Forrás: Tribe.net |
A kultúrmaflások
korszakában esetleg nem is olyan sokakat lep meg az, ami művészeti
csúcsszerv környékén, vagy általában a kultúrában zajlik. Így
tulajdonképpen egy hatpontos hátsóoldali hír lehetne az is, hogy Hoffmann Rózsa
szerint még az előző létszámlehúzásokhoz képest is túl sokan tanulnának állami
pénzből, és így újabb csökkentést
hagyott jóvá. Lehetne persze elidőzni azon, hogy ez végső soron nem az
államtitkár-asszony, hanem az Emmi javaslata volt. Első közelítésként nem is
döntés, hanem csak előterjesztés formájában vált ismertté. De ez már a
kezdetektől is alig módosította a képet. Egyrészt azért, mert az ilyen
előterjesztések a Parlamentben még mindig kétharmadnyi gombnyomorgatók kezei
között villámgyorsan érik jogszabállyá. Másrészt pediglen azért, mert
amennyiben az oktatásért felelős államtitkárnak semmi beleszólása ezekbe az
előterjesztésekbe, akkor minek van ott.
Hoffmann Rózsa lemondásáról ugyanis továbbra sincsenek
hírek. S nem is lesznek, ha ezen múlik, mivel a Parlament el is fogadta a brutális
létszámcsökkentést. Hoffmann Rózsa hallgatása cinkossá teszi, és egyben azt
is jelenti, hogy maximális támogatását élvezik továbbra is mindazok az
intézkedések, amik az oktatáspolitikának nevezett, és régóta zajló szellemi
zsibvásár környékén zajlanak. Önmagában ennek is üzenet értéke van, hiszen
végső soron a rendpárti oktatáspolitikának készíti elő a terepet a klerikális
lobbi-párt politikus-nője. Jól felismerhető ugyanis az a tendencia, ami részben
a KDNP által fémjelzett keresztényinek aligha, de katolikusnak annál inkább
tekinthető ideológia akár erőszakos térnyerését mutatja. Gyakorlatilag
ugyanazzal a retorikával élve, mint az eretneküldözések korszakaiban az egyház.
Mondván, hogy aki az ő politikusaikat, netán az egyházat támadja az
értelmetlenségeik, plágiumaik miatt, az keresztényellenes. S biztos, ami
biztos, az általuk delegált államtitkár, Rétvári Bence még konferencián is
felszólal erről. Ez a retorika önmagában jelez egyfajta morális válságot, de
nem Európára, hanem a politika szereplőire nézve. Hiába szélesíti ki Kövér
László ennek a felelősségét. Ami ennek az oktatáspolitikai vetülete az,
hogy hiteltelen egy oktatáspolitikus, aki a vizsgálatok lezártát megelőzően
előbbre helyezi a párthűséget a vizsgálatok eredményénél. De szélesebb
értelemben azt is felveti, hogy nem válik-e manipulatívvá, mondhatni agymosás
jellegűvé az oktatás, ha a tanárképzésekben aszimmetrikussá válik a leendő
etika-tanárok felkészítése.
A szétzilált oktatás, a létbizonytalanságba tartott tanári
kar, és a kiszámíthatatlan követelményrendszer pedig óhatatlanul felerősítik
azokat a hangokat, amelyek szinte bármi áron, de rendet akarnak tenni ebben.
Végső soron hosszú távra, az oktatás szintjén is leképezve azokat a rendpárti,
és a centrális erőkben hívő erőviszonyokat, melyek az általános politikában is
előtérbe látszanak kerülni. Ennek a kirakós játéknak szerves részét képezheti a
felnövekvő nemzedék, és ezzel a lakosság átlagos képzettségi szintjének
radikális csökkentése. Ezzel párhuzamosan egy, a hatalomhoz feltétel nélküli
hűséggel tartozó elitréteg kialakításától kísérve. Kiegészítve annak a hatalmi
bürokráciának a kialakításával, ami szinte tükörképszerű leképezését adhatja a
korábban már megtapasztalt diktatórikus, egyszemélyi, illetve oligarchikus
vezetésen alapuló rendszereknek. Miközben a munkaerő-piaci elvárásokra
hivatkozva gyakorlatilag a kizárólag alacsonyabb fizetéssel kielégíthető, végső
soron segédmunkát végző rétegek felduzzasztása zajlik. Nem vitatva, hogy ez az
Orbán-Matolcsy páros által meghirdetett unortodox workfare-hez
maradéktalanul illeszkedni tud. Azonban ez az illeszkedés korántsem jelenti
azt, hogy az ország hosszabb távú érdeke is ez.
A közpénzek felhasználásának tere azonban azt is üzeni, hogy
mik azok a területek, melyekre a közösség erőforrást áldoz. Pontosabban a
közösség nevében a kormányzat. Amikor a kormányzat csökkenti a közpénzek
felhasználását az oktatásban, akkor ez tehát azt közvetíti, hogy:
- A tanulás értéktelen a társadalom számára;
- A társadalomnak, és nem a kormánynak elkötelezett, de képzett emberek jelenléte nem kívánatos a kormányzat számára;
- A kormányzat más, a tagjainak nagyobb közvetlen hasznot szolgáló tevékenységre csoportosítja át a társadalomnak hosszabb távon nagyobb előnyt biztosító forrásokat;
Ugyanakkor érdemes felidézni azt a mondást, ami nem dakota
ugyan, de ettől még igaz: „diplomával lehet utcát seperni, de diploma nélkül
csak utcát lehet seperni”. Eltekintve ennek leegyszerűsítő megfogalmazásától a
helyzet mégis ehhez hasonlóan írható le. Az innovációra, kvalifikált munkára
alkalmas fiatal munkavállalók rétege hasznos a társadalom egészének. Függetlenül
attól, hogy néhány nagyvállalkozót is zavarhat a nála esetleg képzettebb
diplomások jelenléte a munkaerőpiacon, az ország érdeke nem feltétlenül a
kormányhoz közeli oligarchikus réteg érdekével azonos. Akkor sem, ha ennek a
rétegnek nagy a formális vagy informális zsarolási potenciálja. A felsorolt pontokból
az elsőről nyilvánvaló tehát, hogy valójában nem igaz. Marad a második, illetve
a harmadik eshetőség, mint a helyzet egy lehetséges megfejtése.
A formális önköltségesség és az állami finanszírozás
egyébként összeegyeztethető lenne. Például az alábbi paraméterek mentén:
- Mindenki egy egységszámláról fizet (Neptun, EKTF is kezelni tud ilyet);
- Ezt megfelelő tanulmányi eredmény esetén az állam tölti fel, az alatt a tanuló;
- Az iskola csak innen veheti le a pénzt, tehát számára minden tanuló ügyfél, és mindenki számára szolgáltató. Ennek az előnye az lenne, hogy amennyiben az iskola színvonaltalan, akkor a diák nem tud teljesíteni, tehát saját zsebből kell fizetnie. Valóban kiverhetné a teljesítményt a tanárokból;
- Az említett pénzfeltöltésnél lehetne érvényesíteni szociális szempontokat, ha szükséges és a céges támogatásokat, ha másutt ösztöndíjas a gyermek;
Azonban csak ez utóbbiak szigorúan egyidejű, vagy akár az
önköltséges felsőoktatást megelőző bevezetés esetén lehet kompenzatív és nem a
szegényebbeket az oktatásból kizáró, diszkriminatív és társadalomellenes. Amennyiben
ezek a pontok nem teljesülnek, de a kormányzatra a korábbi lista második,
harmadik pontja igaz, akkor ez koránt sem hízelgő egy magát demokratikusnak, az
ország felemelkedését szem előtt tartó kormányzat számára. Sokkal inkább
jellemző ugyanis egy kisstílű, rövidtávra gondolkodó és önző janicsárpasa
mentalitására. Egy olyan janicsárpasáéra, akiből esetleg csak segédjuhász
lehetett volna jogász helyett egy ilyen oktatási rendszerben. Igaz, juhokat
akkor is számolgathatott volna.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése