Egy hete arról szóltak a hírek, hogy volt egy
tanársztrájk. Most is arról szólnak a hírek, hogy volt valami ilyesmi. Amelynek
kapcsán a PDSZ egy kicsit beismerésbe
került, hogy mesterségük címere nem kis részben a máséval való
csalánverdesés. Míg olvasható olyan vélemény is, hogy szép-szép,
de késő már, és kevés is.
Mely utóbbi véleményben van valami. Nem csak betűk
halmaza, ha már leírták, hanem lényegileg is. Még akkor is, ha csak 2010 óta
hiányolja a tanárok fellépését. Holott valójában, mint azt többször leírtam, a
gondok lényegesen mélyebb
gyökerekkel rendelkeznek. Még akkor is, ha a kétségtelen: Orbánia
oktatáspolitikája az utóbbi évekbe fordult bukórepülésbe. Azzal az oligarchikus
uralkodó-osztályt kiszolgáló, és ehhez a vallást köpönyegként forgató szellemi
sorvasztással, amellyel ostoba, kiszolgáltatott, és szellemileg visszaszorított
szolganépet akar biztosítatni az iskolákkal. Azonban ehhez érdemes számot vetni
azzal, hogy ez nem jöhetett volna létre, ha az iskola világának
kontraszelektált vezetői, gyakorlatilag pártfüggetlenül, és pusztán a saját ülepük
alatti bársonyszékek védelme okán nem szolgálja ki a rendszert. Az a vélemény
tehát, amelyik a tanárokat, mint egységes masszát kezelve, egyben szólja le,
téves. Legalább is, szeretném remélni, hogy téves.
Miközben igen, a tüntetések létszáma, a jelenlevő sokaság
dacára, azt sugallja, hogy a tanárok sem egységesen lépnek fel. Amelyben nem
kis szerepe van azoknak a szervezőknek, akik java része ugyanabból a kontraszelektált
körből érkezett, amelyik aligha véletlenül nem vette fel a tucatnyi
kiáltványpont közé a tanárok alkalmasságának, a társadalmi kontrollnak, illetve
a tanárképzésnek a kérdéseit. Ellenben kiváló terepet kapott arra, hogy a saját
alkalmatlanságát, politikailag olykor elfogadhatatlan gesztusait érő minden
kritikát a tanárok elleni fellépésnek állítson be. Az, amikor tehát olyan
adatokkal találkozunk, hogy a tanárok szakszervezeti szervezettsége alig az
ötödét érinti a pedagógusoknak, akkor azt érdemesebb árnyaltabban kezelni.
Különösen olyan szakszervezetek esetében, amelyek olykor jobban védik a
hatalom, mint a pedagógusok érdekeit. A cselekedetekkel. Mert szólamok szintjén
éppen úgy tele van a padlás, mint a rendszerváltásokat követően a korábbi
ellenállókkal.
Az említett árnyalatokban természetesen nem csak a
szakszervezetek mosódnak bele. Ott van például az egykor többet emlegetett, de
mára erősen fakuló CKP. Amelyik, minő csoda, nem egy évtizede, de még csak nem a
februári tüntetés előtt alakult meg. Még nagyobb csodájára a világnak, azóta
sem tett le a társadalom elé egy bárki számára érthető, az akadémiai világtól
elrugaszkodó, és kommunikálható programot. Ellenben olykor felböffen valaki
abból az irányból azzal: hogy várjatok, mert a szorgos szakik dolgoznak
keményen. Kiválóan alkalmas módon arra, hogy a gőzt szép lassan kieressze. Megosztva
a tanárokat aszerint, hogy ki hajlandó kivárásra játszani, és ki az, aki nem
egereket szülő önérdek-érvényesítő bivalyok látványára vágyna csupán. Akik a CKP
hitelességét sem az elvégzett munka, hanem a személyes ismeretség mérlegén
képesek csak egyensúlyban levőnek érzékelni.
Márpedig az elvégzett munka, ha tetszik a pálya mellől
nézve, igencsak szerény. A szülők százezreit megszólító kommunikáció hiányzik.
Az ennek alapjául szolgáló, és valóban a gyermekek érdekeit szem előtt tartó
alternatív oktatáspolitikai program hiányzik. Akkor is hiányzik, ha annak munkapéldánya
egy szerver oldalfiókjában ott van. Azok számára, akik írták. Meg az ismerőseik
számára. Ezzel a két ponttal különben pont az a két pillér hiányzik, amelyre
támaszkodva nem elvárni lehetne a társadalmi szolidaritást, hanem kiérdemelni.
S amelyek mentén talán nem az oktatási intézményekben dolgozók ötöde érezné
magáénak azt. S amelynek közérthető kommunikációja talán nem ébresztene olyan
érzéseket sokakban, hogy a tanárok valami külön ketrecben élő kaszt kiváltságos
tagjainak tekintik magukat, hanem a köznapilag is a társadalom tagjai. Ha
tetszik robotosai. A maguk társadalmi szerepében. Ahogy a kárpitos, az esztergályos,
a zöldségkertész sem több. De nem is kevesebb.
Ott a pálya mentén, ahova ki se lát a sok, egymásnak
kiosztott vállveregetéstől igen elégedett tanár-szervező. Akiket, a jelek
szerint, szigorúan csak befele figyelő, a pálya mentén ácsorgóknak hátat
fordító, és azokat legfeljebb ostoba kibicnek gondoló mozgalmi sokaság vesz
körül. Holott ez utóbbiak dobják össze azt a pénzt, amiből a tanárt is fizetik,
és akiknek a gyermekeit kellene oktatva nevelni, és akiket meg kellene tudni
győzni, hogy a szolidaritás csokrait dobálják be a pályára. S akik közt nem
egyszer ott vannak azok a tanárok is, akik nem annak az egy ötödnek a tagjai,
akik üres kézzel tartják az üres lapokat, miközben üres szólamokat rögtönöznek
egy társadalmilag egyre üresebb színpadon.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése