Az egyik írást referáló portálon
olvastam egy hozzászólást, ami elgondolkoztatott. Nem éppen abban az irányban,
hogy milyen cudar dolgok vannak a nagyvilágban, és el kell kezdeni gyűjteni a
fejre szórandó hamut. Ám abban az értelemben mindenképpen, hogy lassan, de
biztosan ismét eljutottunk oda, amikor nem minden oldalon nézetek csapnak
össze, hanem olykor fanatizmusok csatája zajlik.
S mielőtt bárki azt hinné, hogy ez csak az
egyik, vagy csak a másik politikai oldalra lenne érvényes, kis kitérőként
megjegyezve: sajnos minden oldalon megfigyelhető. Amikor ugyanis a politikai
mondanivaló csak arról szól, az pontosan ugyanez a kategória. Amikor tavasszal
Orbán Viktor, most pedig Tarlós István legyőzése az egyedül ismert cél, az egy
ellenzéki ballépés. Akkor és most ugyanaz a probléma. Nem feladatokhoz
rendelnek szereplőket, és a rész-szereplőkhöz vezetőt, hanem verik a
tamtamdobot. Megpróbálva valami hangzatosat kitalálni, és ezzel a szereplőket pozícióba
juttatni. Anélkül, hogy tudni lehetne a tényleges cselekvés tényleges
programjáról bármit. A politikai ellenfél kiütése a hatalomból ugyanis nem
feladat, hanem eszköz. Egy alternatív programmegvalósításához. Ahol fanatikusan
ragaszkodnak ahhoz, hogy az eszköz a cél, ott képzavar uralkodik.
De valójában nem az ellenzékiség
nyavalyáiról akartam szólni, hanem egy hozzászólásról. Ami úgy szólt, hogy:
"Semmivel sem komilfóbb turulon viccelődni mint menórán". S
ennek tartalmával nem is lehet vitatkozni. Már akkor, ha a menórát, mint
vallási jelképet tekintjük. Ebben az értelemben ugyanis egyik hit, egyik vallás
jelképe sem lehet gúny tárgya. Mert azért inkább ekként pontosítanám a
mondandót. A vicc ugyanis nem okvetlenül jelent kigúnyolást. A menóra kigúnyolása,
illetve a zsidó vallás követőivel szembeni kiszólások azonban sokszor pont
azoktól érkeznek, akik különben turult vasaltatnak a pólóikra. S akik
ugyanakkor bajonett-hegyig menő vitát képesek vívni Jézus zsidósága kapcsán.
Elfeledkezve akár arról is hogy a zsidó vallást követő kazárok is hont
foglaltak erre fele egykoron. De világos, hogy a turul mint hitjelkép ettől sem
lehet gúny tárgya.
Azonban sokszor a gúnyt éppen úgy a turul
nevében handabandázók követik el, ahogy Jézus nevében dúlt annak idején az
egyházi antiszemitizmus. A szigorúan vett judaista nézetek ugyanis minden más
isten-képet kizárnak az imádati centrumból. A Bibliában, a Koránban azonban szó
nem esik a turulról. Márpedig az említett hozzászólás egy eme ellentmondást
felemlegető cikkhez érkezett. Melyben különben szó nem esett a menóráról. S itt
válhat világossá, hogy valójában nem érvként hanem egyfajta
fanatizmus-feszülésként született a hozzászólás. Ami nyilvánvalóan inkább egy
jelenség felszínre törését mutatja. Azt, hogy a szalonzsidózáshoz nem kellenek
valós támpontok, mert egyeseknek mindenről az jut az eszébe. Valamint azt is
jelezve, hogy turul-jelképezte sámánizmus jelképrendszere azért fér el a
keresztény-konzervatív fejekben mert sokszor a fejekben különben semmi más nem található.
Mármint semmi más, mint a napi szlogeneket előállító, de a szólamok mögötti
valóságtartalmat nem vizsgáló verbális automatizmusok.
Az a fajta hitvilág, amelyben a turul nem
mint mese-alak tűnik fel nem a kereszténység, és még kevésbé a bigott kereszténység
világa. Maga a sámán, amit sokszor a természet erőivel kokettáló varázslóként
tisztelhetünk, alapjában véve ennek a hitvilágnak a papja. Annyira, hogy
etimológiailag maga a szó is a talán távol-keleti hitvilágok papjainak
megjelölésével rokonítható. Miközben tudjuk, hogy folyt kereskedelem
kicsit nyugatabbra is abból az irányból. Így egyáltalán nem kizárt, hogy maga a
kifejezés is elindult nyugat fele. Ahogy az sem kizárt, hogy a természeti népek
vallásossága, az annak képviselőjeként feltűnő pap erős ellenpólust
jelenthetett a judaizmussal szemben. A Marco Polo-t évezredekkel megelőző kereskedelemre pedig
akad példa. S nem igazán tudható, hogy az eredetileg Isten szigorának
hordozójaként emlegetett angyal mikor kapta a biblikus Samael nevet. A
névhasonlóságot azonban nehéz nem észrevenni. Az pedig nem először fordulna
elő, hogy a konkurens ideológiát képviselőket a gonosz hírnökének kezdik
tekinteni.
Mindez, még igazolása esetén sem jelenti
azt, hogy akár egyik, akár másik hitvilág lehetne a gúny tárgya. Azonban
könnyen lehetséges, hogy a turul-szobornál összegyűlő fanatikusok maguk hoznak
szégyent az agg madárra, ha útba ejtenek egy keresztény templomot. A
tudatlanságuk ugyanis lehet kifogás, de nem lehet mentség. Egyik hit
szempontjából sem. S bár egyik hit sem lehet gúny tárgya, az önmagukat hívőnek kikiáltó,
de csak másokat kirekesztő görcsölésig jutó, és alapvetően hit nélküliek
erőlködése még lehet nevetséges.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése