Furcsa. Amikor már a
fejlődésnek látszó tendencia sem tetszik. De a tálalása, a kezelése szinte
biztosan nem igazán tetszik. Ilyen az, ahogy az otthoni munkavégzést kezeli a blikkfang-ipar.
Beleértve azokat a politikai szereplőket is, akik szinte már örömhírként
kezelik a COVID-19 tündöklését. Holott ez egyáltalán nem egy egyszerű
mutatvány. Még akkor is, ha eltekintünk azoktól az ágazatoktól, ahol az otthoni
munkavégzés nem megoldható.
Ahol, teoretikusan,
megoldható, ott sem megy csettintésre minden. Vegyük először az otthoni
munkavégzés egy speciális esetét, az otthoni tanulást. Az teljesen világos,
hogy az iskola egy szocializációs környezet is. Ezt az otthoni tanulás kapásból
kikapcsolja. Még akkor is, ha látszólag a gyerekek a szünetben is a
telefonjukat nyomkodják. Akkor is, ha a közösségi média számos területen
látszik megváltoztatni, sok szempontból csak látszólag, a személyes
kapcsolatrendszereket. Ennek a látszólagosságnak a boncolásába itt most nem
mennék bele, de még a felnőttebbek esetében sem teljesen mindegy, hogy a
problémák magvát személyesen tudja rendezni valaki, az előzetes csetelések
után. Aki azt hiszi, hogy a gyermekeinél más a helyzet, az szerintem lenézi a
csemetéket. Vagy semmibe veszi? Ossza be! Tekintse bárhogy is, az otthoni
tanulás kommunikációs, szocializációs hatását kár lenne lebecsülni. Különösen,
mert ezt a testvérek, a szülők nem igazán tudják pótolni. De a web-kamera sem.
Miközben természetesen
nem árt szem előtt tartani azt sem, hogy az otthoni tanulás lehetőségének
kihasználása nem a tanulás helyett van, hanem maga a tanulás. Korosztálytól
függetlenül. Ami azt is jelenti, hogy erre alkalmas tananyag kell. Valamint olyan számonkérési rendszer, ami a
lehetőségeket maximálva zárja ki a puskázás lehetőségét. Vagy szorítja azt be
abba a szférába, ahol már többet kell tudni a puskázáshoz, mint a tananyag
maga. Ehhez azonban az kevés, hogy a jobbára frontálisan előadott tankönyvet
felolvassa valaki. Ez csak amolyan szükséges, de nagyon nem elégséges feltétel.
Nem mintha hangzó tananyagokból fene jól állna a hazai iskolarendszer. Ezért
is lehet nagy segítség az olyan kezdeményezés, ami legalább ezen próbál
segíteni. Ugyanakkor pár éve még a komoly digitális eszköztárakat sem sokkal többre
használta sok tanár, mint egyfajta digitális palatáblát. Ami legalább két
dolgot jelez. Még iskolai tartózkodás esetén is komoly, digitalizált tananyag-csomagok
kellenek a hatékony demonstráláshoz. No meg persze olyan pedagógus, aki az
okszerű és hatékony alkalmazására is alkalmassá van képezve.
Az otthoni tanulásnál
ez hatványozottan jelentkezik. Olyan tananyag kell, ami nem csak közvetíti, digitális
tölcsérként, a tanulni valókat, de elég „érdekes” ahhoz, hogy a diák figyelmét
is magán tartsa. Ehhez az, hogy odabiggyesztenek egy web-kamerát, és figyelik a
diákot, mint egeret a labirintusban, az roppant kevés. Ugyanakkor olyan
pedagógus is kell, aki egy virtuális katedrán, webkamerás előadással, a
képernyő kis ablakába „száműzve” is működőképes. Tud elég érdekesen előadni így
is, tud támogatólag segíteni távolról is, és személyében sem feszélyezi a
webkamera előtti megnyilvánulás. Személy szerint szkeptikus vagyok a hazai, ezt
érintő, viszonyokat illetően. Így igencsak nehezen emésztem azokat az
örömködéseket, hogy majd a koronavírus megoldja az oktatás modernizálását.
Lehetőleg egyik napról, de inkább egyik óráról a másikra. Azt, amire egyébként
éveket „felejtettek el” korábban. Ha nem évtizedeket. Nem elfeledkezve arról, hogy akinek eddig nem sikerült a gyermek környezetébe internetet, számítógépet, informatikai ismereteket biztosítani, az nem fogja ezt egyik napról a másikra megoldani. A nagy örömmámorban talán érdemes lenne azt is tudomásul venni: aki eddig hátrányban volt, az most végleg leszakadhat.
Ahogy a felnőttek
otthoni munkavégzésével kapcsolatban is érzek némi szakadékot a valóság és
némelyek, a COVID-19 kapcsán kialakult, lelkesedése kapcsán. Azokban az
ágazatokban is, ahol ez egyébként ma sem ritka, és technikailag is kivihető. S
amelyeknek csak egyike a tanár, fentebb emlegetett, otthonról véghezvitt,
távtanítói munkája. Általánosságban elmondható valószínűleg, hogy az
informatikával támogatott munkák azok, amelyek otthonról is végezhetők.
Nevezzük ezt HO-nak a divatos „home office” rövidítéseként. Sokszor itt is úgy
gondolják, hogy néhány web-kamera csodákra képes. Valamint esetleg egy olyan
program, ami a felhasználó minden ténykedését naplózza. Magyarul:
agyonellenőrzik a dolgozót. Ez nyilvánvalóan biztosítja a fizikai jelenlétet,
és legalább ilyen nyilvánvalóan rontja a hatékonyságot. De legalább drága.
Különösen akkor, ha a napló alapján kell kifizetni a túlórákat. A HO-hoz nem
szocializált munkáltató tehát korántsem biztos, hogy egyik napról a másikra
HO-barát munkáltatóvá válik. Nem véletlen talán, hogy a HO-kompatibilitás auditálható, minősíthető is manapság. De tegyük fel, hogy igen, a munkáltató megugorja.
A másik oldal helyzete
sem sokkal jobb. Otthoni viszonyok között számos külső hatás éri a dolgozót. Az
erkélyen csipegető cinke látványától a gyerekszobát atomjaira bontó csemetéig
bezárólag. Arról a digitális játszótérről nem is beszélve, amit a céges gép
mellé bekapcsolható saját, és otthon sokkal megszokottabb számítógép kínálhat. Olyan
ingereket, alternatívákat kínálva, amik korántsem biztosítják a hatékony
munkavégzést annak, aki nem tanulta meg, hogy miként legyen HO-ban is
teljesítőképes. S ezen az sem segít, ha a munkáltató túlfeszített ellenőrzést
akar gyakorolni. Jobban szolgálva a dolgozó gyomorfekélyét, mint a teljesítményét.
A fentebb emlegetett örömködés tehát itt is ostobaság-gyanús. Az egyik napról
másikra otthoni munkára küldött dolgozó ugyanis csak akkor lesz érdemben is
munkavégző, ha ezt megtanulja. Ami tanulás nem pár másodpercnyi időt jelent.
Ezt azok is megerősíthetik, akik projekt-munkák kapcsán rendszeresen
gyakorolják ezt a „sportot”. Valamint azok is, akik éppen a problémái miatt
menekülnek a projekt-munkák elől.
Aki tehát most a
vírustól várja a korábbi tanulási, képzési hiányosságok varázsütésszerű
megoldását, az olvasson népmeséket. Ott talán még ez is megvalósul egy
csettintésre.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése