Forrás: Gépnarancs |
L. Simon László végső soron valami külön
kategóriát látszik képezni a diktatúrába hajló szellemi zsonglőrködés
paravánjai mögött. Mert megteheti. Mert már annak idején bebizonyította: a
pihenni vágyó Vezért megpálinkáztatni
hasznos és gyümölcsöző. Munkássága kevés támogatást szerzett a hatalmi körökön
kívülről, és ez a legutóbbi húzásával sem fog erősödni. Mely nem más, mint a
semmi adójának újraosztása.
Mint a Nemzeti (mi más?) Kulturális Alap
(NKA) alelnöke, azt mondá ugyanis, hogy, a közös jogkezelők helyett, ezentúl az
NKA fogja újraosztani az üres adathordozók után beszedett jogdíjakat. Új
tartalmat adva az NKA nevének, melyben a „Nemzeti” korántsem új összetevő. Csak
a jelen kormányzati hatalom tesz meg mindent a kisajátítására. Az üres
adathordozók ügye és adója önmagában is azóta generál vitákat, amióta bevezették.
Így a témának talán messzebbről kellhet nekifutni. Talán még azokból az
időkből, amikor a mára lassan ipari emlékké halványult adathordozók piaca
meglendült. A kazetták, a nagyobb és kisebb mágneslemezek világa volt ez. S
talán emlékeznek páran még arra a hihetetlenül gazdaságfellendítő
demonstrációra, amikor az illegálisan másolt szoftverekkel telt floppy-kon
gyalogolt át az úthenger. Igaz, azt nem a művészek, hanem a szoftverfejlesztők
érdekeit képviselve tette az üzleti szoftverfejlesztők gittegyelete, a BSA
(Business Software Alliance). Alkalmasint persze olyan kampányokat indítva, ami
alapvetően a megfélemlítésre épült. S olyan retorikát alkalmazva, ami a valóság
határait súrolta. De nagyjából ezekre az időkre nyúlik vissza az az ötlet, hogy
a fénymásolásra alkalmas papírt nyilván jogdíjköteles könyv másolására fogják
használni, és mágneslemezt, majd CD-t, és DVD-t sem vesz másért senki.
Elhintve az igét, hogy nincs tehát más
dolga a kormányzatnak, mint nyíltan, vagy burkoltan prejudikálva a majdani
jogsértést, eleve megadóztatni, mindezeket. A pénzbeszedők pedig kapva kaptak
az alkalmon és ideológiai támaszon. Azért pedig, hogy a koncba ne egyedül
ragadjon bele az állami fog, a művészeti tevékenységeknek is kialakult a maga
közös jogkezelője, melyet Artisjus
(Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület) néven ismerünk. S amely
szintén részesedett az üres adathordozók után beszedett pénzekből. Az említett
L. Simon-féle sajtótájékoztató
kapcsán közzétett adatok alapján különben milliárdos nagyságrendekben. Melyet
újraosztottak, illetve továbbutaltak. Végső soron továbbra is az előítélet, és
a semmi adójaként. Olyanok közreműködésével, akiknek a szerepe akár meglepő is
lehet ebben a köntösben. Mert már az Artisjus megalakulásakor is olyanok ültek
az erről hírt adó sajtótájékoztatón, akiket a könnyűzene ellenálló tagozataként
ismertek korábban. Ahogy Bródy János is sok szempontból egyfajta ellenzéki
ikonként lépett a színpadra a rendszerváltás előtt. S mostanság is a hatalom ellenzékének
szerepében villan fel időnként. Nevesítését az indokolja, hogy eközben
azért ott találjuk az Artisjus vezetőségében is, ahol leginkább azért lázad
ezek szerint a hatalom ellen, mert az pénzt akar kihúzni a zsebéből. Mert
azért a lázadás tüzét sem lehet, csak úgy, ingyért őrizni.
Nem vitatva természetesen azt, hogy ami
jár, az jár. A szerzőket megilleti a szerzőségük díja, és a pénzükkel szavazó
fogyasztóktól származó javadalom. Az üres adathordozókra kivetett díj azonban
nem véletlenül generál folyamatos vitákat. Részben az említett előítélet miatt
is. Függetlenül a pártállástól és vezérideológiától. Az ugyanis igencsak kettős
mércét sejtetne, ha úgy szemlélné valaki, hogy L. Simon által szétosztva
galádság, míg más által szétosztva maga a szabadság és előítéletmentesség
szimbóluma. Legalább annyira kettős mérce lenne, mint amit a hatalom képvisel a
művészeti tevékenység minősítésekor. Amikor felháborodik a bajai fideszes
polgármester egy zeneszámon annak politikai töltete miatt, de a semmi adójából
pártfogón istápolják nemzetileg a politikailag szintén nem semleges Kárpátiát.
Az már tényleg csak L. Simon László
fideszes képviselő Janus-tól kölcsönvett arcának szózata,
hogy szerinte a szakmai szétosztás lenne az igazán jó. Sajnálatos ugyanis, hogy
miközben egy friss intézkedés indoklásában előfordul ez a momentum, az eddigi
gyakorlat, a saját hatáskörében is, éppen az ellenkezőjéről szólt.
Andrew_s
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése