A gyermekek, általában, szeretnek rajzolni.
Egész egyszerűen azért, mert ez egy olyan önkifejezési forma, amely nem igényel
olyan, nem egy esetben gátló tényezőként jelentkező eszközparkot, mint a
beszélt nyelv fogalmi készletének helyes és félreértésektől mentes használata.
Nem véletlen, hogy idegen földön még a felnőttek is rajzolva, mutogatva
kommunikálnak. Ahogy tudnak, eszköz híján a levegőbe „rajzolva”, vagy pálcával
a porba, homokba.
Ezért tűnik furcsának, ha olyan hír éri
utol az embert, ami meggátolná a gyermekek rajztevékenységét. Még akkor is, ha
történetesen az aszfaltra rajzolnak. Ezzel ugyanis kétségtelenül egy alapvető
kommunikációs lehetőségtől fosztják meg a gyermeket. Olyan lehetőségtől,
amelynek felhasználása a terápiás, vagy akár a pedagógiai munkában nagyon
régóta ismert. Például Nagy László már 1905-ben könyvet jelentetett meg
“Fejezetek a gyermekrajzok lélektanából” címmel. De még a közelmúltban is
könyvek, szakdolgozatok tárgyát képezte. Elég, ha olyan könyvekre gondolunk,
mint „A gyermekrajzok fejlődéslélektana” (Feuer Mária, 2000) vagy az „Amiről a
gyermekrajzok beszélnek” (Vályi Zsuzsa, 2013). Természetesen az említett
esetekben a rajzokon van a hangsúly, és aligha az elkészítésükhöz használt
eszközökön. Ahogy a teljes ókori kultúrát sem dobjuk ki azon az alapon, hogy nem
számítógéppel szerkesztetten nyomtatták, hanem agyagtáblába karcolták az
írásjegyeket. Bár, néhányak fejében igény talán lenne a kulturális hagyaték
kidobására is.
A gyermekrajzokra visszatérve valami
hasonló igény jelentkezhetett akkor, amikor a menekült, és sokszorosan
traumatizált gyermekek esetében gondolták megtiltani az említett, a beszélt
nyelvtől független kommunikációs formát. Azon az alapon, hogy a háborús
övezetekből érkezett gyermekek az aszfaltra
rajzoltak. Még tiszta szerencse, hogy a gyermekkoromban nem a jelen hatalom
stupid idiótái voltak megmondó-emberi pozícióban. Így tág tere volt az
aszfaltrajz-versenyeknek. Habár, mint azt a Helsinki Bizottság is hivatkozta a
Budapesti Rendészeti Igazgatóságnak (BRI) tulajdonítható tiltásra reagálva: ma
is rendeznek ilyeneket. Holott alig valószínű, hogy a környezeti ártalom az
egyik esetben nulla, míg a másik esetben hatalmas lenne. Mármint a rajzolásra
használt kréta, vagy akár csak téglapor esetében. Mert a mondanivaló
szempontjából lehet különbség abban, hogy valaki tarka lepkét, vagy bombázót
rajzol. Gyermekként. Az aszfaltra. Az utóbbi üzenete sokkal, nagyságrendekkel
komorabb, szomorúbb. A bombázó, az erőszak, az otthon elvesztésének fájdalma,
az idegen hatalom packázásának lelket felőrlő „élménye” lerajzolva talán még
azokban is empátiát ébreszthet, akik különben nem a menekültek feltétlen
kedvelői. Ráadásul az aszfalton hagyott rajz még akkor is ott marad, amikor a
gyermeket már „továbbították” a következő megőrző-helyre.
S talán éppen ez a baja a hatalomnak
ezekkel a rajzokkal. A papírra készült rajzokkal ellentétben ezeket a gyermeki
üzeneteket nem lehet összegyűrni, kidobni és elfelejteni. Ezek az első esőig
ott maradnak. A gyermeknek segítve a traumák feldolgozásában, és még a helyükre
bakanccsal dobbanóknak is üzenve. Márpedig nehéz lehet a szenvtelen végrehajtó,
a sötét ruhában és sötét lélekkel üvöltő csorda-barom lelkületét megőrizni a
gyermeket ért keserűség láttán. Talán azért, mert a gyermek iránti különös
figyelem, néhány fasisztoid mutánstól eltekintve, bele van égve a
kromoszómákba. Nem véletlen, hogy az erőszakolók közt is külön állatfajként kezelik
a pedofil kéjgyilkost. Ugyanakkor a menekülteket démonizáló hatalom nem
engedhet meg olyan lazaságot, hogy a végén még az együttérzés győzedelmeskedjen
az ellenség-kép kereséssel szemben. Mert nyilvánvaló: a gyermeket ért trauma a
szüleinek is az. A gyermeket ért bántalom kiváltotta empátia óhatatlanul a
szüleire is kisugárzik.
A maradandó gyermekrajzok ellen hirdetett
küzdelem tehát valószínűleg több forrásból feketéllik elő. Az egyik tetten
érhető szándék kétségtelenül a traumás sokk csökkentése elleni fellépés. Talán
abból kiindulva, hogy a vegzált, a bántalmát magába temető ember személyisége
könnyebben megtörhető, és az ilyen ember kiszolgáltatott. Márpedig az egyenes
gerincű, felemelt fejű ember minden diktatúra legnagyobb ellensége. Különösen
akkor, ha a hatalom a saját erejének demonstrációs eszközeként bánik az
illetőkkel. Nem véletlen, hogy a különböző elkülönítő-táborokban a diktatúrák mindig üldözték az önkifejezés, a feszültségoldás eszközeit. A másik nem kevésbé jelentős ok lehet az, amit már érintettem. Az,
hogy a homogén ellenségképet ne törje meg a hallgatva eltűrt gyűlöletet megtörő
spontán szimpátia ébredése. Mely utóbbit, az empátia felkeltését még a papírra
készült rajzok is szolgálhatnák. Például az, ha a papírra, és nem aszfaltra,
készült rajzokból készült faliújságokat helyeznének el.
Mely faliújságok elhelyezésének kísérlete
mindenképpen leleplező lehet. Sikeres kihelyezése a gyermekek által átélteket
leplezné le. Betiltása a pedig a fasizmus felé menetelő hatalmat.
Andrew_s
"Betiltása a pedig a fasizmus felé menetelő hatalmat."
VálaszTörlésSzerencsétlen üldözési mániások... :D
Betiltása a pedig a fasizmus felé menetelő hatalmat!
VálaszTörlés