Türke András István azt hiszem sokakat
gondolkodásra serkentő írást publikált a Kitekintőn. „Nem
vagyok Charlie, de Oszama sem” címmel. Valószínűleg olyan, a szólásszabadság
és a szabadosság határát is érzékeltető gondolatokkal, amelyek részben vagy
egészében mások fejében is kergetőzni kezdenek. Vagy kezdtek már akár jóval
korábban is.
Egy konfliktus vétlen áldozataival, azok
családjával ugyanis együtt lehet valószínűleg érezni. S együtt lehet
valószínűleg érezni akkor is, ha ez az együttérzés nem jelent bármi áron való elköteleződést
egy adott vélemény mellett, vagy nézetvilág ellen. Türke András István azzal a
gondolatmenettel fejezi be az írását, hogy az iszlám vallási fanatikusok egyik
célja éppen a nézetkaptafák sarkítása lehetett. Az, hogy a szolidaritás az áldozatokkal
egybe mosható a blaszfémiák melletti kiállással. S ezzel leegyszerűsíti a
fanatikusok számára a „mi” és az „ők” megnevezését. Célkeresztbe hozását. Ebben
a gondolati fűzérben is lehet természetesen valami. Már csak azért is, mert a Charlie
Hebdo, mint szatirikus lap valóban a vallásokat, vallási jelképeket és
emblematikus személyeket kifigurázó, s ezzel a mások hitében sarkalatos pontok,
személyek kinevettetését szolgáló művekben vélte megtalálni a harci eszközt. Még
akkor is, ha a küzdelem tárgya a küzdelem maga esetleg.
De gondolhatunk pár más dologra is. A szerkesztőket is megértve kicsit. Azt hiszem ugyanis, hogy nagyon sokszor
lehetett túl nagy a kísértés azzal demonstrálni a szemellenzős fanatizmus
ellen, ami az azt képviselők egyértelmű provokálását jelentette. Valahogy úgy,
mintha annak idején Tomás de Torquemada ellen Dávid-csillagok jegyében,
ördögháton lovagló Jézus-ábrázolással akart volna valaki a „Tribunal del Santo
Oficio de la Inquisición”
embertelen idiotizmusa ellen fellépni. Nem vitatva azt, hogy a történelem során
mindig voltak olyanok, akik a morgó oroszlán bajszát is meg akarták rángatni.
Ezeket nem egy esetben tartották mártíroknak, szent őrülteknek a történelem
során. Ahogy a történelem során nem egy esetben igazolódott: amikor az oroszlán
mancsa odacsapott, sokszor váltak áldozattá azok, akiknek közük sem volt a
helyzethez. Illetve azok, akik egyszerűen nem hitték el. Hogy nincs végtelen
szabadság. A szólás, az ábrázolás szabadsága ott ér véget, ahol a másik ember
gondolati, vallási szabadsága kezdődik. Nem kifigurázható egyik hit, egyik
vallás sem. Mert ezzel az abban hívőket, mint embert sérti meg valaki. Ezen a
ponton, szemléletében, pedig már nehéz megmondani, mennyire becsüli a másik
embert, aki jogot formál annak korlátlan megsértésére.
A Charlie Hebdo márpedig ezen a téren
vétett. Nem is annyira az egyes vallások, mint az abban hívő emberek ellen. Ami
egy percig sem menti fel a civilek védelmére kirendelt rendőr lemészárlását, és
egy szerkesztőségben éppen ott tartózkodók válogatás nélküli legyilkolását.
Alkalmasint a válogatott legyilkolását sem mentené. Mert az élet önkényes
elvételére sincs feljogosítva senki. Akkor sem, ha komoly történelmi
hagyományai vannak Európának is ezen a téren. Részben a már említett, középkori
tömeggyilkosnak, és a mögötte álló szervezetnek is köszönhetően. De nem
feledve: Működésük akkor sem levezethető
a Bibliából, ha pápai felhatalmazással hajthatták végre tetteiket. A most
aktuális esetben is igaz tehát, hogy nincs az a vallási fanatizmus, ami az
említett cselekedetet mentené. Még akkor sem, ha a szerkesztőség rajzolói
egyszerűen taplók, tapintatlan, másokat semmibe vevő, beképzelt alakok voltak. Azonban
az emberi életnek, az ártatlanul megölteknek kijáró tiszteleten és együttérzésen
kívül ne legyen kényszeres az azonosulás olyan „értékekkel”, amelyek nem, vagy
csak önfeladással vállalhatók fel. Jóval túl a szólás szabadságán.
Miközben hallgatom a híreket, hogy a
francia szélsőjobb már igényt formált a politikai haszon bezsebelésére. Aztán
azt is rebesgetik, hogy a most bottal nyomon ütött gyanúsítottak megfigyelését
éppen nem rég kezdték szüneteltetni. Miközben az Arab Liga is elítélte a
történteket. Miközben a terrortámadás jó ok az iszlám közösségek, és a „többiek”
közé éket verni, Miközben jó indok lehet egyes hivataloknak a személyes magánszférában
kutakodni. Mert most a tömeghangulat ugyanúgy meglazíthatja az erre ható
fékeket Európában, mint az ikertornyok lerombolását követő időszak Amerikában. A
fanatikusok szellemi önkielégítésén kívül tehát bőven lehetnek politikai és
hatalmi haszonélvezői a történéseknek. Még akkor is ha a tucatnyi áldozat
hulláján hízó keselyűk gyanánt csapnak le. Ahogy azt sem hiszem, hogy a szokásos hatvanezer helyett most egymilliós példányszámmal ígért lapmegjelenést is a ráfizetés biztos ígérete motiválta.
Andrew_s
1, "A szólás, az ábrázolás szabadsága ott ér véget, ahol a másik ember gondolati, vallási szabadsága kezdődik." jol hangzik, de mi van ha az egyik szabadsaga nem ott er veget ahol a masike kezdodik? ha osszecsusznak a hiresen rugalmas vallasi szabalyok es ertelmezesek? Ki donti el kinek a gondolata erdemesebb a vedelemre?Arrol nem is beszelve, hogy ki donti el melyik "vallas, emberi gondolat" erdemes erre a vedelemre?
VálaszTörlés2, az egymillios peldanyszamos megjegyzes ellege erdekesre sikeredett ez nem a profitrol szol, ez egy reakcio, lathato, hogy oriasi igeny lesz, ha a szokasos 60.000 peldanyban jelennek meg az nem eleg, ennyi.
1. Nincs jobb vagy nemesebb gondolat, ammenyiben nincs abszolút skála. Ezt szokták elfelejteni sokan. A liberalizmus ugyan szabadságelvűséget, de kompromisszumok rendszerét jelenti. Éppen a "mindenki szabadságának" tsizetelben tartására.
Törlés2. A marketing-erő kihasználása "oriasi igeny lesz" nyilvánvaló. Nincs hír arról, hogy ingyen osztogatnák.
1. Az emberi méltóságot kísérő mértéktartás
Törlés2. Az elegáns megoldás az lenne, ha ármegjelölés nélkül, de mégsem ingyen jelenne meg, és a megjelentetéssel, forgalmazással kapcsolatos költség feletti összeget (hasznot) egy közalapítványra, vagy -nak adományoznák.
jaegtoer