Karácsony előtti időszaknak immár kétségtelenül a
diáktüntetések váltak a legmarkánsabb eseményei. Így a legjobb úton haladunk
abba az irányba, hogy valóban mérföldkő lesz 2012.
december 10.-e. Az akkor még csak sejthető fordulópontot azok a diákok
teszik megélt valósággá, akik nap-nap után tesznek róla, hogy ne feledkezzen
meg a kormányzat róluk. Legyen az akár csak Hoffmann Rózsa, vagy akár az egész
Parlament. Érthető módon meg is jelentek az első válasz-, és ellenreakciók.
A politika világából megérkezett Orbán Viktornak a valóság
nem minden hagymahéját lefejtő, és a diákvezetőket a miniszterhez
rendelő levele. Majd megjöttek az Emmi vezetőjének Balog Zoltánnak a válasza
is. Több lépcsőben. Először megpróbálta ő is tetemre
hívni a HÖOK-ot. Majd tett egy, az egész diák-megmozdulást ignoráló
nyilatkozatot, ami alapján az egész elhamarkodott,
és felesleges vihar az éjjeliben. Mondván, hogy munkaanyagon alapuló híresztelések
alapján kezdtek tiltakozni. Szinte rímelve arra a stratégiára, amit a kormányzat
már többször megjátszott: most menjetek bele mindenbe, és majd meglátjátok,
hogy minden csak a ti érdeketekben van. S ami meglehetősen kapcsolódik Hoffmann
Rózsa korábbi kijelentéseihez is arról, hogy a diákokat csak a változás miatti pánik
kergeti az utcára. Az oktatási államtitkárnak, aki a diákokkal olyan nagyon nem
is akar találkozni, egy röpke tiltakozással
kedveskedtek Kecskeméten. Miközben gyakorlatilag országos tiltakozáshullám
sepert végig a középiskolákban a jövőjüket féltő iskolások és a velük szolidáris
tanárok körében.
Ez az állítás még akkor is igaz, ha a diákoknál a KDNP-vel
nyilván szolidárisabb Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumában úgy döntöttek,
hogy az ima sokkal jobb megoldás a problémákra. Az is jellemző, hogy miközben
egész nap olvasható volt az a szöveg, amiről több blogban
is megemlékeztek, a mondatok eltűntek az iskola honlapjáról. A net azonban még
emlékezett akkor, amikor képernyőképként még sikerült elmenteni. Az pedig
legyen az iskola vezetésének a titka, hogy diákjaiknak vajon a tandíj helyett is
az imát fogják-e javasolni az egyetemen. Esetleg a vizsgák helyett is? Ki
tudja. Azt azonban számos tudósítás alapján sokan olvashattuk, hogy a számos
iskolában azért inkább a realitások győzelme, és a tiltakozások voltak a
jellemzőbbek. S miközben a különböző tiltakozások zajlottak a középiskolások
körében, érdemes lehet arra is pár gondolattal adózni annak is, ami már a
tegnapi, 12.-i hallgatói fórum kapcsán megfigyelhető volt. Nevezetesen a
nemzedéki szolidaritásra. Arra, ami pillanatnyilag kicsorbította azt a
törekvést, hogy megpróbálják felsőoktatásban tanulókat, dolgozókat egymással
vagy akár a középiskolásokkal szembe állítani.
Ahogy kicsorbultak a durva, provokációgyanús próbálkozások a fiatalok józan megfontolásán a fórumot követő menet során
is. Feltűnően jelezve a hatalomnak, hogy a diákság tömege nem azonos a 2006-os
NÖPiF résztvevőivel. Ahogy a középiskolások felvonulásai szintén békésen zajlott
egy nappal később. Ugyanakkor érdemes arra is gondolni, hogy a diákság egyes
rétegeinek megosztási kísérletei aligha fognak befejeződni. Már csak azért sem,
mivel a belső szolidaritás megbontása az egyik olyan lehetőség, amitől a
hatalom megoldást ugyan nem várhat, de a számára kritikus helyzet feloldásában segítségére
lehet. Az egyik adódó lehetőség az, hogy a jobb és a rosszabb anyagi
lehetőséggel rendelkezőket egymás ellen fordítsák. Például azzal a populista
fogással, hogy milliomosok csemetéi miért ne fizethetnének valamennyi tandíjat.
Ez a retorika pedig könnyen támogató mordulásokat arathat akkor, ha a
tandíjmentességet kompromisszum nélküli tárgyalási alapként kezelik a diákok
vezetői. Holott, mint azt korábban írtam, létezhet olyan feloldása a
helyzetnek, ami kivédheti a populista támadásokat. Az alábbiak szerint: „
- Mindenki egy egységszámláról fizet (Neptun, EKTF is kezelni tud ilyet);
- Ezt megfelelő tanulmányi eredmény esetén az állam tölti fel, az alatt a tanuló;
- Az iskola csak innen veheti le a pénzt, tehát számára minden tanuló ügyfél, és mindenki számára szolgáltató. Ennek az előnye az lenne, hogy amennyiben az iskola színvonaltalan, akkor a diák nem tud teljesíteni, tehát saját zsebből kell fizetnie. Valóban kiverhetné a teljesítményt a tanárokból;
- Az említett pénzfeltöltésnél lehetne érvényesíteni szociális szempontokat, ha szükséges és a céges támogatásokat, ha másutt ösztöndíjas a gyermek;
Azonban csak ez utóbbiak szigorúan egyidejű, vagy akár az önköltséges
felsőoktatást megelőző bevezetés esetén lehet kompenzatív és nem a
szegényebbeket az oktatásból kizáró, diszkriminatív és társadalomellenes." Viszont
az első fél évben még ekkor is biztosítani kellhet az ingyenességet. Természetesen
az is igaz, hogy csak egy javaslat lehet a sok közül, mert nem áltatom magam ennek
egyedül üdvözítő voltával. Arra az esetre azonban jelzésként mindenképpen
fenntartom, hogy tárgyalni csak akkor lehet, ha a diákok képviselői az egyes rétegek
szembeállításának kivédésére is felkészülnek. Ahogy arra is, hogy óhatatlanul számolni
kell azon diákokkal is, akik tehetetlenségnek fogják érezni, a látványos akciók
esetleges lanyhulását, vagy akár a tárgyalásokat is. Holott a valós megoldást
az utóbbiak fogják adni még egy kormány-, illetve oktatáspolitikai kurzusváltás
után is. Ahhoz azonban, hogy ezek sikerre vezessenek, a mozgalmi és a
tárgyalási akciókészlet egyensúlya kellhet. A politikai és a megmozdulások
során kialakult provokációk kivédése után a diákoknak alkalmasint a saját maguk
közt felbukkanó és kívülről kihasználható, saját radikálisaikkal kell tudni
majd egyensúlyt teremteni. Szorítok, hogy sikerüljön!
Különösen mert Orbán Viktor brüsszeli
üzenete, miszerint hétvégére megoldják az oktatási reformot, bármit
takarhat. Akár a fórumok tiltását, az oktatási intézmények anyagi
megzsarolását, látszatintézkedéseket, illetve azok ígéretét, és a diákság politikai, érzelmi, hitbéli
megosztását is. Együtt, vagy külön-külön.
Simay Endre István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése