A napi híreket,
és azok kezelését látva nem egy esetben jut eszembe a valamikori rajzfilmből az
a magyar poligon paci, aminek csak túloldala vagyon. Hatékonyan segítve azt,
hogy mindig sikerüljön a túloldalára esni. Aminek az egyik legnagyobb baja,
hogy a valós érveket is kicsorbítja. Egyben nehezíti a koncentrálást a valós
problémákra. Nem feledve azt sem, hogy nem egyszer gumicsont-effektussá tesz
egyes témákat.
Ilyen mostanában
a tankönyvek körüli herce és hurca. A tankönyvek kétségtelenül megérdemlik a kritikát,
mert nem egy esetben valóban érdemes beléjük kötni. Ez azonban aligha új
jelenség. Még emlékszem arra az évtizeddel ezelőtti délutánra, amikor könnyesre
nevettem magam a gyermek biológia-könyvén. Azt sem vitatom, hogy a tankönyvek
nagyon komoly ideológiai támaszt jelenthetnek. Akár a sorok közti üzeneteikkel.
Miközben vannak olyan tankönyvek, amelyek alapvetően egy adott rétegnek
készülnek. Specifikus rétegszemléletet tükrözve. Alapesetben azoknak a réteglakóknak
szólva, akik egyébként is célcsoportjai egy adott ideológiának. Ahogy tipikusan
ilyenek például az egyes vallások hittan-könyvei. Így azért kipécézni és
kicikizni egy vallási talajon álló tankönyvet azért, mert az adott vallás
nézeteit tükrözi vissza, elég ostobának tűnik.
Márpedig a 7.
osztályos fiataloknak szánt hittankönyv, a megjelenést követő potom három
évvel, pontosan így járt, midőn az Origo
szerzője tollára tűzte. Egyben szép hangzatos címet is kerített hozzá a
szerkesztő. S ezzel látszólag mindenki igénye ki van elégítve. Mentségére
legyen, hogy ha a címből nem is, a szövegből azért kiderül, hogy a házasságon kívüli
szexuális életet bűnnek tekintő megállapítás egy hittan-órákon forgatott műből
származik. Márpedig a szexualitás, a paráznaság a Vatikán-központú ideológia
szerint bűn. Aki tehát az ennek keretében működő egyházak hitéletének alapján gondolja
megszervezni az életét, az tekintse nyugodtan bűnnek. Ha pedig ezt az
ideológiai alapvetést kívánja gyermekeire hagyományozni, akkor írassa be a csemetét
hittanra. A lelkiismereti szabadság ugyanis nagyjából erről szólna. Szerintem.
A gond tehát nem
az, hogy hitelvi állásfoglalás van egy hittankönyvben. Még akkor sem, ha ezt a
kritika szemszögéből valami általános maszatolás keretében vezetik elő. Ennek
az égvilágon semmi köze annak, hogy hányan élnek azonos nemű párral, vagy
élettársi kapcsolatban általában. Általánossá téve ugyanis egy hittankönyv
elveit, és a teljes populáció valóságával állítani szembe: a ló túloldala. Amellett
önkéntes hanyattfekvés egy olyan prokrusztészi ágyban, amit a joggal
kritizálható korményzati szólamok,és az oktatáspolitika gyakorlata akar rákényszeríteni
a teljes lakosságra. Mintegy elismerve: egy réteg-tankönyv a teljes populációra
érvényes, tehát a teljes populáció önként és dalolva érezze magára nézvést kötelezőnek
az adott vallási kör normáit.
Holott magának a „házasságnak”
az értelmezése is elég tág teret adna a vitáknak. Ha ugyanis azt tekintjük
házasságnak, amit egy adott közösség az együttélés közösségi szentesítésének
elismer, akkor közösségtől függ a házasságkötés formája. Ha a jogszabályi
megfelelést, az anyakönyvi megfelelést tekintjük házasságnak, akkor a pap
előtti kijelentések csak az adott vallási közösségen belül bírnak bármiféle
jelentőséggel. Vallásilag pedig a virágfüzér alatti átbújás semmivel nem
komolytalanabb, mint bármi más szertartás. Ahogy egy-egy vallás normái lehetnek
akár a szexualitással kapcsolatban is jelentősen eltérőek. Amely paletta egyik
eleme az, amely színezésére az említett hittankönyv szolgálhat. A probléma az
oktatási és nevelési folyamatban éppen az, hogy akkora feneket kerítenek egy
ideológiai nézetcsoportnak, amekkorát. Az oktatáspolitikának nem az a baja,
hogy egy hittankönyvben mi olvasható. Az sokkal inkább, hogy felelős minisztere
maga is egyházi személy. Szimbolizálva a szekuláris, a lelkiismereti szabadságot
tiszteletben tartó állam eszméjének lerombolását. Azt a fajta oktatási modellt,
ami direkt vagy indirekt pressziót gyakorol egy adott vallás eszméinek agyakba
mosására.
Nem egy adott
rétegtankönyvvel van tehát gond, hanem azzal, hogy az állami és oktatási
világkép erőltetett menetben masíroz a középkori eszmevilág felé. Amikor azonban
egy-egy tankönyv egy-egy mondatán rugóznak, akkor ennek is elveszik az élét.
Különösen, ha meg sem említődik esetleg.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése