A Facebook és
általában, a szinte mindenhova beszivárgó világháló korában, nem egyszer
megfeledkezünk arról, hogy a gyökereket nem egy esetben valahol a fantasztikus
irodalom kertjében keresgéljük. Ahogy a távközlési műholdakat is adottságnak
tekintjük. Holott azok ötlete sem kisebb sci-fi szerző érdeme, mint Arthur C.
Clark. A valamikor egyetemi kísérletként indult csomagkapcsolt hálózatok kiscsoportos
korának szintén megvoltak a maguk irodalmi vizionistái.
Szinte alig
hihető, hogy az egyik, mára alapművé vált alkotás, a Neuromancer immár harminc
éves. William Gibson műve 1984-ben jelent meg. S szinte biztosan hatott a
szerzőre a hippi-kultúra éppen úgy, mint az azzal közel egy idős egyetemi
hálózatok. Mert arról is gyakran megfeledkezünk, hogy a mai internet gyökerei
is valahova az 1960-as évek végéig nyúlnak vissza. Azért valószínűleg még az
ARPANET indulását követő tíz évben is kellhetett némi kristálygömb-nézés ahhoz,
hogy valaki teljes személyiségek „benyeléséről” fantáziáljon. Bedobva a
köztudatba például az azóta is többször értelmezett, át-, és újraértelmezett „cyberspace”
fogalmát is. Nem mellesleg egy olyan, korábban nem is volt műfaj
megszületésénél is bábáskodva, mint a cyberpunk. Annyira, hogy nem egyszer a
műfaj „nyitódarabjának” tekintik a már említett művet.
Ami annyiban
téves, hogy a cyberpunk műfaja sokkal inkább köthető egy másik, és korábban írt
alkotáshoz. Pontosabban az abból készült filmhez. Az „Álmodnak-e az androidok
elektronikus bárányokkal? (Do Androids Dream of Electric Sheep?)”1968-ban jelent
meg. Philip K. Dick tollából. A belőle készült filmet 1982-ben mutatták be.
Hazánkban „Szárnyas fejvadász” címen vetítették. Azonban kétségtelen, hogy a
Neuromancer személyiségeket leképező szoftveres rendszere, és a számítógépes
alternatív világ képe igen mély benyomást gyakorolt szinte az egész sci-fi
világra. S azon keresztül azokra az olvasókra is, akik később a technológiai
fejlesztések mérnökeiként, feltalálóiként váltak ismertté. A hatásvizsgálathoz
elég például olyan filmekre gondolni, mint a Johnny Mnemonic, vagy a Mátrix. De
az asimovi világ „továbbfejlesztéseiben” megjelenő sim-ekre is asszociálhatunk
a számítógépes hálózatban továbbfejlődő személyiségekről.
A műfajteremtés
címe talán mégis éppen ezért jár ki William Gibsonnak. Olyan alapvetéseket írt
le mindjárt az első könyvében, amelyek folyamatos ihletet adtak a sci-fi írói
és olvasói közül több generációnak is. Még akkor is, ha néhány ötlet
manifesztációjának csak mérsékelten örülnénk. De ezzel aligha foglalkozik a
NAGY RENDSZER. Ahogy egy másik szerző 1984 című munkájának az elemei sem a
közöröm-szerzés érdekében épülnek be egyre jobban a mindennapokba.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése