Cécile Bortoletti: My Suicidal Sweetheart Lurve Magazine (#5 Winter 2011) Forrás: mode.newslicious.net |
A politikai mérkőzések során nem egyszer
kerülnek elő az öngyilkosságok. Akár ez is indokolhatná azt, hogy szó essen az
öngyilkosságokról. Azonban az, amikor egy gyilkosság tettese és áldozata
azonos, aligha tekinthető napjaink politikai vívmányai közé. Annyira nem, hogy
évszázadok óta születnek folyamatosan az írások, könyvek a témáról. Még az
öngyilkosság megítélését is összetetté téve. Tiltva, megengedve, vagy éppen
heroizálva. Nem egy esetben ugyanabban a kultúrkörben is kettős vagy inkább
többes mércét állítva a jelenség mellé, amelyhez képest az egyik esetben
pokolra vetendő bűnként, míg a másikban hőstettként kerül a mérleg
serpenyőjébe. Nem véletlen tehát, hogy sokszor a filozófusok bicskája is
beletört, amikor a környezetük jelenségeinek vizsgálatakor beleütköztek ebbe a
problémába.
Nyilvánvaló az is, hogy lévén az öngyilkosság
is gyilkosság, attól sem választható el teljesen. Azt tudjuk, hogy a
gyilkosság, az emberölés tilalma ismert, és alapvető társadalmi norma, mely
alighanem a csoporton belüli kannibalizmus tilalmával rokonítható, abból
eredeztethető. Amennyiben elfogadjuk, hogy őseink csapatban vadászó
közösségekben élt, akkor a közösség fennmaradása óhatatlanul függött az
elejthető állatoktól. Végső soron az adott közösség számára, amennyiben az
összetartozás és a közösség túlélése felülírja a „szomszéd” közösség, mint
fajtárs beazonosítását, eljöhet az a pont, amikor a másik elejtendő
táplálékforrásként, vagy rituális áldozatként jelenik csak meg. Erre akár a
jelenleg még fennálló törzsi kultúrák hagyományai is szolgáltathatnak példát,
míg az absztrakt kannibalizmus, az emberáldozat sem volt ritka a történelem
során. Legtöbbször kifejezetten az adott közösségen kívül eső áldozatokra
vetítve azt. Alighanem felismerve azt, hogy a közösségen belüli kannibalizmus
nem kifizetődő, és a közösség olyan összeomlásához vezet, amire a korai indián
birodalmak elég példát szolgáltatnak. Az általános „Ne ölj!” tehát végső soron
annak a felismerése is, hogy az ember, mint nagyobb közösség tartozik össze. S
kétségtelen, hogy gyökerei jóval a Mózesnek tulajdonított könyvek leírása elé
vezetnek. Akár parancsként, akár jövőbe mutató isteni elvárásként kezeljük is a
parancsolatot magát. Bár, személy szerint nem érzek erős különbséget abban a
tekintetben, ha például egy tanárnak alapvető erkölcsi normákat kell a mának
szólva közvetíteni.
Felvállalva akár a konfrontációkat akár a
környezettel, akár a látszólag, vagy valóban ellentmondó véleményekkel,
nézetekkel. De ez végigkíséri tulajdonképpen a történelmet, de végigkísérheti
akár egy tanár, életútját is. Bár a személyes véleményem az, hogy bárkinek az
életútját, aki közösségben él. A tanár szerepe talán csak annyiban kivételes,
hogy sem tiszte, sem joga gyökeresen szembefordítani a szülői mintákkal.
Nyilvánvalóan lehetne olyan helyzeteket keresni, amikor ez az állításom sem
állja meg a helyét, de ezek az esetek már általában a gyermek és ifjúságvédelem
feladatkörébe, és nem az irányítva nevelés keretébe tartoznának. Gondolom akár
az újsághírek. Akár a személyes tapasztalatok alapján lehetne ilyen példákat
találni, ám ezek részletes kitárgyalása sem lehet okszerű, ha a körülményeket
meg sem akarnánk érteni.
A gyilkossági tilalomra visszatérve, megjelenése
a különböző társadalmak tilalomfáin tehát nem a véletlen műve, és érthetően jelenik
meg a vallási előírások között is. Így a gyilkosság olyan motívum, melyhez
számos ponton fűz megjegyzést az európai kultúra sok évszázados fő-sodorvonalát
képező kereszténység alapműve, a Biblia is. Alapvetően büntetendőként kezelve,
ám nem mindig a „fogat fogért, szemet szemért” elvet követve. Ahogy Jahve Káint
sem pusztította el. Sőt! Életét megóvásra ajánlotta: „És monda néki az Úr: Sőt
inkább, aki megöléndi Kaint, hétszerte megbüntettetik. És megbélyegzé az Úr
Kaint, hogy senki meg ne ölje, a ki rátalál.” (1Móz 4,15). Ugyanakkor az ölés
tilalma a tízparancsolatban is szerepel általános irányelvként (2Móz 20:1-14).
Bár esetenként, például háborús körülmények között, a leggyakrabban megszegett
parancsolat. Ami érthető értelmezési feszültséget okozhatott a valláshoz hű
keresztények hite, és a napi gyakorlat között.
Az értelmezési viták a másik irányban,
nevezetesen az öngyilkosság értelmezésének, megítélésének irányában azonban
folyamatosan fellángoltak. A „ne ölj!” bibliai parancsa ugyanis egyértelműen
értelmezhetőnek látszik arra az esetre, hogy amennyiben senkit sem szabad
megölni, akkor nyilvánvalóan az egyes ember saját magát sem ölheti meg. Abban
az esetben, ha Istennek tetsző viselkedéssel akar kedveskedni az Úrnak, akkor
semmiképpen. Ám az is teljesen nyilvánvaló, hogy az elvárt, vagy önfeláldozó öngyilkosság
esetén azonnal feszültséget kelthet az általános értelmezés. Például Dugovics
Titusz vajon a kereszténységet megvédő hősként, vagy a kereszténységet eláruló
öngyilkosként kezelendő-e? Vagy mi a helyzet a mártírok asszisztált
öngyilkosságával? Azokkal a helyzetekkel, amikor a gyilkosságot de facto
nem önkezével hajtja valaki végre, de olyan helyzetet teremt, amikor a például
hatalomnak nincs más lehetősége az adott körülmények között, mint a gyilkosság.
Mert az öngyilkosságok előfordulása a történelem során, egyáltalán nem
nevezhető kirívó eseménynek.
Mindezek alapján érthető talán, hogy nagyon
sok esetben filozófusok is beleütköztek az öngyilkosság megítélésének
problematikájába. S azt sem lehet állítani, hogy az öngyilkosság „megengedő”
kezelése csak napjainkban került volna terítékre. Akár a körülmények szorítását
tekintve annak közvetlen kiváltójaként. Ahogy annak idején például Holbach
(1723–1789) fogalmazott: „Bárhogyan ragaszkodjék is mindenki a maga életéhez s
bármennyire rettegjen is a haláltól, naponta láthatni mégis, hogy szokás,
vélemény, előítélet elég erős lehet ahhoz, hogy semmivé tegye bennünk e
ragaszkodást és megtanítson szembenézni a veszéllyel s kockára tenni
életünket.” (Holbach: A természet rendszere. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1978).
Vagy, ahogy David Hume (1711–1776) is egy önálló, halála után megjelent,
esszében (Of Suicide) próbálta meg a saját szempontjait lefektetni az
öngyilkossággal kapcsolatban. A Skóciában alkotó, és a korábban idézett
Holbach-nak szinte kortársaként élő filozófus említett műve magyarul „Az
öngyilkosságról” címmel jelent meg (Hume, D.: Az öngyilkosságról. In: Összes
esszéi II. kötet. Atlantisz kiadó, Budapest, 1994; pp. 345-355.). A kor
szellemiségének megfelelően nem jut el odáig, hogy elutasítsa Isten létét,
azonban szembehelyezkedik azokkal a nézetekkel, melyek Isten elleni vétekként,
és így a hittételek szintjén, és mérlegelés nélkül elutasítják az
öngyilkosságot. Hume az esszé konklúziójaként arra az erkölcsi megállapításra
jut, hogy az Istennel és közösséggel szembeni viszony tekintetében erkölcsileg
megengedhető az öngyilkosság.
Érvkészletében különben eljut arra a
pontra, hogy közvetve bár, de az isteni elrendelést, és a szabad akaratot
állítja szembe. Ha ugyanis létezik a szabad akarat, és az nincs az Úr ellenére,
akkor teljesen nyilvánvaló, hogy joggal tér ki valaki a halálos kardcsapás, a
lezuhanó kő elől éppen úgy, ahogy a betegségek ellen is joggal lép fel.
Márpedig Hume véleménye szerint létezik a szabad akarat, amit abból a
megfontolásból vezet le, hogy Isten, mint teremtő, saját „hatáskörében” ruházta
fel a természetet alkotókat mindazokkal a tulajdonságokkal, amik
megtapasztalhatóak velük kapcsolatban. Így minden, beleértve az ember egyes
tulajdonságai és képességei is a Teremtő akaratának nyomán alakult ki. Ebből
már könnyedén levezethető, hogy amennyiben Isten olyannak alkotta az embert,
hogy szabadon döntsön, akkor dönthet is szabadon. Ha pedig a társadalmak
működése az egyes emberek ténykedésétől függ, akkor az akár szeszélyes működés
sem szegül ellen Istennek. Bár Hume nem említi kifejezetten, de ennek alapján
tulajdonképpen egyik társadalmi berendezkedés sem lehet az Isteni akarat ellen
valónak tekinthető.
Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy a
közösségben kialakuló törvények és állapotok úgy befolyásolják az egyes ember
életét, hogy annak az kilátástalanná válik. Így az ez elleni védekezés épen úgy
nem lehet Isten ellen való, mint ahogy egy betegség elleni védekezés sem az.
Márpedig az ez elleni védekezés egyik formája kétségtelenül az, ha az egyén
megszűnik létezni. Így végső soron a sem az isteni akarat, sem az isteni akarat
által meghagyott közösség ellen nem vét az, aki öngyilkosságot követ el.
Egészen közel jutva azokhoz a gondolatokhoz, amit a már idézett Holbach a
társadalmi szerződés kapcsán fogalmazott meg az öngyilkossággal kapcsolatban:
„Megróhatjuk azt, aki magányba temetkezik bújában és eltávozik szülővárosából,
ahol semmi segítséget nem kaphat? Nos hát! Mi jogon rójuk meg akkor azt, aki
kétségbeesésében megöli magát? Egyebei lesz-e a meghaló ember, mint hogy
elszigeteli magát?”. Hume ugyanis az öngyilkosság szabadságát szintén a
személyes kilátástalansággal, szerencsétlenséggel, fizikai legyengüléssel, és
általában azzal az állapottal hozza összefüggésben, amikor az egyén számára az
élet folytatása nagyobb kínnal jár, mint az attól való megszabadulás. Azon az
úton rövidítve meg a lépéseket, mely végső soron már visszafordíthatatlan az
egyén számára. Még abban az esetben is megadva a szabad akarat által hozott
ilyen döntés szabadságát, ha ezt van, aki gyávaságnak tekinti.
Mert miközben az öngyilkosság áldozata
valóban áldozat, nagyon sokszor hallani azt a véleményt, hogy az öngyilkosság
gyávaság. Megfutamodás a problémák, vagy a tettek várható következménye elől.
Az is nyilvánvalónak tűnik számomra, hogy mivel az öngyilkosság egy olyan
speciális kivégzési mód, amikor a tettes és az áldozat azonos, helye lehet
annak az érvelésnek is, hogy gyávaság, és annak is, hogy bátorság. A
társadalmilag elvárt esetek egy részében például kifejezetten akként is
kezeljük, s hősként ünneplik az öngyilkost. Mert akármennyire is szépítenénk a
dolgot, és építünk szobrokat, az önmagát közösségért feláldozó is öngyilkos.
Kifejezetten azon haszonelvűség alapján, hogy az egyén önfeláldozása nagyobb
hasznot hoz a közösségnek, mint az önmentése az adott helyzetben. Ez szerintem
különben korántsem csökkenti az önfeláldozás értékét, így nem értek egyet
azzal, hogy egy hős katonát, mint embert, mint a közösség egy alkotóját
kivonjuk az emberek köréből. Különösen, mivel éppen ez emelheti a szellemiségét
és emlékét arra a pontra, mellyel tette értelmet nyer. Egyébként, a már
említett Hume nagyjából szintén a haszonelvűség nyomán haladt sok tekintetben.
Ahogy különben a modern eutanázia-eszmékhez
is elvezethet az a haszonelvűség, amikor a gyógyíthatatlanok öngyilkosságát
említi Hume. De, tekintetbe véve, hogy Isten létének, és teremtésbeni
teljhatalmának megtartásával menti azt az önfelszámoló viselkedési mintát, amit
Szent Ágoston, vagy Aquinoi Szent Tamás tanításai alapján dogmatikusan tilt az
egyház, elképzelhetően ez is belejátszhatott abba, hogy az öngyilkosságot
feszegető írása csak halála után jelenhetett meg. Miközben alighanem magának
Hume-nak is fejtörést okozhatott, hogy a sokáig angol betegségként emlegetett
öngyilkossági tendenciákat, és a Skóciában hagyományosan erős katolikus
szemléletrendszert valahogy összebékítse. S persze megtalálja az így kapott
isteni haszonelvűség és isteni mindenhatóság helyét a filozófián belül, melyet
elfogadott a világ és az emberiség megsegítésére hivatott tudománynak.
Mi tagadás, hasonló helyzetben nekem is
komoly fejtörést eredményezne, ahogy azt hiszem számos pedagógusnak önmagában
az öngyilkosság is azt okozhat. Akkor például, ha egy diák családjában előfordul,
vagy csak „trendiségből” szóba kerül a téma. Például azért is, mert hazánk igen
„jól áll” e tekintetben a nemzetközi statisztikákban. Amikor pedig esetleg
olyan diákkal találkozik, olyan diákot kell „visszahozni”, akár csak egy
osztályközösségbe, aki túl van egy öngyilkossági kísérleten, vagy esetleg csak
valós komolysággal foglalkozik a gondolattal, akkor az „élők” megközelítési
módja könnyen csődöt mondhat. Ahogy a sikeres öngyilkosság esetén a túlélő
osztályt is át kell tudni vinni a krízisen. Ilyenkor azt hiszem sokszor
segíthet, ha az „öngyilkolászó szempontjából szólunk”. A megértve kiküszöbölés
hangján, amit sok filozófus, és azt hiszem Hume is megközelít. A megértéshez
vezető út ugyanis ilyenkor szerintem a felmentésen keresztül vezet. Nem lehet zsigerből
elítélni, és egyben megérteni valamit. Szerintem semmiképpen. Még akkor sem, ha
nyilván nem kell halálos áramütést kapni ahhoz, hogy az ember elfogadja a
villámcsapás káros következményeinek lehetőségét. S ebből a szempontból egyet
tudok érteni Hume-mal, Holbach-al és azokkal, akik valamilyen szinten képesek
elfogadni, és nem csak a társadalom absztrakt haszonelvűsége, hanem az egyén
szemszögéből is az öngyilkosságot. Beleértve azt is, hogy helyet keressenek
abban a szellemi környezetben, ami az adott kor társadalmát jellemzi.
Az is teljesen nyilvánvalónak tűnik
számomra, hogy az „öngyilkosság” korántsem olyan egyszerű jelenség, hogy pár
oldalban ki lehetne tárgyalni. Különösen, mivel a hős-attitűdön túl
nyilvánvalóan más az, amikor a szocializáció, a közösségi nyomás vezet
önmegsemmisítéshez. S szinte biztosan sajátos csoportot képez az is, amikor nem
valós öngyilkosságról, hanem sokkal inkább balesetről beszélhetünk. Szinte
biztosan mindenki ismer olyan esetet, amikor egy cselekmény azért válik
befejezett öngyilkossággá, mert az anyuka aznap véletlenül túlórázott, mert a
halállal kísérletező által kihívott mentőautó dugóba keveredett. Amikor a
szándék sokkal inkább a figyelemfelhívás, az érzelmi zsarolás, a bűntudattal
való fenyegetés az áldozat részéről, mintsem a valós halálvágy. Mely utóbbi, a
valós önhalálokozás szándékának körébe bevehetnénk a korábban asszisztált
öngyilkosságnak nevezett jelenséget. Legyen annak oka a meghalni vágyás és
gyávaság keveréke, vagy a személyes gyötrelmek további vállalásának
képtelensége. Az előbbiről alighanem a bűnügyi pszichológusok, míg az utóbbiról
az eutanázia kérdésében jobban elmélyülők tudhatnának többet mondani. Mely
utóbbival kapcsolatban érdemes lehet azon is eltöprengeni, hogy amennyiben a
kínvallatás előli menekülés eszközeként elfogadott az öngyilkosság, akkor miért
elutasított sokszor a hasonló kínhalállal járó, de „természetes” agónia
esetében. Hacsak nem keveredik be a közösségi haszonelvűség abból a
szempontból, hogy a vallatás a közösség számára esetleg káros
információforrássá teheti az áldozatot.
Abban is egyet lehet érteni sokakkal, hogy sokszor
lehet jó megoldást találni az öngyilkosság megelőzésére. Azonban csak akkor
tudhatunk az öngyilkossággal szemező szempontjából is jó megoldást találni,
felajánlani, ha nem a saját szempontjaink egyedüli szajkózására vagyunk csak
képesek. Ehhez valóban jóakarat, és jóindulat kell. Nem is kevés, hiszen
esetleg, a korábban említett esetek egyikében, olyan szemléletmódba kell,
kellene tudni átváltani, ami különben esetleg idegen. S ha már korábban tanári
példa került szóba, a tanártól idegen. Azonban mégis valóban ez tekinthető
annak az emberi álláspontnak, ami szerintem etikus lehet. Tiszteletben tartva a
másikban az autonóm embert, akinek az Úr szabad akaratot adott. Nem megítélve,
és nem elítélve az embert, csak a cselekedetét. Egyet értve azzal a Bibliából
ismert felfogással, hogy „ne ítélj, hogy ne ítéltess”. Mely szemlélet
lefektetése kétségtelen a kereszténység alapeszméit lefektető tanító, Jézus
bölcsességét dicséri. A tanári, vagy akár vezetői szerepre vetítve
cselekvéseket ellenjavallni lehet, az embert, mint emberi lényt megítélni nem
lehet az e szerepekhez kötött kompetencia. Az iskolában még az etika, de a
hittan tárgy kapcsán sem. Ami nem jelenti természetesen azt, hogy mindennel
egyet kell érteni, vagy mindenbe bele kell szolgaian törődni.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése