Az első olvasatra az lehet az érzésünk,
hogy a Heti Válasz környékén most sikerült eljutni 2013-ig. A napközis kötelező
jelenlét intézménye ugyanis nagyjából odáig datálható vissza. Ehhez képest a Válasz.hu-n
pénteken olvashattuk,
az influenzajárvány veszélyességét az iskolai hiányzásokra.
A második olvasatra persze gondolhatunk a hirtelen
felbuzdult kritikai érzékre és az enyhe időben fejlődésnek indult uborkákra is.
A most kikerült írásban ugyanis a korábban említett időpontban a 2013.
szeptember elsejével bevezetett rendszerről olvashatunk. Amellyel kapcsolatban
2014-ből idéznek egy rendeletet. Mindamellett az csak az egyik oldala a
kérdésnek, hogy mikor mi kerül az egyes portáloldalak fókuszában. Mert a másik
oldalon az is elmondható, hogy a hallgatás nem teszi meg nem történtté, és az
esetleg nem naprakész feszegetése sem teszi kellemesebbé a dolgokat. Különösen
igaz lehet ez az oktatáspolitika környékén, ahol minden évben újabb generációk
kerülnek be az oktatáspolitika darálójába. Ezért az iskolai hiányzásokkal
kapcsolatos szabályozás is újabb és újabb családokat tesz érdekeltté vagy
érdektelenné a hazai oktatásban. S ezen sem változtat semmit, ha egy portál,
talán az időközben összegyűlt tapasztalatokat is firtatva, akár évekkel később
porol le egy rendeletet. Talán még hasznos is.
Már csak azért is, mert olvasóként is
érdemes lehet újra, és újra átgondolni az oktatáspolitikai szabályozások, a
politikusok ténykedését. Csak üdvözölhetnénk azt, hogy egy korábban nem túl
kormánykritikusnak ismert média szerzőinek is feltűnt: nincs talán minden
rendben azzal az oktatáspolitikával, amit a Hofmann Rózsa nevével fémjelzett korszakban
sikerült megalapozni. S amelynek legfőbb célja az orbanista embertípus
futószalagon való legyártása volt. Mely cél különben alighanem megmaradt. Mert
azért egy centrális, mindent beszabályozni akaró hatalom számára mégis csak az
a legjobb, ha az iskolákból a szellemi esztergapadon készült
egyenruha-kompatibilis, egyen-szellemiségű, egyen-akaratú, egyen-birkaságú
tömegek kerülnek ki. Ez a jelenség nem új. Annak idején egy egész nevelési
koncepciót építettek fel ennek üdvére. A XVIII. és XIX. század határán élt és
alkotott Johann Friedrich Herbart pedig ott ül a pokol mélyén egy kondérban, és
elégedetten csettintget. Miközben, talán, az iskolai sötétzárkák intézményét
hiányolja kicsit. De ez a jelenség nem csak nem új, hanem még csak nem is
rendszerfüggő. Annyiban semmiképpen, hogy hívták a kibocsátási kritériumrendszert
már a szocialista embertípus kinevelési kívánalmának is. A centrális hatalom
akaratmegtöréssel, és egyen-kockítással jár. Nem feledve el, hogy alkalmasint a
szülők akaratát is a gyereken keresztül lehet megtörni.
Az iskolarendszeren keresztüli
családbefolyásolás tehát egy diktatórikus hatalom számára kettős előnyt biztosít.
Sakkban tartja a szülőket, és kellően bekorlátozza a gyermekeket is. Akiknek
aztán egész életét meghatározhatják a rendszer-abúzusként is felfogható behatások.
A hierarchiától való félelmek, a tekintély feltétlen elfogadása, az innovatív
készségek letörése, az önállóság öncenzúrája. Alkalmasint a Válasz.hu írása
ezekre nem terjed ki. Talán, ha nagyobbat rúgnak Orbánék Simicskába, vagy
komolyabban részesülnek a reklámadó „áldásában” még ezek a gondolatok is
előkerültek volna. De ne legyünk telhetetlenek. Minden nagy út kis lépésekkel,
apró rugdalódzással kezdődik. S most persze azt a kérdést is hallani vélem,
hogy miként kerül a napközis kisbakancs az asztalra? Mi köze van a
hiányzásoknak ehhez az egészhez? Holott viszonylag egyszerű a válasz. A „csak”-on
túl is. Ahhoz ugyanis, hogy a gyermek életére, szellemi fejlődésére a
legerősebb hatást lehessen gyakorolni, ahhoz idő kell. Nevezetesen iskolaidő,
és olyan idő, amikor is a felügyeletet az említett, a hatalmat kiszolgáló
szellemiségben gyakorolják. S azért, hogy a pedagógus ne ugráljon, ahhoz a
tanárt egyrészt jogilag, másrészt egzisztenciálisan, illetve szakmailag is
sarokba kell szorítani. A többi már szinte automatikusan eljár tengelyén.
A most ötvenes korosztály ezt a
gyakorlatból is tudhatja. Már az 1970-1980 körüli korszakban sem kellett az
iskolák mindennapjait kézileg vezérlő biztos az iskolákba. A kellő
megalapozásnak és a körülmények alakításának köszönhetően szinte magától épültek
a belső korlátok. Amikor már egy lyukas órán elkövetett udvari beszélgetés is
főben járó bűn lehetett. Mert a diákok nem a tanteremben kushadtak. Az
osztályfőnök felügyelete alatt. S itt érdemes visszakanyarodni a napközik
témájához. Nyilvánvalóan az egyes tanárok személyiségén is múlik a dolog, de ne
legyünk naivak. A rendszer önmagában a felügyeletről szól. Az iskolák csökkenő
lehetőségei mellett alig szól továbbképzésről, korrepetálásokról, tanári
segítségről a leckeírások terén. Már csak azért sem, mert mindezekhez egyedi
foglalkozások kellenének. Az egyediség pedig veszélyes. A napközis tanárnak
tehát több példányban intézkedő, ezerszemű polihisztornak kellene lennie ahhoz,
hogy az említett funkcióknak eleget tegyen.
Továbbra is egyszerűbb csendet és rendet
parancsolni, valamint strigulázni a hiányzásokat. Nehogy már valaki is kibújjon
a rendszerből. Abból, ami a tacepaók szintjén természetesen csak a diák
érdekeiről, a lemorzsolódás megakadályozásáról szól. A gyakorlatban azonban
arról, ami csinovnyikokat „termel” és alázatos, gyakorlatilag elvhű
résztvevőket.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése