Mi tagadás nagy
volt a kísértés, hogy az érettségik kapcsán leporoljam egyszer volt
szakdolgozatomat, ami az érettségi szükségességéről szólt. Elvégre manapság amúgy is divat a szakdolgozatok felülvizsgálata, boncolása. Amiért nem tettem,
az kettős okkal bírt. Az egyik, hogy az érettségi elleni hangulatkeltésre
alkalmas, ha valaki felületesen olvassa. A másik pedig az, hogy akárki
elolvashatja, mivel kint van az interneten. Az összes erényével és hibáival
egyetemben, a http://www.euroastra.info/files/simay_szakdolg_erettsegi_vizsga.pdf
címen. Most, hogy lezajlóban az érettségik, legalább az egyik ok részben kiesett, míg
a másik mögött álló tartalom időszerű maradt.
Maga a kérdés
mindenképpen, hogy „Kell-e nekünk érettségi?”, mely kérdésre annak idején abban
sikerült megtalálni a választ, hogy kell, de nem ilyen. Olyan rendszerben sem,
ami a szakdolgozat készültekor 2009-ben létezett. De olvasgatva a jelen
állapotok leírásait, a felsőoktatás, valamint a közképzés különböző koncepcióit
olyan sem, ami jelenleg létezik, ami a jelen évben zajlott. Mert Hoffmann Rózsa
ugyan elégedett lehet, amennyiben elmondhatja: „bekeményítettünk”, de ahogy a
vándorszobrok egyikének modellje, József Attila írta „sekély e kéj”. Ugyanis a
valóságban a szigorítások pont az ellenkező célt érhetik el, mint amit
optimistán tulajdoníthatunk neki. Az ugyanis, ha előkészítés nélkül szakad egy
fokozottabb elvárásrendszer valakinek a nyakába, arra fel nem tudván készülni,
csak frusztrálni fogja. Márpedig egy vizsgára való felkészülés, különösen egy,
a diák akár egész további életét meghatározó vizsgára való felkészülés nem egy
egyhetes procedúra. Normálisan biztosan nem. Legyen az akár egy
megváltozott érettségi tematika, követelményrendszer, vagy a felsőoktatásba való
belépés paramétereinek, a továbbtanulás elvárt irányultságának megváltozása.
Persze nem vitatom,
hogy vannak olyan alanyi jogon mindenhez értők, és mindenhez jobban értők,
akiknek ez nem számít. Nem feltétlenül azért, mert mindenhez értenek, hanem
mert őket esetleg megvédi az alternatív csatornákon elért pozíció. Elvégre ki
merészelne egy államtitkárt odaültetni egy matematika-érettségihez, hogy oldja
már meg, ha arra jár. Másrészt a legtöbb mindenhez jobban értőről gyakran derül
ki, hogy a tudásszintjük valóban nivellált. Azaz valóban közel egyformán
értenek mindenhez, de ez a szint valahol a kétéltűek anyagcseretermékeinek
ürítési szintjén van. De ezt a vonalat itt és most inkább el is vágom,
szüneteltetem, elvégre nem is ez a lényeg. Vagy csak közvetve a lényeg,
amennyiben az oktatáspolitika átlátó képességét jellemzi esetleg. Esetleg
rámutatva arra, hogy az oktatáspolitika nagyjából annyira felkészült a
feladatra, mint amennyi időt hagy a diákoknak.
Mert inkább
visszatérnék ahhoz, hogy mennyi idő állt rendelkezésre a felkészüléshez. Nem
csak a diáknak, hanem a tanárnak is. Alapvetően azt hiszem nem járok túl messze
a valóságtól akkor, ha megkockáztatom a kijelentést, hogy kevés. Kevés ahhoz, hogy
a tanárok szükség esetén személetet váltsanak, és érdemben tudják a diákokat
felkészíteni a változó követelményekhez. Miközben társadalmilag mit sem
változott az, hogy bár az érettségi önmagban továbbra sem lett a papírok ásza,
a hiánya megbélyegez. Márpedig az érettségi bukás stigmatizáló hatásának
elkerülésére mintha nem igazán születtek volna intézkedési tervek. Nem mintha a
tervezőpapír ne bírna el mindent, és a terv megoldana egy évtizedes problémát.
De legalább a szándéknyilatkozat szintjén el lehetne rugaszkodni attól, hogy
mindenki annyit ér, amennyit kaparnia sikerült. Akár a más szemének
kikaparásán, illetve a többiek teljesen ostobának nézésén keresztül is. Nos,
mintha a szándéknyilatkozat is hiányozna ezen a téren.
Amiért ez
veszélyes, az nem az alkalmatlanok kiesése a rendszerből, hanem sokkal inkább
az, hogy az oktatás befekszik az előbb említett szemléletnek. Márpedig ez az a
szemlélet, ami kasztosít. Az a diák, akinek a családja eleget kapart, az ugyanis
majd részt tud venni a különórákon. Azokon, amiken lehet, hogy egy életre
megutálja az immáron nem önkiteljesedést, hanem teljesítménykényszert, családi
elvárást jelentő tanulást. Alighanem át fog jutni az érettségin, és akár az
államilag finanszírozott helyekre is bekerül. Jobb esetben valahogy kiheveri a
különórák okozta traumát, és talán a család sem fog irreális elvárásokat
támasztani vele szemben. Így, ebben az esetben, szerez egy diplomát, amivel
könnyedén lehet, hogy nem tud mit kezdeni. Azt, hogy önszántából hány továbbképzésen
fog részt venni, borítékolni lehet. Ellenben tovább fogja tudni vinni a család elvárásait,
és a gyermekeinek sem lesz jobb. Rosszabb esetben rögtön az elején tele lesz a
hócipője az egésszel, és ameddig a család rugdossa teljesít, majd az első
adandó alkalommal elsüllyed valahol a mélyben. De, mint látható, még az
oktatáspolitika által is kedvezményezettek esetén sem feltétlenül pozitív
hozadéka lehet a játékszabályok menet közbeni megváltoztatásának.
Akinek a családja
nem kapart eléggé, és ezáltal szinte semmit sem ér az oktatáspolitika és kormányzati
álláspont jelenlegi állapotában, az különösen ki van téve a leszakadásnak. Nem
azért mert tehetségtelen, hanem azért, mert a család nem fogja tudni megfizetni
azokat a különórákat, amik a röptében változó követelményekre készítenék fel.
Legyen az akár a humán terület, vagy a valamiért csak a szavak szintjén, vagy
ott sem, pártolt reáltantárgyak egyike. Így végső soron ezen a csatornán elég
gyorsan rövidre zárható az alattvalói kaszt utánpótlása, akivel szemben már az
sem követelmény, hogy legalább élete első két évtizedét információszerzéssel,
szemléletének tágításával töltse. Az oktatáspolitika ugyanis látványosan lemond
azokról, akik betöltötték a tizenötödik-tizenhatodik életévüket. Hoffmann Rózsa számára ők
nincsenek is talán. Vagy csak valami zavaró tényezőként.
Igaz zavaró
tényezőként korábban is jelen vannak a diákok az iskolákban, de erről az
iskola-milíciáknak kell majd gondoskodni. Az azonban szinte biztos, hogy nem
csak azok fognak kiesni az oktatási rostán, akik fiatal korban a bűnözés
irányába fordulnak. Könnyedén elképzelhető, hogy az akinek a szülei az
egymillió nem létező új munkahely kárvallottjai közé tartoznak, kénytelen családi
kenyérkeresettel foglalkozni az irodalmi nagyságok előtti leborulás helyett. Igaz,
még ebben az esetben is választhatja azt a megoldást, amit éppen az irodalmi,
művészeti nagyságok közül többen megtettek annak idején. Átlépheti az
országhatárt, és világgá mehet. Kétségtelenül hozzátéve ezzel sokat a saját
kiteljesedéséhez, és élete megalapozásához, de igen keveset kamatoztatva
tehetségéből a hazai határok közepette.
Mely határokat
különben szinte bármely fiatal diplomás, vagy egyetemista lényegesen könnyebben
lép át abban a tudatban, hogy diplomásként itthon nem kívánt személy. Nem a
szavak, hanem a társadalmi gesztusok szintjén, mely gesztusok éppen arról
szólnak, hogy az, aki itt végez, készüljön fel sok mindenre, amihez végső soron
köze sincs. Diplomadolgozata, de akár tudományos fokozata bármikor lehet személyes támadások célpontja. Az ugyanis, hogy jelenleg politikusok ellen alkalmazzák a
bizonyítatlan gyanú romboló hatását, példát mutathat bárkinek. Bárkinek, aki szakmailag
nem, de emberileg erodálni akarja a vetélytársat. Ha emellé azt a helyzetet is
hozzásúlyozzuk, hogy a munkahelyek számának alakulása enyhén szólva is
megtorpant állapotban van, akkor ez korántsem a hazai kibontakozásnak kedvező
hangulatot erősíti. Aki tehát kevesebb kaland-, de több megélhetési biztonság
iránti vággyal néz a jövő elé, az ma is sokszor szemez a repülőjegyekkel. Arra pedig már februárban rámutattam, hogy a külföldre orientálódás akár a középiskolás évekre is áttolódhat.
Kicsit messze
kanyarodtam az érettségiktől az igaz. De azért alapvetően a középfokú képzés
nem egy önmagáért való tényező. Nem egy olyan pontja az életnek az érettségi,
ami lóg a levegőben. Előzmény és utóélet nélkül. Márpedig, amikor elé tesznek
egy iskolai rendőrséggel fenyegetett hétköznapot, egy ideológiailag idomító
hittanos erkölcsoktatást, majd mögé tesznek egy fékezett habzású állami
támogatást a felsőoktatásban, akkor immár nem csak szakmailag lesz kérdéses az
érettségi szükséglete. Pontosabban a hazai szükséglete. Még pontosabban annak a
hazai megszerzése iránti szükséglet. Az ugyanis, aki csak egy kicsit is megteheti,
hogy gyermeke ne egy állami kvótáktól ötletszerűen függő rendszerben legyen szellemi
darálmány, meg fogja kísérelni a gyermeket kivonni ebből a folyamatból. Egy
gyermek tanulmánya ugyanis a diplomáig évtizedeket átívelő program. Nem olyan,
amit ötletszerű követelményzsonglőrködéssel lehet érdemben befolyásolni. Legfeljebb
a középszer oktatáspolitikai győzelmének lehet szellemi obeliszket állítani.
Mert a valós tervezésben segítséget nyújtani képesek képzése meghiúsul, vagy
külföldre tevődik át.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése