre utaló, találatokat is mutat, amelyekről már áprilisban is tudott az
internet.
Egyébként a gimnáziumi kézikönyvön kívül a
szakszolgálati és az általános iskolai sem tud az említett PÖCS-feloldásról.
Holott a pedagógiai szakszolgálatoknál kiemelten lényeges kérdés lehet a pedagógus
munkájának minősége, mert hozzájuk tartoznak a „problémás esetek” is. Az
általános iskoláknak szántakat pedig azért tekintettem meg, mert a netes
keresés egyedül egy általános iskola, a „Pétervásárai Tamási Áron Általános
Iskola”, munkatervében
jelezte a „Pedagógus Önértékelési Csoport” létét. Mely iskolát azért, hogy
súlyt fektet a tanári munka minőségének alakulására, felmérésére, értékelésére,
kár lenne meghurcolni, leszólni.
Az érem egyik oldalán tehát ott áll a
hangzatosan beharangozott PÖCS, mint lehallgató-hálózati eszköz. A másik
oldalon, a média-szólamoktól eltekintve, a jelzett fogalomnak egy elég
szegényes előfordulása az eduline.hu –n is hivatkozott Oktatási Hivatal háza
táján. Legalább is a publikus információk körében. Az érem peremén pedig ott
fut körbe az a hatalmi tendencia, ami kétségtelenül kedvez a besúgásoknak, a helyi
személyi kultuszkák kialakulásának, a központi nyaloncnyilvántarási
rendszereknek. S az, ha a média ez utóbbiakról lerántja a leplet: jól teszi. De
biztosan jó, ha a hangzatos címek kedvéért kicsit előre hiteltelenné válik az,
ha okkal verik el a port egy-egy jelenségen?
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése